Professorship for German Language and Language Instruction

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

The professorship for “German Language and its Didactics” focuses on the connection of linguistic and didactic issues in order to develop the teaching and learning processes of students of different ages in and through language teaching on a scientific basis. Aspects of linguistic socialization, acquisition and development processes in speech and written language, as well as continuous language education are related to the design of language teaching areas (writing, spelling, grammar teaching, work on oral language use) and are founded on linguistics.

Cooperations

Through active participation in the inter-faculty project band, students are offered the opportunity to practice empirical based in initial forms of language teaching research both through seminars at the university and in the school-based practical field of German teaching. Through this, students get to generate their own innovative ideas on language teaching, test them in school and develop them further in cooperation with school-based German teachers and the supervising professorship.

Main research areas

The research at the chair is focussed on the recording of primary multilanguage learning and acquisition processes in child and adolescent learners as well as on the conception of adequate teaching and learning formats for language teaching in primary and secondary schools, including the development of corresponding teaching media.

Recently viewed

Publications

  1. The greens in western europe
  2. La Germania di Angela Merkel
  3. Grundgesetz und europäische Integration – Die Europäische Union nach dem Lissabon-Urteil des Bundesverfassungsgerichts
  4. Zum Verhältnis von Empirie und kultursoziologischer Theoriebildung
  5. Skål, Admiral von Schneider!
  6. „Perspektive Heimat“? Die neue Verbindung von Entwicklungspolitik und Rückkehrmaßnahmen für abgelehnte Asylsuchende
  7. Ziele von Erziehungs- und Bildungspartnerschaften
  8. Einfluss des Musizierens auf die Alltagsbewältigung und Gesundheit von Schülerinnen und Schülern
  9. Erziehungs- und Bildungspartnerschaften
  10. Auswirkungen des BilRUG auf den handelsrechtlichen Jahresabschluss
  11. Angelika Ebbinghaus/Max Henninger/Marcel van der Linden, 1968 - Ein Blick auf die Protestbewegungen 40 Jahre danach aus globaler Perspektive
  12. Impulsando estrategias colectivas ciencia-gestión-sociedad para conservar el hábitat de Ziziphus lotus (Hábitat Prioritario 5220)
  13. Datengrundlagen und Erhebungsmethoden rund um den Radverkehr
  14. Zur Finanz-, Branchen- und Nachhaltigkeitsexpertise im Prüfungsausschuss bei börsennotierten Aktiengesellschaften
  15. Internationales und Europäisches Finanzmarktrecht
  16. Gesellschaftliche Natur- und Geschlechterverhältnisse
  17. Eilige Beschaffung unter Pandemiebedingungen: Schwerpunktbereichsklausur zum Vergaberecht
  18. Unternehmerisches Biodiversitätsmanagement für Immobilien
  19. MeInSport - Medienpädagogik und Inklusion im Sportunterricht der Grundschule
  20. Gesundheitstourismus in Europa im Spannungsfeld zwischen Kur und EduWellness
  21. Green and sustainable pharmacy
  22. Gesundheit von alleinerziehenden Sozialhilfeempfängerinnen