Green Software and Green Software Engineering–Definitions, Measurements, and Quality Aspects

Research output: Contributions to collected editions/worksArticle in conference proceedingsResearchpeer-review

Authors

  • Eva Kern
  • Markus Dick
  • Stefan Naumann
  • Achim Guldner
  • Timo Johann
The two big fields of sustainability and Information and Communication Technology (ICT) are Green IT (how can we make ICT itself more sustainable) and Green by IT (how can we encourage sustainability by ICT). Taking a deeper look, software links these two areas: Regarding Green IT, there are a lot of solutions to build and use hardware in a more energy
efficient way. But the debate how energy-intensive software might be is just beginning. In contrast, Green by IT is often software-based, e.g. by tools that help to optimize logistics and automate processes to save energy. But until now there are no
considerations about the energy saving potential of software
itself. Therefore, it is useful to take a closer look at what green
software and green software engineering are. In our paper, we
will describe a reference model for green and sustainable
software, as well as its engineering and also give some
definitions. Though, we will just give a short introduction of the
model itself and, to distinguish our work from our previous
research, zoom in on the sub model “Sustainability Criteria for
Software Products”. Additionally, we describe a model to
measure the energy efficiency of software and give an example
of measuring results in our contribution. The next step is to
clearly differentiate from other measurement models to position
our approach within other efforts of software’s energy
consumption.
Original languageEnglish
Title of host publicationProceedings of the First International Conference on Information and Communication Technologies for Sustainability
EditorsLorenz M. Hilty, Bernard Andersson, Aebischer Göran, Wolfgang Lohmann
Number of pages8
Place of PublicationZurich
PublisherUniversität Zürich
Publication date2013
Pages87-94
ISBN (electronic)978-3-906031-24-8
DOIs
Publication statusPublished - 2013
Externally publishedYes
Event1st International Conference on Information and Communication Technologies for Sustainability - ITC4S 2013 - University of Zurich, Zurich, Switzerland
Duration: 14.02.201316.02.2013
Conference number: 1

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Audio/Video-Sampler: Authentische Filmsequenzen und Hörmaterialien für Englisch ab Klasse 8
  2. Die Bedeutung des Stakeholderdialogs für die Nachhaltigkeitskommunikation von Unternehmen
  3. Stakeholder and citizen involvement for Water Framework Directive implementation in Spain
  4. Citizen Linguistics: Spracheinstellungsforschung online. Das Beispiel der Schweizer Dialekte
  5. Anatomia della nazione. Dalla formula trinitaria alle forme della produzione di popolazione
  6. Die EuErbVO und das neue Privileg in internationalen Erbfällen nach Art. 913 Abs. 3 Code civi
  7. Effects of plyometric training on postural control in static and dynamic testing situations
  8. Repeated sampling detects gene flow in a flightless ground beetle in a fragmented landscape
  9. Media-Educational Habitus of Future Educators in the Context of Education in Day-Care Centers
  10. Politisierung des Rechts und Verrechtlichung der Politik durch das Bundesverfassungsgericht?
  11. Können wir sprachförderliche Merkmale der Lehrersprache aus dem Unterricht identifizieren?
  12. Sprechen, Schreiben, Programmieren. Digitalisierung alter Kulturtechniken oder digitale Kultur?
  13. Rhetorische und phonetische Einflussfaktoren auf die Qualität von Telefonverkaufsgesprächen
  14. Professionalisierung von Lehrpersonen für Forschendes Lernen - Herausforderungen und Grenzen
  15. Die Wahrnehmung von temporaler Textkohäsion durch Schüler/-innen am Beispiel eines Sachtextes
  16. Social theatre as a tool for environmental learning processes: a case study from Madrid, Spain
  17. Bildung für eine nachhaltige Entwicklung als orientierendes Konzept für die Arbeit von Kitas
  18. Nachhaltigkeitskommunikation bezogen auf Bildungsinstitutionen für Kinder unter sechs Jahren
  19. Kompetenzorientierter Umgang mit Normabweichungen beim Schreiben in der Fremdsprache Deutsch
  20. Improving Deficiencies? Historical, Anthropological, and Ethical Aspects of the Human Condition
  21. Lexikalische Erwerbsstrategien auf der Basis primärsprachenunterrichtlicher Wortschatzarbeit
  22. "Auschwitz drängt uns auf einen Fleck": Judendarstellung und Auschwitzdiskurs bei Martin Walser
  23. Zukünftiges Engagement der Studierendeninitiative Greening the University - wie es weiter geht