Evidence for climatic changes around the Matuyama-Brunhes Boundary (MBB) inferred from a multi-proxy palaeoenvironmental study of the GBY#2 core, Jordan River Valley, Israel

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

The Acheulian site of Gesher Benot Ya'aqov (GBY) in the Upper Jordan Valley revealed important data on environment and material culture, as well as evidence for hominin behavioural and cognitive patterns documented at the margins of the Hula Palaeo-lake. A 50m long core (GBY#2) drilled at the archaeological site has provided a long Pleistocene geological, environmental and climatological record, which expands the existing knowledge of hominin-habitat relationships. Bracketed by two basalt flows dated by 40Ar/39Ar and based on the identification of the Matuyama-Brunhes Boundary (MBB) and correlation with the GBY excavation site, the sedimentary sequence provides the climatic history around the MBB. Multi-proxy data including pollen and non-pollen palynomorphs, macro-botanical remains, molluscs and ostracods provide evidence for lake and lake-margin environments during Marine Isotope Stages (MIS) 20 and 19. Semi-moist conditions were followed by a pronounced dry phase during MIS 20, and warm and moist conditions with Quercus-Pistacia woodlands prevailed during MIS 19. In contrast to the reconstructed climate change from relatively dry to moister conditions, the depositional environment developed from an open-water lake during MIS 20 to a lake margin environment in MIS 19. Generally shallower conditions at the core site in MIS 19 resulted from the progradation of the lake shore due to the filling of the basin. Micro-charcoal analysis suggests a likelihood of human-induced fire in some parts of the core, which can be correlated with artefact-containing layers of the GBY excavation site. The Hula Palaeo-lake region provided an ideal niche for hominins and other vertebrates during global glacial-interglacial climate fluctuations at the end of the Early Pleistocene.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftPalaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology
Jahrgang489
Seiten (von - bis)166-185
Anzahl der Seiten20
ISSN0031-0182
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.01.2018

Links

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Der Entwicklungsbedarf der Fachdidaktiken für einen inklusiven Unterricht in der Sekundarstufe.: Vortrag im Rahmen der Ringvorlesung „Inklusive Pädagogik in der Sekundarstufe“
  2. Erfassung von Belastungs- und Burnout-Erleben parallel zu einem Screening psychischer Störungen im Internet: Möglichkeiten und Grenzen am Beispiel des "Stress-Monitors" (Vortrag)
  3. Lehrerinnen und Lehrer als “Reflective Practitioner“: Eine Studie über die Bedeutsamkeit von Reflexionskompetenz für die Umsetzung eines bildenden Naturwissenschaftsunterrichts.
  4. Multiprofessionelle Zusammenarbeit in Entwicklungsteams im Projekt Zukunftszentrum Lehrkräftebildung - Netzwerk (ZZL-Netzwerk): Ziele - Meilensteine - ausgewählte Forschungsergebnisse
  5. Development Entrepreneurship and Personal Initiatives: Long term massive randomized experiments on personal inititiative training for entrepreneurs to reduce poverty in developing countries
  6. Professional Development Workshop on “What Were You Thinking: Developing Cognitive Sensibilities for Inductive Coding” with Arne Carlsen, Martha Feldman, Claus Rerup, Heather Vogue, and Kristina Workman
  7. The Democratic Capacity of Science Education: A Need for Change in Teacher Education – Implications from Science Education Research about Orientations, Strategies and Assessment”, mit Prof. Annelie Wellensiek
  8. Sozial(pädagogisch)e Berufe sind immer noch und immer wieder als Frauenberufe zu professionalsieren in Berufs(aus)bildungen, Studium und Arbeitsmarkt für Erziehung, Bildung und Betreuung in der Kinder- und Jugendhilfe

Publikationen

  1. Marcus Pietsch, Barbara Scholand & Klaudia Schulte (Hrsg.): Schulinspektion in Hamburg Der erste Zyklus 2007–2013: Grundlagen, Befunde, Perspektiven, Münster/New York: Waxmann, 2015
  2. Contrasting temporal trends and relationships of total organic carbon, black carbon, and polycyclic aromatic hydrocarbons in rural low-altitude and remote high-altitude lakes
  3. Dynamics of organic acid occurrence under flooding stress in the rhizosphere of three plant species from the water fluctuation zone of the Three Gorges Reservoir, P.R. China
  4. Wolfgang Sander: Politik entdecken - Freiheit leben: Didaktische Grundlagen politischer Bildung. 2., vollst. überarbeitete und erweit. Auflage, Wochenschau Verlag: Schwalbach/Ts. 2007
  5. Buchbesprechung: Selbstbildung und Bürgeridentität (2015). Politische Bildung vor dem Hintergrund der politischen Theorie von Charles Taylor. Von C. Meyer-Heidemann (978-3-7344-0049-0)
  6. Warum für Kant die mathematische Gewissheit nicht auf dem Schlussfolgern be-ruht. Über die Rolle von Anschauung, Räumlichkeit, Körperlichkeit und Deixis in Kants Erkenntnistheorie
  7. Fritz K. Ringer, Felder des Wissens: Bildung, Wissenschaft und sozialer Aufstieg in Frankreich und Deutschland um 1900, Weinheim: Deutscher Studien Verlag 2003 (373 Seiten; ISBN 3-407-32049-X)
  8. Der "fachdidaktische Code" der Lebenswelt- und/oder (?) Situationsorientierung in der fachdidaktischen Diskussion der sozialwissenschaftlichen Unterrichtsfächer sowie des Lernfeldkonzepts
  9. Berechnung von Eisen(III)hydroxid-Bildungsraten aus Redoxpotentialmessungem - Vergleich mit Untersuchungen zum Eisen-Schwefel-Redoxsystem in den thermischen Energiespeicheranlagen der Parlamentsbauten am Berliner Spreebogen
  10. Zusammenhänge zwischen gemessenen und aufgrund des Gehalts an Fe2+ errechneten Redoxpotentialen in geothermalen Fluiden der thermischen Aquiferenenergiespeicher im Energiesystem der Parlamentsbauten am Spreebogen in Berlin
  11. Zusammenhänge zwischen gemessenen und aufgrund des Gehalts an Fe2+ errechneten Redoxpotentialen in geothermalen Fluiden der thermischen Aquiferenenergiespeicher im Energiesystem der Parlamentsbauten am Spreebogen in Berlin
  12. Julian von Oppen: Flucht, Migration und pädagogische Organisationen. Zur Bedeutung von kultureller Differenz in der Sozialen Arbeit mit unbegleiteten minderjährigen Geflüchteten. Weinheim: Beltz Juventa 2018,204 Seiten; ISBN 978-3-7799-3840-8