The educational benefits of technological competence: an investigation of students' perceptions

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

According to governments around the world, developing and sustaining technological skills and competencies are seen to be a key part of a student's ability to engage with twenty-first century schooling. Yet to what extent do students believe in the association between technological competence and their success at school? This short research paper presents an initial analysis of data from a large-scale survey of secondary-school students in England (n=1303). Analysis of these data suggests that official expectations about the close linkages between scholastic success and information and communication technology (ICT) use are not necessarily shared by students themselves. For example, students' belief in the educational value of ICT competence was low in comparison to their beliefs about technology use in other areas of their lives. Belief in the educational value of ICT competence was also found to be at its highest with students in their initial year of secondary schooling, and at diminished levels with students studying in all other year groups. Moreover, belief in the educational value of ICT competence was highest for those students who had less opportunity to access computers or the Internet. It is suggested that these data could reflect a trend of older and more experienced students coming to realise that technological competence is of limited scholastic value – in contrast to official portrayals of the educational benefits of technology use.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftEvaluation & Research in Education
Jahrgang23
Ausgabenummer2
Seiten (von - bis)137-141
Anzahl der Seiten5
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 06.2010

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Was müssen Lehrerinnen und Lehrer wissen und können?
  2. Was müssen Lehrerinnen und Lehrer wissen und können?
  3. Existenzgründungen von Freiberuflern und Unternehmern
  4. Gute Aufgaben im Mathematikunterricht der Grundschule
  5. Wissenschaftliches Schreiben an deutschen Hochschulen
  6. Mechanism of Tet repressor induction by tetracyclines
  7. Auswirkungen der Schadstoffemissionen des Kfz-Verkehrs
  8. Die Abschiebungsanordnung nach § 58a Aufenthaltsgesetz
  9. Bilanzpolitische Beratung durch den Wirtschaftsprüfer
  10. E-Commerce-Geschäftsmodelle im deutschen Tourismusmarkt
  11. Touristische Netzwerke als Chance und Herausforderung
  12. Forschungsergebnisse zur strategischen Planung in KMU
  13. Das neue Gewährleistungsrecht aus ökonomischer Sicht
  14. Is the market classification of risk always efficient?
  15. Die Liebe des geborenen Erziehers bei Eduard Spranger
  16. A contingency approach to small-scale business success
  17. Gute Aufgaben im Mathematikunterricht der Grundschule
  18. Nachhaltiges Lernen bei Lehrern und Schülern fördern
  19. Passt die zeitgenössliche Kunst in ihre Institutionen?
  20. Pädagogik des Kämpfens und Perspektiven der Kampfkunst
  21. Erfolg und Erfolgsfaktoren freiberuflich tätiger Ärzte
  22. Kompetenzorientiertes Feedback im Mathematikunterricht
  23. The use of the entropy concept in ecological economics
  24. Mikroanalysen und amtliche Statistik (MIKAS) - Einführung
  25. Posturale Kontrolle als situationsabhängige Fertigkeit
  26. Mehr Erfolg im Beruf mit strategischer Karriereplanung
  27. Standortbestimmung im "Sturm" des (Erkenntnis-)Fortschritts
  28. Vom Spielen im Wasser zur Vermittlung und Organisation
  29. Kreativität? Über das Schöpferische in Natur und Kunst
  30. Nutzung und Einfluss von Bildschirmspielen bei Kindern
  31. Einführung in das Recht der materiellen Grundsicherung