Die Lesbarkeit der Bilder als erkenntniskritische Kategorie der Kulturwissenschaft um 1900

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

In the last thirty years, the concept of legibility has become a topos in the humanities, referring to the act of reading freed from its usual connection with the written text, and concerning also images, traces, and constellations. No one so deeply understood this ‘non-literal’ reading as Walter Benjamin, whose oeuvre is crossed by the topic of the compenetration and coappartenance of image and text. In his epistemology, mental and material images are intended as things that must be read. This paper offers an interpretation of his concept of legibility through its comparison with the one given by Aby Warburg in his Mnemosyne-Atlas. Both authors wanted to analyze the relationship between image and word to study the language of emotions and gestures. Through the comparison of the two methods emerges a privileged viewpoint to understand legibility as a fundamental epistemological paradigm of Kulturwissenschaft around 1900.
Translated title of the contributionLegibility as an epistemo-critical category of Kunstwissenschaft around 1900
Original languageGerman
JournalZeitschrift für Kunstgeschichte
Volume81
Issue number2
Pages (from-to)231-241
Number of pages11
ISSN0044-2992
DOIs
Publication statusPublished - 01.07.2018
Externally publishedYes

DOI

Recently viewed

Activities

  1. Herausforderungen der Krise – Rückblicke und Ausblicke für den Lüneburger Universitätsbetrieb.
  2. HOW? Questions of methodology, intentionality, and situatedness in research as a (critical) praxis
  3. Theorie-Praxis-Verzahnung als potentieller Förderer von Innovationen im Rechtschreibunterricht
  4. Doktorand*innenworkshop „Prekarisierung, Arbeit und Geschlecht“ in Humboldt Universität zu Berlin
  5. Governing Communities through Music?: Governmentality Insights and Illustrations from Baltimore
  6. Statusseminar der Nachwuchsforschungsgruppen im Rahmen der Sozial-ökologischen Forschung 2012
  7. International Conference: Cooperation or Conflict? Economics of Natural Resources and Food - 2013
  8. Organizing temporality: A practice perspective on the multilayered architecture of accelerators
  9. The Dual Role of Price on Consumers' Purchase Intentions of Hedonic Versus Utilitarian Products
  10. Crisis, Unrest, Common Sense. Environmental Societies of Control in the Films of Melanie Gilligan
  11. Creating Space for Academic Feedom: Progressive Liberal Education in a German Public University
  12. Enriching Higher Education through community engagement: Networking for Sustainable Development
  13. Computer Simulations in Design. How Social Media meet Computational Methods in Design Processes
  14. Switching on the lights inside the black box: How computer simulations observe the unobservable
  15. Tagung der Sektion Land- und Agrarsoziologie der Deutschen Gesellschaft für Soziologie - DGS 2015
  16. 18th Annual Conference of The International Society for New Institutional Economics - ISNIE 2014
  17. Publishing without perishing: How to publish in English- speaking journals with high impact rates
  18. Bourdieu's political capital revisited – Artists' political activities in view of the field theory

Publications

  1. Die Wirkung einer gesunden Führung auf die Mitarbeitergesundheit in der Altenpflegebranche
  2. Structural pattern of a near-natural beech forest (Fagus sylvatica) (Serrahn, North-east Germany)
  3. Das Zuhause als Ort der Aneignung digitaler Medien: Domestizierungsprozesse und ihre Folgen
  4. Vertrag über die Europäische Union (EUV) : Artikel 21 [Beteiligung des Europäischen Parlaments]
  5. Graf, Werner: Lesegenese in Kindheit und Jugend. Einführung in die literarische Sozialisation
  6. The Challenges of Using Organic Municipal Solid Waste as Source of Secondary Raw Materials
  7. Der Gold Standard als Garant für die Nachhaltigkeit von CDM-Projekten in Entwicklungsländern?
  8. "Taking the pulse" of doctors and nurses to reduce pharmaceutical residues in the water cycle
  9. Educational placement and achievement motivation of students with special educational needs
  10. Bildung für nachhaltige Entwicklung und ihre Potenziale für eine zukunftsfähige Grundschule
  11. Performanzbedingungen und Validierungsstrategien bei der Bilanzierung von Sozialkompetenzen
  12. Daseinsvorsorge, Wettbewerbsentwicklungen und die Sozialberufe – Sozialmanagerinnen in Europa
  13. Scham - eine 'vergessene' Emotion in der historisch-politischen Bildung zum Nationalsozialismus?
  14. Können wir sprachförderliche Merkmale der Lehrersprache aus dem Unterricht identifizieren?
  15. Activating an Integrative Mindset Improves the Subjective Outcomes of Value-Driven Conflicts
  16. Constructions and Reconstructions. The Architectural Image between Rendering and Photography
  17. Vertrag zur Gründung der Europäischen Gemeinschaft (EGV) : Artikel 25 [Verbot von Binnenzöllen]
  18. An die Philipper und gegen das Imperium Romanum? Potenziell Anti-Römisches im Philipperbrief
  19. Umgang mit Pestiziden und deren Transformationsprodukten bei der Regenwasserbewirtschaftung
  20. Editorial: Courts in Context. An Empirical Re-Evaluation of Categorization in the Asylum Regime
  21. Do persistent organic pollutants reach a thermodynamic equilibrium in the global environment?
  22. A Multimethod Latent State-Trait Model for Structurally Different and Interchangeable Methods
  23. Erwerb von Schlüsselkompetenzen ermöglichen. Nachhaltige Entwicklung in der Hochschulbildung
  24. The city as an entertainment machine / Neo-bohemia, art and commerce in the postindustrial city
  25. Regionale Weiterbildung – Chance oder Sackgasse für Frauen in Sozialen und Gesundheitsberufen
  26. Recurring patterns and blueprints of industrial symbioses as structural units for an it tool
  27. Coping with distance learning during COVID-19 and its impact on students' emotional experiences
  28. Entwicklung eines Bildungskonzepts für Nachhaltigkeit für Institutionen des Elementarbereichs