Studierende stützen Sprachlernen

Project: Practical Project

Project participants

Description

Das Projekt „Studierende stützen Sprachlernen“ (S3) ist Teil von lehramtsbezogenen Professionalisierungsangeboten im Bereich von Deutsch als Zweitsprache und Heterogenität an der Leuphana Universität Lüneburg. Es reagiert mit einem aktualisierten Service-Learning-Angebot auf die spürbaren Bedarfe von Schulen und außerschulischen Einrichtungen in Stadt und Landkreis Lüneburg seit der Ankunft geflüchteter ukrainischer Kinder und Jugendlicher. Die innovative Lehr-Lernform ermöglicht die individuelle Unterstützung von Schüler:innen durch Studierende.
Ziele dieses Projektes sind:

die individuelle Begleitung von geflüchteten Schüler:innen bei ihrem Start in Schulen und außerschulischen Einrichtungen in Stadt und Landkreis Lüneburg durch Lehramtsstudierende,
die nachhaltige Weiterentwicklung von Qualifizierungsangeboten für Lehramtsstudierende der Leuphana Universität im Bereich Deutsch als Zweitsprache, Heterogenität und Migration,
die Unterstützung von Schulen und Lehrer:innen in der Praxis durch in der Sprach(en)bildung weitergebildete Studierende.

Das Projekt S3 bringt interessierte Studierende und Menschen, die das Deutsche als Zweitsprache erlernen, zu einer Lerngemeinschaft zusammen. Dabei wird auf das bestehende Netzwerk aus Praxispartner:innen des Instituts für Deutsche Sprache und Literatur und ihre Didaktik zurückgegriffen. Diese wertvolle Zusammenarbeit ermöglicht es, Herausforderungen der Praxis in universitäre Lehr-Lernräume zu tragen.

Unterstützt werden die Studierenden mit vorbereitenden Workshops, (Peer-)Feedback, Hilfe bei der Stundenplanung und Materialauswahl und vielfältigen Reflexionsangeboten in der Fachbibliothek Sprache. Geöffnet sind die Veranstaltungen z. T. auch für die Praxispartner:innen Diese Unterstützungsangebote dienen dazu, die Qualität der Sprachlernangebote sicherzustellen und verbinden Theorie und Praxis.
Short titleS3
StatusFinished
Period13.06.2231.12.23

Project relations

Activities

Press/Media

Research outputs

Documents

Recently viewed

Activities

  1. Presenting paper 'Writing Organization Atmospherically'
  2. Acceleration and Reflection
  3. The global classroom: Introduction, presentation and workshops
  4. Leveraging Error to Improve Audit Quality: Towards a Socio-Cognitive Model
  5. The influence of polycentricity on collaborative environmental management – the case of EU Water Framework Directive implementation in Germany
  6. Artistic Utopian Spaces and the Promise of Urban Development
  7. The Irish English discourse marker sure at the semantics/pragmatics interface
  8. Workshop mit David Bates: "Compossible Worlds"
  9. Using the Method of Limits to Assess Comfortable Time Headways in Adaptive Cruise Control
  10. Time and Organizational Development
  11. PhD Workshop 2022 - Empirical Microeconomics
  12. The Role of Public Participation in Managing Uncertainty in the Implementation of the Water Framework Directive (with C. Pahl-Wostl, and K. Sigel)
  13. Placemaking today: integrating place-oriented thinking into cultural policy frameworks
  14. CTRL + F_eminist futures: Hacking algorithmic architectures of cities to come
  15. Validity of a mathematics test for the selection of university applicants for teacher training
  16. Archive, Non-Archive, Counter-Archive
  17. How teachers use digital data: a systematic review
  18. Improving Human-Machine Interaction – A Multimodal Non-Invasive Approach to Detect Emotions in Car Drivers
  19. 2nd International Conference on Advances in Data-driven Computing and Intelligent Systems (ADCIS 2023)
  20. Using Gamification Elements as a tool for species protection awareness (Single Paper)
  21. Understanding Societal Development and Moral Progress: The Contribution of the World Values Surveys
  22. Development and validation of a video-based instrument for the assessment of feedback competence.

Publications

  1. The model of educational reconstruction: A framework for the design of theory-based content specific interventions
  2. Recontextualizing Anthropomorphic Metaphors in Organization Studies
  3. Switching Dispatching Rules with Gaussian Processes
  4. Pluralism and diversity: Trends in the use and application of ordination methods 1990-2007
  5. The Open Anchoring Quest Dataset: Anchored Estimates from 96 Studies on Anchoring Effects
  6. BUSINESS MODELS IN BANKING: A CLUSTER ANALYSIS USING ARCHIVAL DATA
  7. Special Issue The Discourse of Redundancy Introduction
  8. Perfectly nested or significantly nested - an important difference for conservation management
  9. Combined MRI-PET dissects dynamic changes in plant structures and functions
  10. Advisory systems in pluralistic knowledge societies:
  11. A Voxel-based technique to estimate the volume of trees from terrestrial laser scanner data
  12. A longitudinal multilevel CFA-MTMM model for interchangeable and structurally different methods
  13. Exploiting ConvNet diversity for flooding identification
  14. How Much Home Office is Ideal? A Multi-Perspective Algorithm
  15. Phosphorus uptake from struvite is modulated by the nitrogen form applied
  16. How can problems be turned into something good? The role of entrepreneurial learning and error mastery orientation
  17. Scaling-based Least Squares Methods with Implemented Kalman filter Approach for Nano-Parameters Identification
  18. Understanding Low-Code Evolution, Adoption and Ecosystem for Software Development
  19. Reducing mean tardiness in a flexible job shop containing AGVs with optimized combinations of sequencing and routing rules
  20. Artificial intelligence in songwriting and composing - perspectives and challenges in creative practices
  21. Errors in Training Computer Skills
  22. Learning and Re-learning from net- based cooperative learning discourses
  23. Combining flatness based feedforward action with a fractional PI regulator to control the intake valve engine
  24. Offline question answering over linked data using limited resources
  25. Learning in the "Third Space"