Evaluating a Bayesian Student Model of Decimal Misconceptions

Research output: Contributions to collected editions/worksArticle in conference proceedingsResearchpeer-review

Authors

applications of educational data mining, evaluation of student models is essential for an adaptive educational system. This paper describes the evaluation of a Bayesian model of student misconceptions in the domain of decimals. The Bayesian model supports a remote adaptation service for an Intelligent Tutoring System within a project focused on adaptively presenting erroneous examples to students. We have evaluated the accuracy of the student model by comparing its predictions to the outcomes of students' logged interactions from a study with 255 school children. Students' logs were used for retrospective training of the Bayesian network parameters. The accuracy of the student model was evaluated from three different perspectives: its ability to predict the outcome of an individual student's answer, the correctness of the answer, and the presence of a particular misconception. The results show that the model's predictions reach a high level of precision, especially in predicting the presence of student misconceptions.

Original languageEnglish
Title of host publicationProceedings of the 4th International Conference on Educational Data Mining (EDM 2011)
EditorsM. Pechenizkiy, T. Calders, C. Conati, S. Ventura, C. Romero, J. Stamper
Number of pages5
PublisherEindhoven University Press
Publication date2011
Pages301-305
ISBN (print)978-90-386-2537-9
Publication statusPublished - 2011
Externally publishedYes
EventInternational Conference on Educational Data Mining - EDM 2011 - Eindhoven, Netherlands
Duration: 06.07.201108.07.2011
Conference number: 4
http://educationaldatamining.org/EDM2011/

    Research areas

  • Mathematics
  • Bayesian networks, Bayesian student modeling, Student model evaluation

Recently viewed

Publications

  1. Pollen und Sporen – Schlüssel zur Vegetation des Eiszeitalters
  2. Conference report Spatial strategies at the land-sea interface
  3. Professionalisierung der Ausbildung braucht Didaktikforschung
  4. Europe and the media: Changing structures in a changing context
  5. Region und Bildung. Zukunftsfähige Bildung durch Sachunterricht
  6. IT-Governance in der internationalen Hochschulkooperation (IT-GOV)
  7. Optimising business performance with standard software systems
  8. Ganzheitliche Schulansätze zur Bildung für nachhaltigen Konsum
  9. Determiner Ellipsis in Electronic Writing - Discourse or Syntax?
  10. Von sozialer Verantwortung zu unternehmerischer Nachhaltigkeit
  11. Realisation de materiaux alternatifs a base de semi-conducteurs
  12. Unterrichtsentwicklung: Was einen guten Unterricht kennzeichnet.
  13. Sustainability Reporting in the Light of Business Environments
  14. Abschätzung der flächenhaften Verteilung der nassen Deposition
  15. Survey on challenges of Question Answering in the Semantic Web
  16. Das Softwareangebot für den Musikunterricht in der Grundschule
  17. Response to the letters of Dr Amos and Dr Preti and colleagues
  18. Opportunities and Drawbacks of Mobile Flood Protection Systems
  19. Die Nation als Exzeß, oder: Die Unmöglichkeit der Grenzziehung
  20. Kompetenzen & Hochschulbildung für eine nachhaltige Entwicklung
  21. Product Market Competition and Economic Performance in Hungary
  22. Wirkung prosodischer Merkmale des Weißrussischen im Deutschen
  23. Nachhaltig konsumieren und Ressourcen schonen als Bildungsthema
  24. Education for Sustainable Development in Preschool Institutions
  25. Swarm Robotics, or: the smartness of 'a bunch of cheap dumb things'
  26. Der Ausbau erneuerbarer Energien im Lichte der Aarhus-Konvention
  27. Erziehungswissenschaftliche Alternativen im Pädagogikunterricht
  28. Estimation of spatial distribution of wet deposition in Germany
  29. Aufgaben- und Rollenpluralität des beruflichen Bildungspersonals
  30. 2. Methoden-Muster: Gestaltung von Beziehungen, Kontaktpflege, Klima
  31. One-Man Think Tank. Herman Kahn, oder wie man das Undenkbare denkt
  32. On the problematics between Eastern Germany and Western Germany
  33. Kultura, technika, kulturni technika: Proti diskursivizaci kultury
  34. Applied psychology from transitional economies in Eastern Europe
  35. Die Karl-Franzens Universität Graz auf dem Weg zur Nachhaltigkeit
  36. Reconfigurable Control System for Plants with Variable Structure
  37. Il sito fortificado di Monte S. Margherita di Monte Marenzo (Lecco)
  38. Digitale Medien in der naturwissenschaftlichen Lehrkräftebildung
  39. Information Communication Technology as Creativity Support Tools?
  40. Kinder- und Jugendliteratur in der Ausbildung von Englischlehrern
  41. Feldstudie zur Entwicklung der Rechenfertigkeit von Erstklässlern.
  42. Steuerliche Folgen der Wohnsitzverlegung bei natürlichen Personen
  43. Math-Bridge: Adaptive Platform for Multilingual Mathematics Courses
  44. Beteiligung und Beschwerdeverfahren in der Kinder- und Jugendhilfe
  45. Developing shaping competence in informal setting at universities
  46. Transdisciplinarity: A New Perspective for Partnership in Education?