The effects of different on-line adaptive response time limits on speed and amount of learning in computer assisted instruction and intelligent tutoring

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Instructional systems usually do not limit the time available to a learner for responding to questions or practice items. However, experiments conducted by Robert Tennyson and his research group indicate that with regard to the speed of learning this common practice is less efficient compared with the computer-controlled adaptation of a proper response time limit to the learner's increasing competence during instruction. Until now the theoretical background of these results is not well understood and the effects are only reported by a single research group. In this article two experiments are reported. They are based on recent cognitive theories and are aiming at differences between learner control of the response time and adaptive program control of a response time limit on speed and amount of rule learning. Experiment number 1 (N = 66, 3-group-ANCOVA-design) replicated the results of Tennyson and co-workers: Learning speed is highest under a response time limit which is adapted on-line to the achievement of the student in such a way that there is short time available to respond at low achievement and more time at increasing achievement. Learning speed is slowest under a response time limit which is inversely adapted to increasing achievement. Learner control without any time limit is located in-between. Experiment number 2 (N = 40, 2-group-ANCOVA-design) extends this effect to the overall level or amount of learning within a fixed time period: Students learn more under an adaptive response time limit than under learner control without any response time limit. This effect, however, depends on a successful implementation of the algorithm to adjust the response time limit. Otherwise there is a kind of boomerang effect by which learning is hindered. Furthermore, the results indicate that the effects of an adaptive response time limit are more cognitive than motivational, so that they are in accordance with modern cognitive theories like ACT* and repair theory.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftComputers in Human Behavior
Jahrgang6
Ausgabenummer1
Seiten (von - bis)17-29
Anzahl der Seiten13
ISSN0747-5632
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.01.1990
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Erratum: Drugs in the environment: Emission of drugs, diagnostic aids and disinfectants into wastewater by hospitals in relation to other sources - A review
  2. The conservation value of paddock trees for birds in a variegated landscape in southern New South Wales. 1. Species composition and site occupancy patterns
  3. Berufsausübungs- und -zulassungsregelungen für Betriebsprüfer und Umweltgutachter : auf der Grundlage der Verordnung (EWG) Nr. 1836/93 und nach Umweltauditgesetz
  4. Verwissenschaftlichung der Praxis. Die Bereitschaft von Praktikern und Administratoren im Jugendhilfebereich, sozialwissenschaftliche Erkenntnisse anzuwenden
  5. Zwischen Verberuflichung und Professionalität. Professionalisierungsdynamiken und Anerkennungskämpfe in der sozialen Welt der Erzieherinnen und Weiterbildner
  6. Abschlussbericht: Auftreten und Verbleib von ausgewählten pharmazeutischen Wirkstoffen und Desinfektionsmitteln und deren Metaboliten in der aquatischen Umwelt
  7. Integrated nutrient-weed management under mechanised dry direct seeding (DDS) is essential for sustained smallholder adoption in rainfed lowland rice (Oryza Sativa L.)
  8. Mögliche Konsequenzen aus der Neufassung bankaufsichtsrechtlicher Eigenkapitalunterlegungsnormen ("Basel II") für die Kreditfinanzierung mittelständischer Unternehmen
  9. Rote Liste der in Niedersachsen und Bremen gefährdeten Sandlaufkäfer und Laufkäfer [(Coleoptera: Cicindelidae et Carabidae)] mit Gesamtartenverzeichnis, 1. Fassung vom 01.06.2002.
  10. Wie lernen Kinder, sprachliche Strukturen zu thematisieren? - Grundsätzliche Erwägungen und ein Forschungsüberblick zum Konstrukt literale Sprachbewusstheit (metalinguistic awareness)
  11. Keine Schutzwirkung des Vertrags über Ersterwerb einer Schuldverschreibung zwischen emittierender Bank und institutionellen Ersterwerbern zu Gunsten der Zweiterwerber („KapMuG-Verfahren Barclays Bank“)
  12. Verfassungs- und Europarechtskonformität des EEG : [Rechtsprobleme des Gesetzes für den Vorrang Erneuerbarer Energien (EEG) unter besonderer Berücksichtigung verfassungs- und europarechtlicher Fragestellungen]
  13. Book review: State Accountability for Space Debris: A Legal Study of Responsibility for Polluting the Space Environment and Liability for Damage Caused by Space Debris, by Peter Stubbe. (Brill, Leiden/Boston. 2017)'
  14. Gemeinschaftliche Eigeninitiative im Bereich der Daseinsvorsorge : abfallrechtliche Subsidiarität als Anregung und Muster für die Förderung neuer, ziviler Organisationsformen bei der Erledigung öffentlicher Aufgaben