Woody plant use and management in relation to property rights: a social-ecological case study from southwestern Ethiopia

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Many people in less developed countries depend on woody plants, but sustainable management of woody plants often remains a challenge. We assessed people’s use, perceived property rights and management of woody plants in farmland and forests in a landscape of southwestern Ethiopia. We interviewed 180 households and surveyed woody plants in 192 plots. We found that 95 species were used for eleven major purposes. The majority of plants (52) were used for house construction followed by farming tools (42), fuelwood (38) and honey production (37). These benefits were sourced from farmland, forest with coffee management and forest without coffee management. Our study found that local people perceived land tenure security and tree use rights to be limited, especially for forests. We found abundant regeneration of the most widely used tree species in all land use types. However, some of these species, including important pole and timber species, appeared to be overharvested in forests. To improve biodiversity outcomes and sustainable use, it would be beneficial to recognize local people’s diverse needs for woody plants and grant them appropriate property rights. Conservation policies should encompass the entire landscape and empower local farmers to proactively manage tree populations while providing safeguards against overuse.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftEcosystems and People
Jahrgang15
Ausgabenummer1
Seiten (von - bis)303-316
Anzahl der Seiten14
ISSN2639-5908
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 14.10.2019

Bibliographische Notiz

Funding Information:
The study was funded through a European Research Council (ERC) Consolidator Grant (FP7-IDEAS-ERC, Project ID 614278) to J. Fischer (SESyP). We thank Dereje Gire and Obsuman Damena for their tremendous effort to talk to the local people. We thank all the respondents for their participation. We thank the Governments of Ethiopia and Oromia Regional State for their permission to conduct the research. We also thank the staff of the different woreda and kebele offices and the local people for their cooperation. The survey procedure was cleared by the ethics committee of Leuphana University Lueneburg.

Publisher Copyright:
© 2019, © 2019 The Author(s). Published by Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group.

Dokumente

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Strategien und Grundformen der Kinder- und Jugendbeteiligung I
  2. Woody plant use and management in relation to property rights
  3. Standards und Kompetenzentwicklung in Fremd- und Zweitsprachen
  4. Industrial relations without conflicts and state interference?
  5. Nitrate Pollution of Groundwater Long Exceeding Trigger Value
  6. Mitarbeiterorientierte Personalpolitik und Unternehmenserfolg
  7. Marie Hoppe: Subjektwerdung unter Bedingungen von outsiderness
  8. Sinusgitter unterschiedlicher Ortsfrequenz und Blickbewegungen
  9. Perspektiven der Nutzung von Methanhydranten als Energieträger
  10. Implizite Einstellungen und wirtschaftsethische Entscheidungen
  11. Der deutsche Prüfungsausschuss nach dem BilMoG und dem VorstAG
  12. Hoch- und tieffrequente Bildinformation bei der Objekterkennung
  13. Kunstvermittlung heute: Zwischen Anpassung und Widerständigkeit
  14. Übergänge zwischen ökonomischer und nachhaltiger Rationalität
  15. Data Protection Law with Special Reference to Caribbean States
  16. Motiv-Tätigkeitskongruenzen in nachberuflicher Arbeitstätigkeit
  17. Reaktive und proaktive aggression bei kindern und jugendlichen
  18. Von der kameradschaftlichen Dienstgemeinschaft zum Unternehmen?
  19. Verhaltensauffälligkeiten diagnostizieren und Netzwerke nutzen
  20. Using rating scales for the assessment of physical self-concept
  21. Lebensgeschichten von Aussteigerinnen aus der extremen Rechten
  22. Minimization of answer distortion in personality questionnaires
  23. James Matthew Barrie, Peter Pan or The boy who would not grow up
  24. Partizipation von Kindern und Jugendlichen im kommunalen Raum I
  25. Nachhaltiges Wirtschaften in der wirtschaftsberuflichen Bildung
  26. Grundlagen der Schnelligkeit bei sieben- bis elfjährigen Kindern
  27. Finale - Prüfungstraining Hauptschulabschluss Nordrhein-Westfalen
  28. Bewegungsbaustelle Fitnessstudio - vielfältige Angebote für alle?!
  29. Emotionale Kompetenz als Lernziel ästhetisch-kultureller Bildung?
  30. Switching from a Managing to a Monitoring Function on the Board
  31. Elternkurse zur Stärkung der Erziehungskompetenz - Ein Überblick
  32. Die Krisenwarn- und Krisenberatungsfunktion des Abschlussprüfers
  33. Produktion lokaler Erinnerungsräume durch immaterielles Welterbe
  34. Qualitätssicherung der Tätigkeit des unabhängigen Finanzexperten