Il Rinascimento nella Kunstwissenschaft intorno al Novecento

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

The paper inserts itself in the debate on (art) historiography and periodization, opposing linear and evolutionary models to anachronic and discontinuous ones. The latter are analyzed through Kunstwissenschaft, a new approach to art history, which emerged at the end of the 19th century, initially in the German speaking countries, in opposition to traditional historiographical models, anticipating actual practices, such as Visual Studies and Global Art History. In particular, this paper offers some examples of how Kunstwissenschaft reflected on its epistemic tools, confronting itself with the time in which art history started to reflect on its own status, the Renaissance. © 2022 State University of Maringa. All rights reserved.
Translated title of the contributionThe Renaissance in the Kunstwissenschaft around 1900
Original languageItalian
JournalDialogos
Volume26
Issue number3
Pages (from-to)39-50
Number of pages12
ISSN1415-9945
DOIs
Publication statusPublished - 14.03.2023
Externally publishedYes

Bibliographical note

Publisher Copyright:
© 2022 State University of Maringa. All rights reserved.

Recently viewed

Publications

  1. Ikonisches Erzählen als Einheit von Realität und Imagination
  2. Biodiversität im unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagement
  3. Global assessment of the non-equilibrium theory of rangelands
  4. Action tendencies and characteristics of environmental risks
  5. Anknüpfungspunkte in der Verwaltung der Universität Lüneburg
  6. Polizei und Jugendliche in der Geschichte der Bundesrepublik
  7. "... ein ungeheuerliches Ding mit plumpen, ungeschickten Gliedern"
  8. Biodiversität im unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagement
  9. GeR/GeRS (Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen)
  10. Expérimentation et évaluation du portail TELL ME MORE CAMPUS
  11. Nationale und internationale Kooperationen und Dissemination
  12. Naturwissenschaftlichen Unterricht inklusiv gestalten (Nawi-In)
  13. Wildnisgebiete-Möglichkeitsräume für nachhaltige Entwicklung?
  14. Biodiversität im unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagement
  15. Sustainable Balanced Scorecard in der Flughafen Hamburg GmbH
  16. Religionsunterricht in der konsequent pluralistischen Schule
  17. Stadt als Möglichkeitsraum – Möglichkeitsräume in der Stadt
  18. Eigene Wege entdecken - Das Linzer Konzept der Klassenführung
  19. Thesen zur Koinzidenz von Symbolwert und Marktwert der Kunst
  20. Architektur, Design und Mode zwischen Funktionalismus und Pop
  21. So wahr mir Gott helfe!, Religion in der modernen Gesellschaft
  22. Der Zentrale Runde Tisch der DDR: Wortprotokoll und Dokumente
  23. Online hands-on trainings (real worlds in virtual environments)
  24. Der Zentrale Runde Tisch der DDR: Wortprotokoll und Dokumente
  25. Der Zentrale Runde Tisch der DDR: Wortprotokoll und Dokumente
  26. Der Zentrale Runde Tisch der DDR: Wortprotokoll und Dokumente
  27. Der Zentrale Runde Tisch der DDR: Wortprotokoll und Dokumente
  28. Spiele der Wahrheit und des Selbst zwischen Macht und Wissen
  29. Kompetenzorientiertes Sachrechnen am Beispiel "Ferienkalender"