Organisation profile

The research activities of the institute are grouped around the overarching theme of "Social Pedagogy in Diverse Societies". The institute's teaching and research take account of current societal challenges, which are characterized by an increasing differentiation and heterogenization of life situations, identities and related social problems. Accordingly, the resulting disciplinary, professional and practical consequences for social pedagogy must be empirically mapped and theoretically penetrated.

Thematically, the institute is oriented towards four overlapping strands of social pedagogical research, which are grounded in national and international traditions of theory building and empirical research:

  • Welfare State and Social Services
  • Gender and violence
  • Childhood and youth research
  • Vocational education research in social work and social pedagogy

As one of a few locations in Germany, Leuphana is currently establishing a research focus on social pedagogy with a polyvalent orientation. Basic and application-oriented research is being conducted with a view to both occupational field-oriented and training-oriented topics.

Main research areas

The research areas at the institute take an interdisciplinary social science approach to numerous internationally relevant topics in social pedagogy, such as child and youth welfare and child protection; domestic violence, inequalities, stereotyping and prejudice (especially gender, age, ethnicity, religion); (forced) migration; vocational training; trust and empathy in professional-client relationships.

Qualitative, quantitative and mixed-methods approaches are used. At the same time, the anchoring in essential reference disciplines of social pedagogy (educational science, psychology and sociology) and interdisciplinary joint research projects play a decisive role for the institute.

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  1. Adultismus und Diskriminierung entlang des jungen Alters

    Alberth, L. (Project manager, academic), Siem, B. (Project manager, academic), Essien, I. (Project staff) & Marke, V. (Project staff)

    01.10.2431.12.25

    Project: Research

  2. Aneignungsprozesse der Relation von Theorie und Praxis zukünftiger pädagogischer Fachkräfte

    Karber, A. (Project manager, academic) & Bobe, A. (Project staff)

    01.11.1931.10.24

    Project: Individual grant

  3. Ausbildung gemeinsam weiterdenken - BAKIP, Universität und Praxis im Dialog

    Wustmann, C. (Project manager, academic) & Karber, A. (Project staff)

    01.09.1231.08.14

    Project: Research

  4. TM 1.3 Projekt 09: Betriebliche Grosstagespflege

    Krüger, R. (Project manager, academic), Stange, W. (Project manager, academic), Möhle, H.-R. (Project staff), Spies, C. (Project staff) & Japsen, A. (Project staff)

    Investitions- und Förderbank Niedersachsen – NBank

    31.12.1231.12.15

    Project: Transfer (R&D project)

  5. Bildung – Frieden – Inklusion

    Ganterer, J. (Project manager, academic)

    24.11.1724.11.17

    Project: Scientific event

  6. Bildung – Gesellschaft –Diversität. 20 Jahre IfEB

    Ganterer, J. (Project manager, academic)

    25.11.16 → …

    Project: Transfer (professional training)

  7. Chancen und Risiken solidarischer Protestunterstützung durch Verbündete

    Becker, J. C. (Project manager, academic), Siem, B. (Partner) & Wright, S. C. (Partner)

    01.08.1731.10.22

    Project: Research

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Researchers

  1. Inga Heisterkamp

Publications

  1. Von der Sozialwirtschaft zum Public Management
  2. Teilhabe behinderter Menschen am Arbeitsleben: Allgemeine Leistungen
  3. Einleitung: Das Projekt "Bildungsinstitutionen und nachhaltiger Konsum" (BINK)
  4. Nutzungsansprüche an das Biosphärenreservat Niedersächsische Elbtalaue
  5. Nachhaltigkeitsberichterstattung zwischen Transparenzanspruch und Management der Nachhaltigkeitsleistung
  6. Nachhaltigkeitsmanagement im Wandel der Zeit: Vom (gestrigen) betrieblichen Umweltschutz zur angestrebten (zukünftigen) unternehmerischen Nachhaltigkeitstransformation
  7. § 353: Rücktritt gegen Reugeld
  8. Corporate Sustainability in International Comparison
  9. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen
  10. Vision, Leitbild und Strategie für eine nachhaltige Unternehmensentwicklung
  11. Außervertragliche Haftung der EG, Haftung für rechtmäßiges Verhalten
  12. §14 Funktion und Auswahl von Referenzgebieten des europäischen Verwaltungsrechts
  13. Übungsklausur öffentliches Recht
  14. Vorabentscheidungsverfahren, Vorlagepflicht
  15. Produkteinführung
  16. Meyer – Mauthner – Übermensch: Fritz Mauthners und Richard Moritz Meyers Korrespondenzen zu Sprachkritik und Sprachwissenschaft
  17. Rysowanie nicią. Międzynarodowe konteksty teatru plastycznego”
  18. Auf dem Weg zur fremdsprachlichen Monokultur? Fremdsprachen an den Schulen der Bundesrepublik Deutschland
  19. Artistic City-zenship
  20. Erziehungs- und Bildungspartnerschaften
  21. CO2-Bepreisung und soziale Ungleichheit in Deutschland
  22. Emotionale Kompetenzen als Prädiktor für Rückfall während und nach KVT-basierter Behandlung von Alkoholabhängigkeit
  23. Nachhaltiges Investment erfordert "Business Cases for Sustainability"
  24. Die Blockade der Energiewende wird die USA teuer zu stehen kommen
  25. Kein Startschuss für Abschiebungen nach Syrien
  26. Wettbewerbsrecht, europäisches
  27. Végétal Cristalline
  28. Standortwettbewerb, institutioneller Wandel und private Kommunen
  29. §1 Einführung: Das Verwaltungsrecht der Europäischen Union als Gegenstand rechtswissenschaftlicher Forschung – Entwicklungslinien, Prinzipien und Perspektiven