2. Methoden-Muster: Gestaltung von Beziehungen, Kontaktpflege, Klima

Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesTransferpeer-review

Authors

Für gelingende Erziehungs- und Bildungspartnerschaften gilt, dass die Gestaltung der Beziehungen der Eltern untereinander sowie zwischen den pädagogischen Fachkräften und den Eltern nicht einfach als zufälliges Abfallprodukt der alltäglichen Elternarbeit betrachtet werden darf. Diese Kontakte sollten bewusst und zielgerichtet gestaltet und auch methodisch begleitet werden. Wertschätzende Beziehungen stellen eine wichtige Hintergrundfolie für alle anderen methodischen Interventionen dar, sind das grundlegende Element für ein positives, partnerschaftliches Gesamt-Klima in einer Einrichtung (wie auch für die Kooperation zwischen verschiedenen Institutionen), können nicht zuletzt auch ein wichtiger Schlüssel für entstehendes Engagement und besondere Motivation aller Beteiligten sein.
Original languageGerman
Title of host publicationErziehungs- und Bildungspartnerschaften : Grundlagen und Strukturen von Elternarbeit
EditorsWaldemar Stange, Rolf Krüger, Angelika Henschel, Christof Schmitt
Number of pages4
Place of PublicationWiesbaden
PublisherSpringer VS
Publication date2012
Pages415-418
ISBN (print)978-3-531-16611-7
ISBN (electronic)978-3-531-94279-7
DOIs
Publication statusPublished - 2012

Recently viewed

Publications

  1. Workshop: 20 years health promotion research in and on settings
  2. Umweltmanagement als Grundlage für die nachhaltige Universität
  3. Theorising the dynamics of collaborative consumption practices
  4. The temporal pattern of creativity and implementation in teams
  5. The protean career orientation as predictor of career outcomes
  6. The Problems of Modern Societies — Epistemic Design around 1970
  7. The Application of Extended Producer Responsibility in Germany
  8. Temporary exports and characteristics of destination countries
  9. Taking Responsibility for Others and Use of Mental Contrasting
  10. Performance measurement in sustainable supply chain management
  11. Methoden und Methodologie in den Nachhaltigkeitswissenschaften
  12. Kalman Filter for Predictive Maintenance and Anomaly Detection
  13. Guided internet-based cognitive behavioral therapy for insomnia
  14. Formate der Kunstvermittlung V: Kompetenz – Performanz – Resonanz
  15. Europe and the media: Changing structures in a changing context
  16. Emotionale Bildkommunikation mittels nonverbaler Kommunikation
  17. Einsatz eines Frühwarnradars am Beispiel der Karstadt-Insolvenz
  18. Einfluss der Corporate Governance auf die Goodwill Impairments
  19. Digitalisierung - Chance oder Risiko für nachhaltigen Tourismus?
  20. Digitale Lehr- und Lernangebote in der medizinischen Ausbildung
  21. Die Rolle des Betriebsleiters im mittelständischen Unternehmen
  22. Determiner Ellipsis in Electronic Writing - Discourse or Syntax?
  23. Anthropomorphe Markengestaltung – Wenn Marken menschlich werden
  24. Decolonizing Otherness through a Transcultural Lens: Conclusion
  25. A meta‐analysis on the effects of just‐below versus round prices
  26. A cross-scale assessment of productivity–diversity relationships
  27. The role of training in implementing corporate sustainability
  28. Schulische Gesundheitsförderung aus Sicht von Schulleitungen
  29. Regulierung der europäischen Nachhaltigkeitsberichterstattung
  30. Raumzeitliche Prozesse der visuellen Informationsverarbeitung
  31. Product diversification and stability of employment and sales
  32. Presence, fate and risks of pharmaceuticals in the environment
  33. Nitrate Pollution of Groundwater Long Exceeding Trigger Value
  34. Managerial Eco-Control in Manufacturing and Process Industries
  35. Gluing life together. Computer simulation in the life sciences
  36. From pre-processing to advanced dynamic modeling of pupil data
  37. EU-Regulierung des öffentlichen Country by Country Reportings
  38. Do employers have more monopsony power in slack labor markets?
  39. Computing Consumer Sentiment in Germany via Social Media Data
  40. Zeit- und Einkommensarmut von Freien Berufen und Unternehmern
  41. Which Institutional Investors Drive Corporate Sustainability?
  42. Toward a better understanding of the mindsets of negotiators
  43. The opportunity development process of nascent entrepreneurs
  44. Sprachbildung und Sprachkontakt im deutsch-polnischen Kontext
  45. Sources of Individual Differences in L2 Narrative Production
  46. Recent research and developments on wrought magnesium alloys
  47. (Pop)Kulturelle Öffentlichkeiten im Kontext der Neuen Rechten
  48. Non-invariance? An Overstated Problem With Misconceived Causes