Conservation policy in traditional farming landscapes

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Many traditional farming landscapes have high conservation value. Conservation policy in such landscapes typically follows a ‘preservation strategy’, most commonly by providing financial incentives for farmers to continue traditional practices. A preservation strategy can be successful in the short term, but it fails to acknowledge that traditional farming landscapes evolved as tightly coupled social-ecological systems. Traditionally, people received direct benefits from the environment, which provided a direct incentive for sustainable land use. Globalization and rural development programs increasingly alter the social subsystem in traditional farming landscapes, whereas conservation seeks to preserve the ecological subsystem. The resulting decoupling of the social-ecological system can be counteracted only in part by financial incentives, thus inherently limiting the usefulness of a preservation strategy. An alternative way to frame conservation policy in traditional farming landscapes is a ‘transformation strategy’. This strategy acknowledges that the past cannot be preserved, and assumes that direct links between people and nature are preferable to indirect links based on incentive payments. A transformation strategy seeks to support community-led efforts to create new, direct links with nature. Such a strategy could empower rural communities to embrace sustainable development, providing a vision for the future rather than attempting to preserve the past.
Original languageEnglish
JournalConservation Letters
Volume5
Issue number3
Pages (from-to)167-175
Number of pages9
ISSN1755-263X
DOIs
Publication statusPublished - 06.2012

    Research areas

  • Ecosystems Research - CAP reform, Common Agricultural Policy, Community-based natural resource management, Eastern Europe, Farmland biodiversity, Romania , Subsistence agriculture

Documents

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Liebe in Zeiten pädagogischer Professionalisierung
  2. Habitat use by European wildcats (Felis silvestris) in central Spain
  3. Emotionale Kompetenz bei Kindern und Jugendlichen
  4. Dekonstruktion ohne inversive Ethnographie oder Wie eurozentrisch ist Derridas Konzept der Ur-Schrift?
  5. The role of emotions in human–nature connectedness within Mediterranean landscapes in Spain
  6. Aquajogging
  7. Texte lesen und verstehen, Lösungswege diskutieren: Das Schulbuch als zentrales Element mathematischen Kommunizierens?
  8. § 291 Prozesszinsen
  9. Liste der im norddeutschen Tiefland typischen Waldgefäßpflanzen
  10. Die Kunst zwischen Verdacht und Anspruch
  11. Sprachliche Diversität und Themenentfaltungsmuster in Schülertexten am Beispiel von Beschreibe-Aufgaben im Fachunterricht
  12. Lokale Agenda 21 und die "Eine Welt"
  13. Filmtheorie zur Einführung
  14. Militär und Popmusik
  15. Finale - Prüfungstraining Qualifizierender Abschluss der Mittelschule Bayern
  16. Die Sexualität in der Gesellschaft
  17. Il sito fortificado di Monte S. Margherita di Monte Marenzo (Lecco)
  18. Der Jugend-Demografie-Dialog: Jugendbeteiligung als Beitrag zur Regionalentwicklung - ein Projekt in vier Modelllandkreisen
  19. Aufschwung und Höhepunkte der Rockkultur
  20. Die Rolle ontologischer Leitbilder für die Bestimmung von Gefühlen als Atmosphären.
  21. § 40 Republik Island
  22. One night alone in the forest
  23. Medienkultur im Nationalsozialismus
  24. Transnationale Regulierung von Arbeit in globalen Güterketten
  25. Ordnen, was nicht zu sehen ist
  26. § 328 Beschränkung der Rechte
  27. Environmental Protection of Foreign Firms in Germany:
  28. Adaptation strategies for sustainable water management of lake Nasser, Egypt, to climate change
  29. Biokohle in der Landwirtschaft als Klimaretter?
  30. Social justice for traditional knowledge holders will help conserve Europe's nature
  31. Typen von Lehrkräften beim schulischen Einsatz von Neuen Medien
  32. Los hilos de la vanguardia
  33. „The same or different?“ – Effekte von Unterrichtsanalyse und Unterrichtsreflexion auf die Veränderung kognitiver und motivationaler Merkmale professioneller Lehrkompetenz
  34. Initiating transdisciplinarity in academic case study teaching
  35. Content literacy
  36. Skandinavische Weihnachtsgeschichten
  37. The Motivations of Book Publishers in Germany and Australia
  38. Außervertragliche Haftung der EG, legislatives Unrecht
  39. Die Schokoladenseite des Tourismus
  40. Hydrothermal carbonization (HTC) of green waste