Direct measurement of cognitive load in multimedia learning

Research output: Contributions to collected editions/worksChapterpeer-review

Authors

Cognitive load theory (CLT) is gaining increasing importance in the design and evaluation of instruction, both traditional and technology based. Although it is well understood as a theoretical construct, the measurement of cognitive load induced by instructional materials in general, and by multimedia instruction in particular, mainly relies on methods that are either indirect, subjective, or both. Integrating aspects of CLT, working memory research, and cognitive theories of multimedia learning, we describe the conceptual basis and practical implementation of a dual-task approach to the direct measurement of cognitive load in multimedia learning. This computer-based instrument provides a direct and objective measure that overcomes many of the shortcomings of other indirect and subjective methods that will enable researchers to validate empirically theoretical predictions of CLT.

Original languageEnglish
Title of host publicationCognitive Load Theory & Instructional Design
Number of pages9
PublisherTaylor and Francis Inc.
Publication date01.01.2003
Pages53-61
ISBN (print)9780805896107
ISBN (electronic)9781135065812
DOIs
Publication statusPublished - 01.01.2003
Externally publishedYes

Bibliographical note

Publisher Copyright:
© 2003 by Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Recently viewed

Publications

  1. Vermessen, Ordnen und Kartographieren im kolonialen Louisiana
  2. Die Strafbarkeit von Sport- und Minddoping bei Minderjährigen
  3. Der Mensch beeinflusst das Klima - was muss er dafür bezahlen?
  4. Mitarbeiterorientierte Personalpolitik und Unternehmenserfolg
  5. Investigating quality mathematics teaching - the DISUM project
  6. Offensive GHG-Management and Small and Medium-Sized Enterprises
  7. Praxis des Erziehenden Sportunterrichts: Fahren, Rollen, Gleiten
  8. Pollen und Sporen – Schlüssel zur Vegetation des Eiszeitalters
  9. Erhaltung und Schaffung von Arbeitsplätzen im ländlichen Raum
  10. Herausforderung Demographie und Wandel der Arbeitsgesellschaft
  11. Pesticide and Greenhouse Gas Externalities from US Agriculture
  12. Ganzheitliche Schulansätze zur Bildung für nachhaltigen Konsum
  13. IT-Governance in der internationalen Hochschulkooperation (IT-GOV)
  14. Die Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter an die Organisation binden:
  15. Stress, burnout, and job dissatisfaction in mental health workers
  16. Bildung für eine nachhaltige Entwicklung als regionales Projekt
  17. High temperature deformation behaviour of a new magnesium alloy
  18. Dating of palaeotsunami deposits from the Andaman Islands, India
  19. Bono-fication: On the Political Economy of Making Poverty History
  20. Probleme bei der Ermittlung der Personalpolitik von Unternehmen
  21. Beech forests as a joint natural heritage of Europe - a synthesis
  22. Kinetic Damping in the Spectrum of the Spherical Impedance Probe
  23. Die Arbeitsbedingungen von Unternehmern im europäischen Vergleich
  24. Auswirkungen der EU-Integration auf die deutsche Energieversorgung