Evidence for climatic changes around the Matuyama-Brunhes Boundary (MBB) inferred from a multi-proxy palaeoenvironmental study of the GBY#2 core, Jordan River Valley, Israel

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

The Acheulian site of Gesher Benot Ya'aqov (GBY) in the Upper Jordan Valley revealed important data on environment and material culture, as well as evidence for hominin behavioural and cognitive patterns documented at the margins of the Hula Palaeo-lake. A 50m long core (GBY#2) drilled at the archaeological site has provided a long Pleistocene geological, environmental and climatological record, which expands the existing knowledge of hominin-habitat relationships. Bracketed by two basalt flows dated by 40Ar/39Ar and based on the identification of the Matuyama-Brunhes Boundary (MBB) and correlation with the GBY excavation site, the sedimentary sequence provides the climatic history around the MBB. Multi-proxy data including pollen and non-pollen palynomorphs, macro-botanical remains, molluscs and ostracods provide evidence for lake and lake-margin environments during Marine Isotope Stages (MIS) 20 and 19. Semi-moist conditions were followed by a pronounced dry phase during MIS 20, and warm and moist conditions with Quercus-Pistacia woodlands prevailed during MIS 19. In contrast to the reconstructed climate change from relatively dry to moister conditions, the depositional environment developed from an open-water lake during MIS 20 to a lake margin environment in MIS 19. Generally shallower conditions at the core site in MIS 19 resulted from the progradation of the lake shore due to the filling of the basin. Micro-charcoal analysis suggests a likelihood of human-induced fire in some parts of the core, which can be correlated with artefact-containing layers of the GBY excavation site. The Hula Palaeo-lake region provided an ideal niche for hominins and other vertebrates during global glacial-interglacial climate fluctuations at the end of the Early Pleistocene.

Original languageEnglish
JournalPalaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology
Volume489
Pages (from-to)166-185
Number of pages20
ISSN0031-0182
DOIs
Publication statusPublished - 01.01.2018

Links

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Sammelrezension: Siegfried, Detlev/von Hodenberg, Christina: “Wo ‘1968’ liegt. Reform und Revolte in der Geschichte der Bundesrepublik” – Gilcher-Holtey, Ingrid: “1968. Eine Zeitreise”
  2. Konzepte der Netzwerkbildung und Professionalisierung des beruflichen Bildungspersonals zur Bewältigung der Übergangs- und Integrationsprobleme in den neuen Bundesländern
  3. Sarah Gaubitz: Wertorientierungen von Grundschulkindern im Kontext nachhaltiger Entwicklung. Eine empirische Untersuchung zum moralischen Urteilen über Ressourcendilemmata.
  4. Kooperative Qualifizierung von Lehrern und Ausbildern als Beitrag zur Professionalisierung. Ergebnisse einer empirischen Untersuchung im Rahmen des Projektes "XENOS-Mentoren"
  5. Kollektives Handeln und Gruppensolidarität – Motivationsprozesse und Interventionsstrategien am Beispiel politischer und sozialer Partizipation im Kontext der AIDS-Hilfe-Bewegung
  6. Die BINK-Strategie zur Förderung nachhaltigen Konsumverhaltens und nachhaltiger Konsumkultur in Bildungsorganisationen – Weiterentwicklung auf der Basis einer formativen Evaluation
  7. Bilharz, Michael (2008): "Key Points" nachhaltigen Konsums. Ein strukturpolitisch fundierter Strategieansatz für die Nachhaltigkeitskommunikation im Kontext aktivierender Verbraucherpolitik.
  8. Solvejg Nitzke, Die Produktion der Katastrophe. Das Tunguska-Ereignis und die Programme der Moderne, (Edition Kulturwissenschaft 116) Bielefeld: transcript 2017. 358 S., € 36,99. ISBN 978-3-8376-3657-4.
  9. Rezension zu Thomas Haigh, Mark Priestley, Crispin Rope, ENIAC in Action: Making and Remaking the Modern Computer, (History of Computing) Cambridge/London: MIT Press 2016. 341 S., ISBN 978‐0‐2620‐3398‐5.
  10. Die Verankerung des Lebenslangen Lernens im Berufsbewusstsein von Erwachsenenbildnern. Erste Ergebnisse einer Analyse von Gruppendiskussionen mit unterschiedlichen pädagogischen Berufsgruppen
  11. Schreibdidaktik und Hochschuleinrichtungen gemeinsam auf dem Weg zu einer akademischen Schreibkultur - Kooperationsmöglichkeiten von Hochschuleinrichtungen zur Förderung studentischen Schreibens
  12. Entwicklung interkultureller Kompetenzen in der Benachteiligtenförderung als Maßnahme zur Prävention fremdenfeindlicher Verhaltensweisen - Ein Qualifizierungskonzept für das berufliche Bildungspersonal