Ecofemminismo e questione animale. Val Plumwood e l'occhio del coccodrillo

Research output: Contributions to collected editions/worksChapter

Authors

This paper aims to bring into light the relevance of ecofeminism for animal liberation thought and praxis. The role played by ecofeminism and other feminisms for antispeciesism, both historically and theoretically speaking, is often understated, if not explicitly rejected. In particular, I investigate the thought of the Australian philosopher Val Plumwood, enhancing its potential and drawing a fruitful connection between her perspective and the more mature outcomes of the reflection on the animal question, such as the so-called indistinction approach. To this end, it is promising to focus on Plumwood's theoretical elaboration around the theme of "being prey", developed by the philosopher following the traumatic experience of being almost fatally attacked by a crocodile in 1985.
Original languageItalian
Title of host publicationDella stessa materia di cui sono fatti i sogni e le stelle
EditorsEnrico Giannetto
Number of pages13
Volume1
Place of PublicationCatania
PublisherA&G - CUECM
Publication date2019
Pages33-45
ISBN (print)978-88-99775-41-4
Publication statusPublished - 2019
Externally publishedYes

    Research areas

  • Philosophy - ecofeminism, Val Plumwood, Critical Animal Studies, antispeciesism

Recently viewed

Publications

  1. Brustvergrößerungen von Frauen zwischen sozialer Anerkennung und Scham
  2. Schmerzassessment bei älteren Menschen in der vollstationären Altenhilfe
  3. Internationaler Masterstudiengang 'Sustainable Development and Management'
  4. Gated Communities in Südafrika - Untersuchungen im Großraum Johannesburg
  5. Internationaler Masterstudiengang 'Sustainable Development and Management'
  6. Comment on "Recent origin and cultural reversion of a hunter-gatherer group
  7. Three avenues for future research on creativity, innovation, and initiative
  8. Exhibition of a Scarf—Daniel Buren, Hermès Éditeur: Photos-souvenirs au carré
  9. Leistungsüberprüfungen durch Schulleistungsstudien und Vergleichsarbeiten
  10. Meta-Image und die Prinzipien des Digitalen im Mnemosyne-Atlas Aby Warburgs
  11. Einleitung: Das Projekt "Bildungsinstitutionen und nachhaltiger Konsum" (BINK)
  12. International Master’s Programme in Sustainable Development and Management
  13. Programa de Maestría Internacional ‘Sustainable Development and Management’
  14. Should Alexander von Humboldt Be Part of Contemporary Geography Education?
  15. Wilhelmshaven - JadeWeserPort: Potenziale und Schwächen, Chancen und Risiken
  16. International Master’s Programme in Sustainable Development and Management
  17. International Master's Programme in sustainable development and management
  18. Control condition design and implementation features in controlled trials
  19. Programa de Maestría Internacional ‘Sustainable Development and Management’
  20. Nachhaltigkeit in die Schule gebracht: Befunde aus einer empirischen Studie
  21. Genderkompetenz als Schlüsselqualifikation für polizeiliche Führungskräfte
  22. AFM imaging and nanoindentation of polymer of intrinsic microporosity PIM-1
  23. Meta-analysis as a tool for developing entrepreneurship research and theory
  24. DaZKom - Ein Modell von Lehrerkompetenz im Bereich Deutsch als Zweitsprache
  25. Controller und Nachhaltigkeit im Kontext neuer Berichterstattungspflichten
  26. Bildung für nachhaltige Entwicklung in der zweiten Phase der Lehrerbildung
  27. Die Kontextuierung von Leistungswerten bei Vergleichs- und Prüfungsarbeiten
  28. What Autism can tell us about the Link between Empathy and Moral reasoning?
  29. Stützlehrerinnen und Stützlehrer in der beruflichen Integrationsförderung
  30. Internationalism, the universal child and the world of children's literature
  31. Political Institutions and Political Elites in Changing Liberal-Democracies
  32. Individuelle Erlebensprävention durch positive Emotionalität und Motivation
  33. Partizipation von Kindern ist gutes Zusammenleben und Arbeit an der Zukunft
  34. Studium und Beruf: Studienstrategien - Praxiskonzepte - Professionsverständnis
  35. Dem Willen des Kindes folgen? - Das Kindeswohl zwischen Gegenwart und Zukunft
  36. La "crisi della rappresentazione" nella filosofia contemporanea della pittura
  37. Interventionen zur Reduktion von Stress und Stressauswirkungen in der Arbeit