Professorship for Social Pedagogy specialized in Research on Vocational Education and Didactics

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

The field of work of social pedagogy with the focus on vocational education and didactics is dedicated to qualification issues for social pedagogical professions on the one hand and education and training research in general.

Main research areas

The orientation is along the subject area of qualifications of social professions as well as social pedagogical vocational training and didactics research. This is because the question of how social pedagogical action can be learned is accompanied by attention to the design of social pedagogical vocational training courses. With regard to qualification, several questions arise, ranging from knowledge, conceptual and methodological approaches, fields of action and groups of addressees, organizational frameworks and socio-political issues to reflection and interaction skills. What is needed is an expansion and systematization of social pedagogical vocational training and didactics research, since it is capable of making a significant contribution to professionalization in the area of teaching and learning in social pedagogical vocational training courses. In terms of research methodology, the work is oriented along the lines of qualitative-reconstructive education and training research as well as development-oriented or design-based research. Both higher education and vocational training qualifications are included.

Focal points are among others:
- professionalization
- Research-based learning
- Diversity and inclusion
- Sustainability
- Digitizing teaching-learning formats

Recently viewed

Researchers

  1. Rebecca Hanna John

Publications

  1. Langzeitbelastung urbaner Umwelt
  2. Frühwarnindikatoren und Risikomanagement
  3. Martin Hack, Energie-Contracting - Energiedienstleistungen und dezentrale Energieversorgung
  4. Ontdek de elementen. De ontwikkeling van het periodiek systeem volgens Mendelejew
  5. Die Steuerberaterprüfung: Unternehmenssteuerrecht und Steuerbilanzrecht
  6. Die personalisierte Verhältniswahl unter den Bedingungen des gesamtdeutschen Parteiensystems
  7. Partizipation, inklusive Bildung und soziale Teilhabe in Kitas
  8. Enzyklopädistik 1550 - 1650
  9. Das ZZL-Netzwerk an der Leuphana Universität Lüneburg – Ziele, Strukturen, Vernetzungen und Ergebnisse im Überblick
  10. Bildung und Popmusik
  11. Entwurf und Erläuterung für ein Gesetz zur Festsetzung nationaler CO2-Emissionsstandards für fossile Kraftwerke in Deutschland
  12. Kinderliteratur als komparatistischer Forschungsgegenstand
  13. Die Vergangenheit der Zukunft
  14. Berimbau. Der afro-brasilianische Musikbogen – Geschichte, Klangwelt und Spielweise, Ulla Levens, Drachen-Verlag.
  15. New Economy Valuation
  16. Die Ökologie der Produktion professioneller Dienstleistungen
  17. Abbauverhalten von klinikspezifischen Abwasserinhaltsstoffen und deren Beeinflussung des Bakterienwachstums im Closed-Bottle-Test: Desinfektionsmittel.
  18. Buchbesprechung: Solange die sich im Klassenzimmer anständig benehmen. Politiklehrer/innen und ihr Umgang mit rechtsextremer Jugendkultur in der Schule von R. Behrens
  19. Erfolgsprädiktoren von Venture Capital Investments
  20. Das ”Schaufenster für eine nachhaltige Entwicklung” – Erfahrungen aus dem Projekt ELLA international
  21. Bewältigungsmuster und Psychische Gesundheit
  22. Queere Theologie im Religionsunterricht. Chancen und Grenzen inklusiver Religionspädagogik
  23. Hinweise und Empfehlungen zu Vermeidungsmaßnahmen bei Erdkabelvorhaben
  24. Die UN-Dekade "Bildung für nachhaltige Entwicklung" als Plattform für das Thema biologische Vielfalt. Empirische Daten und Erfolgsfaktoren