Professorship for Social Pedagogy specialized in Research on Vocational Education and Didactics

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

The field of work of social pedagogy with the focus on vocational education and didactics is dedicated to qualification issues for social pedagogical professions on the one hand and education and training research in general.

Main research areas

The orientation is along the subject area of qualifications of social professions as well as social pedagogical vocational training and didactics research. This is because the question of how social pedagogical action can be learned is accompanied by attention to the design of social pedagogical vocational training courses. With regard to qualification, several questions arise, ranging from knowledge, conceptual and methodological approaches, fields of action and groups of addressees, organizational frameworks and socio-political issues to reflection and interaction skills. What is needed is an expansion and systematization of social pedagogical vocational training and didactics research, since it is capable of making a significant contribution to professionalization in the area of teaching and learning in social pedagogical vocational training courses. In terms of research methodology, the work is oriented along the lines of qualitative-reconstructive education and training research as well as development-oriented or design-based research. Both higher education and vocational training qualifications are included.

Focal points are among others:
- professionalization
- Research-based learning
- Diversity and inclusion
- Sustainability
- Digitizing teaching-learning formats

  1. Aneignungsprozesse der Relation von Theorie und Praxis zukünftiger pädagogischer Fachkräfte

    Karber, A. (Project manager, academic) & Bobe, A. (Project staff)

    01.11.1931.10.24

    Project: Individual grant

  2. Ausbildung gemeinsam weiterdenken - BAKIP, Universität und Praxis im Dialog

    Wustmann, C. (Project manager, academic) & Karber, A. (Project staff)

    01.09.1231.08.14

    Project: Research

  3. LevEL: Cooperation between learning locations in teacher training – vocational training in social pedagogy (LevEL)

    Karber, A. (Project manager, academic) & Paesche, M. (Project staff)

    01.10.2531.12.26

    Project: Practical Project

  4. DigiTaL - Teilprojekt 03: Dialogische & kooperative Praktiken im E-Portfolio stärken

    Karber, A. (Project manager, academic) & Paesche, M. (Project staff)

    01.08.2131.12.25

    Project: Teaching

  5. Gelingen! Gemeinsam lernen in und für inklusive(n) Bedingungen im Kindergarten.

    Karber, A. (Project manager, academic) & Wustmann, C. (Coordination)

    01.01.1831.12.20

    Project: Research

  6. Innovation Plus 2021/2022 Nr. 59. KOHÄRENZ ERLEBEN – REFLEXION VON UNTERRICHT: AUFGABENORIENTIERT UND VIDEOBASIERT

    Karber, A. (Project manager, academic), Padberg-Gehle, K. (Project manager, academic), Schmidt, T. (Project manager, academic), Süßenbach, J. (Project manager, academic), Beckmann, T. (Project staff) & Bielski-Wüsthoff, P. (Project staff)

    Ministry of Science and Culture of the State of Lower Saxony

    01.01.2131.01.23

    Project: Teaching

Recently viewed

Publications

  1. Auswirkungen der Einwanderungs- und Integrationspolitik auf Bildung und Erziehung
  2. Zur Finanz-, Branchen- und Nachhaltigkeitsexpertise im Prüfungsausschuss bei börsennotierten Aktiengesellschaften
  3. Urbanes Lernen. Stadt als vielfältiges Lern- und Erfahrungsfeld - aus Sicht einer Stadtplanerin
  4. Wo kommt unser Spielzeug her?
  5. Wagnis Wildnis, Wildnisentwicklung und Wildnisbildung in Mitteleuropa, (hrsg.) Herbert Zucchi, Paul Stegmann: München oekom verlag, 2006
  6. Einleitungen von Schiffsabwasser aus Abgasreinigungsanlagen
  7. Bewältigungsmuster und Psychische Gesundheit
  8. Die unionsrechtliche Regulierung von Hafenauffangeinrichtungen für Schiffsabfälle durch die PRF-Richtlinie
  9. Europäische Versicherer im Visier amerikanischer Bundesgerichte
  10. Qualitätsmerkmale musikbezogener Applikationen für das Klassenmusizieren
  11. Spielregeln. 25 Aufstellungen.
  12. Wirtschaften und Arbeiten in feministischer Perspektive – geschlechtergerecht und nachhaltig?
  13. Politikdidaktik und Medienkompetenz
  14. Transkulturelle Bildung im Musikvideo
  15. Historisch-didaktischer Blick auf das Verständnis von Bewegung und Geschwindigkeit
  16. Lise J. Abid: Journalistinnen im Tschador : Frauen und gesellschaftlicher Aufbruch im Iran. - Frankfurt/Main, 2001
  17. Saídas de mulheres da extrema direita e significados de violência
  18. Empathie- und Reflexionskompetenz von Studierenden der Didaktik der Chemie und Physik
  19. Zur lauterkeitsrechtlichen Beurteilung von Nachhaltigkeitswerbung bei Kooperation mit einem nicht nachhaltig handelnden Unternehmen
  20. Feldforschung: Bildende Kunst. Eine Erhebung im Publikum der internationalen, zeitgenössischen Kunst in Wiener Galerien, Ausstellungshäusern und Museen
  21. A new species of Philorhizus Hope, 1838 from Greece (Coleoptera, Carabidae, Lebiini)