Studierende stützen Sprachlernen

Project: Practical Project

Project participants

Description

Das Projekt „Studierende stützen Sprachlernen“ (S3) ist Teil von lehramtsbezogenen Professionalisierungsangeboten im Bereich von Deutsch als Zweitsprache und Heterogenität an der Leuphana Universität Lüneburg. Es reagiert mit einem aktualisierten Service-Learning-Angebot auf die spürbaren Bedarfe von Schulen und außerschulischen Einrichtungen in Stadt und Landkreis Lüneburg seit der Ankunft geflüchteter ukrainischer Kinder und Jugendlicher. Die innovative Lehr-Lernform ermöglicht die individuelle Unterstützung von Schüler:innen durch Studierende.
Ziele dieses Projektes sind:

die individuelle Begleitung von geflüchteten Schüler:innen bei ihrem Start in Schulen und außerschulischen Einrichtungen in Stadt und Landkreis Lüneburg durch Lehramtsstudierende,
die nachhaltige Weiterentwicklung von Qualifizierungsangeboten für Lehramtsstudierende der Leuphana Universität im Bereich Deutsch als Zweitsprache, Heterogenität und Migration,
die Unterstützung von Schulen und Lehrer:innen in der Praxis durch in der Sprach(en)bildung weitergebildete Studierende.

Das Projekt S3 bringt interessierte Studierende und Menschen, die das Deutsche als Zweitsprache erlernen, zu einer Lerngemeinschaft zusammen. Dabei wird auf das bestehende Netzwerk aus Praxispartner:innen des Instituts für Deutsche Sprache und Literatur und ihre Didaktik zurückgegriffen. Diese wertvolle Zusammenarbeit ermöglicht es, Herausforderungen der Praxis in universitäre Lehr-Lernräume zu tragen.

Unterstützt werden die Studierenden mit vorbereitenden Workshops, (Peer-)Feedback, Hilfe bei der Stundenplanung und Materialauswahl und vielfältigen Reflexionsangeboten in der Fachbibliothek Sprache. Geöffnet sind die Veranstaltungen z. T. auch für die Praxispartner:innen Diese Unterstützungsangebote dienen dazu, die Qualität der Sprachlernangebote sicherzustellen und verbinden Theorie und Praxis.
Short titleS3
StatusFinished
Period13.06.2231.12.23

Project relations

Activities

Press/Media

Research outputs

Documents

Recently viewed

Publications

  1. Introduction
  2. Perfectly nested or significantly nested - an important difference for conservation management
  3. An Adaptive Resonance Regulator for an Actuator using Periodic Signals in Camless Engine Systems
  4. Modelling, explaining, enacting and getting feedback: How can the acquisition of core practices in teacher education be optimally fostered?
  5. Intraindividual variability in identity centrality
  6. Relationships between language-related variations in text tasks, reading comprehension, and students’ motivation and emotions: A systematic review
  7. Variational pragmatics in the foreign language classroom
  8. Applying Quarter-Vehicle Model Simulation for Road Elevation Measurements Utilizing the Vehicle Level Sensor
  9. Developing a Complex Portrait of Content Teaching for Multilingual Learners via Nonlinear Theoretical Understandings
  10. Diffusion patterns in small vs. large capital markets-the case of value-based management
  11. Reciprocal Relationships Between Dispositional Optimism and Work Experiences
  12. Influence of Mg content in Al alloys on processing characteristics and dynamically recrystallized microstructure of friction surfacing deposits
  13. The structure of emotions in learning situations
  14. Toward a methodical framework for comprehensively assessing forest multifunctionality
  15. Tree diversity increases robustness of multi-trophic interactions
  16. Trap nests for bees and wasps to analyse trophic interactions in changing environments—A systematic overview and user guide
  17. Semiparametric one-step estimation of a sample selection model with endogenous covariates
  18. Modeling of temperature- and strain-driven intermetallic compound evolution in an Al-Mg system via a multiphase-field approach with application to refill friction stir spot welding
  19. Artificial Intelligence in Foreign Language Learning and Teaching
  20. General management principles and a checklist of strategies to guide forest biodiversity conservation
  21. Scattered trees are keystone structures - Implications for conservation
  22. Creating Value from in-Vehicle Data
  23. Erratum: Formalised and non-formalised methods in resource management-knowledge and social learning in participatory processes
  24. Understanding Records. A Field Guide to Recording Practice
  25. Dealing with inclusion–teachers’ assessment of internal and external resources
  26. A matter of connection
  27. Additive Manufacturing of Soft Robots
  28. BERTologyNavigator: Advanced Question Answering with BERT-based Semantics
  29. Entry, exit and productivity
  30. Public Value: rethinking value creation
  31. The persistence of subsistence and the limits to development studies
  32. An Unusual Encounter with Oneself
  33. The erosion of relational values resulting from landscape simplification
  34. Case study: The development of a multi-material heat sink by Additive Manufacturing using Aerosint technology
  35. Controlling a Bank Model Economy by Using an Adaptive Model Predictive Control with Help of an Extended Kalman Filter