Hub, Fine-Tuner oder Business as Usual? Social Network Sites und die Bundestagswahl 2009

Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearch

Authors

  • Jessica Sabrina Kunert
  • Jan-Hinrik Schmidt
Social Network Sites bzw. Netzwerkplattformen wie Facebook, MySpace oder StudiVZ haben sich in den vergangenen Jahren als populäre Form der Online-Kommunikation etabliert. Sie stehen prototypisch für das „Web 2.0“, in dem der einzelne Nutzer eigene Inhalte bereitstellen und mit einem erweiterten sozialen Netzwerk teilen kann. Spätestens mit Barack Obamas Wahlkampf 2007/2008 haben Netzwerkplattformen zudem einen festen Platz im Ensemble der Wahlkampfaktivitäten erhalten. Auch im Bundestagswahlkampf 2009 fungierten sie als „neue Arena der onlinebasierten politischen Kommunikation“ (Bieber, 2010), in der nicht nur die Spitzenkandidaten wie Angela Merkel oder Frank-Walter Steinmeier, sondern auch viele nur regional bekannte Bundestagskandidaten präsent waren.
Original languageGerman
Title of host publicationDas Internet im Wahlkampf : Analysen zur Bundestagswahl 2009
EditorsEva J. Schweitzer, Steffen Albrecht
Number of pages17
Place of PublicationWiesbaden
PublisherVS Verlag für Sozialwissenschaften
Publication date2011
Pages226-243
ISBN (print)978-3-531-17023-7
ISBN (electronic)978-3-531-92853-1
DOIs
Publication statusPublished - 2011

Recently viewed

Publications

  1. Digitalization in engineering education research and practice
  2. Mikrounternehmen
  3. Exports, R&D and Productivity
  4. Altersetin, a new antibiotic from cultures of endophytic Alternaria spp. taxonomy, fermentation, isolation, structure elucidation and biological activities
  5. Nitrogen and phosphorus budgets in experimental grasslands of variable diversity
  6. Preference Organization and Cross-Cultural Variation in Request Responses: A Corpus-Based Comparison of British and American English
  7. In the Workshop of the Translator. Walter Benjamin in/on Translation
  8. Information Technology in Environmental Engineering
  9. Much More Than Meets the Eye: Emotion Perception in Human-Robot Interaction
  10. Value struggles in the creative city
  11. Theme zones in contrast
  12. Flexible Manufacturing of Concave–Convex Parts by Incremental Sheet Forming with Active Medium
  13. Executive Power
  14. Mapping giant honey bee nests in Palawan, Philippines through a transdisciplinary approach
  15. NFDI4DS Gateway and Portal
  16. Emissions of polybrominated diphenyl ethers (PBDEs) in Zurich, Switzerland, determined by a combination of measurements and modeling
  17. Frustrated and helpless - sources and consequences of students’ negative deactivating emotions in university mathematics
  18. Environmental rebound effect of energy efficiency improvements in Colombian households
  19. OSZE
  20. Value patterns in Europe and the United States
  21. Efficient supplies to assembly areas from storage stages
  22. The first 50 contributions to the Data Observer Series - An Overview
  23. A room with a temperature