Professorship for Social Pedagogy specialized in Research on Vocational Education and Didactics

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

The field of work of social pedagogy with the focus on vocational education and didactics is dedicated to qualification issues for social pedagogical professions on the one hand and education and training research in general.

Main research areas

The orientation is along the subject area of qualifications of social professions as well as social pedagogical vocational training and didactics research. This is because the question of how social pedagogical action can be learned is accompanied by attention to the design of social pedagogical vocational training courses. With regard to qualification, several questions arise, ranging from knowledge, conceptual and methodological approaches, fields of action and groups of addressees, organizational frameworks and socio-political issues to reflection and interaction skills. What is needed is an expansion and systematization of social pedagogical vocational training and didactics research, since it is capable of making a significant contribution to professionalization in the area of teaching and learning in social pedagogical vocational training courses. In terms of research methodology, the work is oriented along the lines of qualitative-reconstructive education and training research as well as development-oriented or design-based research. Both higher education and vocational training qualifications are included.

Focal points are among others:
- professionalization
- Research-based learning
- Diversity and inclusion
- Sustainability
- Digitizing teaching-learning formats

Recently viewed

Publications

  1. Gouaffo, Albert: Wissens- und Kulturtransfer im kolonialen Kontext. Das Beispiel Kamerun-Deutschland (1884-1919), Würzburg: Königshausen & Neumann, 2007 (Saarbrücker Beiträge zur vergleichende Literatur- und Kulturwissenschaft 39), VIII, 284 S.
  2. Zur Hermeneutik von Schrift und Bekenntnis
  3. Kulturelle Hybridität und Transfer. Black Britain in der (ins Deutsche übersetzten) Kinder- und Jugendliteratur
  4. Grundlegungen im Themenfeld Geschlechterverhältnisse und Nachhaltigkeit
  5. Die Geschichte des Fortbildungszentrums für Neue Musik in Lüneburg
  6. Lo berde, das Erbe pflegen in der neuen Heimat: Musik von Zugewanderten aus fremden Kulturen, hrsg.: Verein 'Musik und Migration', Zürich, Hug-Musikverlage
  7. Pensando la agroecología desde abajo: paisajes agroecológicos bogotanos y sostenibilidad urbano-rural
  8. Kritik und Widerstand aus politiktheoretischer und politikdidaktischer Perspektive.
  9. Sander, Wolfgang: Über politische Bildung: Politik-Lernen nach dem "politischen Jahrhundert". Schwalbach/Ts. 2009:Wochenschau Verlag
  10. Empfehlungen für die marktbezogene Nachhaltigkeitskommunikation großer Reiseveranstalter
  11. Produktivfaktor Vertrauen - neue Anforderungen an die Öffentlichkeitsarbeit von und in Unternehmen im Zeitalter der E-Mail-Kommunikation
  12. Internationalisierung von kleinen und mittelständischen Unternehmen (KMU) – Herausforderungen für das mittelständische Personalmanagement
  13. Bild: quella terza cosa tra pensiero e scrittura. Benjamin e la filosofia dell’immagine
  14. Rezension zu: Georges Bataille (Hrgs.): Hegel, der Mensch und die Geschichte, Hamburg 2018, Verlag Matthes & Seit.
  15. Werte und Normen: Paradigmenwechsel im Bankmanagement?
  16. Kulturelle Bildung für Kulturelle Vielfalt. Bildung und Bewusstseinsbildung in der Öffentlichkeit
  17. La MoMiG. La loi sur la modernisation du droit de la GmbH
  18. Nicolas Born und die politische Literatur, 1967 - 1982
  19. Internationales und Europäisches Finanzmarktrecht
  20. Streichholzschachteln als Material zur Förderung der Raumvorstellung