Should Alexander von Humboldt Be Part of Contemporary Geography Education?

Publikation: Beiträge in SammelwerkenKapitelbegutachtet

Authors

  • Thomas Hoffmann

Geography education has passed through profound changes and recently faces again a discussion about its educational value and societal benefit. As such, it is vital to reflect on recent meaning and contribution of geography’s role in education. It has become obvious that especially the combination of systemic approach, the consideration of different spatial levels, the solution-oriented as well as action- and future-oriented didactic approaches of geography education supplies an important input. Against the background of a globalized world along with numerous global challenges such as climate change, soil degradation, poverty or mass migration and the “2030 Agenda” as global strategy to counteract these trends, it reveals that education for sustainable development offers appropriate didactic concepts. That can be combined with those in geography education. It is within this framework that Alexander von Humboldt’s geographical approach appears absolutely modern despite his influence on geography education being negligible. This leads to the question whether Alexander von Humboldt’s work can contribute to contemporary geography education.

OriginalspracheEnglisch
TitelAlexander von Humboldt : Multiperspective Approaches
HerausgeberGregor C. Falk, Manfred R. Strecker, Simon Schneider
Anzahl der Seiten17
VerlagSpringer International Publishing
Erscheinungsdatum01.01.2022
Seiten137-153
ISBN (Print)9783030940072
ISBN (elektronisch)9783030940089
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.01.2022

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© The Editor(s) (if applicable) and The Author(s), under exclusive license to Springer Nature Switzerland AG 2022.

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Refugee Protection Meets Migration Management
  2. Participation of Children and Young People in Alternative Care - Introduction
  3. Die Bedeutung von Gender-Mainstreaming bei der Entwicklung von Anrechnungsverfahren
  4. Ist eine Impfpflicht gegen das Coronavirus nötig?
  5. Fabeln - ein prozess- und produktorientierter Zugang
  6. Wie gehen Lehrkräfte mit Belastungen um?
  7. Evolution, Empowerment, and Emancipation
  8. Bestimmungsgründe internationaler Firmentätigkeit
  9. A chaque profil de population son modèle d’économies d’énergie.
  10. Anpassung des Bodenschutzrechts an den Klimaschutz
  11. Mittler zu sein zwischen Realem und Irrealem
  12. Geschäftsführung ohne Auftrag (§§ 677-687)
  13. Die "bestmögliche Rückläuferverwertung"
  14. Governmental activity and private capital adjustment
  15. Deutschland zwischen den Fronten im Kampf um fossile Energie
  16. Kommentierte Bibliographie
  17. Abwehr
  18. Sustainability Management in Business Enterprises
  19. Der völkerrechtliche Rahmen der iranischen Atompolitik
  20. Lehren und Lernen im Reitsport
  21. Der Wald als Ressource einer Bildung für eine nachhaltige Entwicklung in der Schule
  22. A health economic outcome evaluation of an internet-based mobile-supported stress management intervention for employees
  23. Handbuch Sportdidaktik
  24. § 43 Erlaubnisfreie Benutzungen von Küstengewässern
  25. Antisemitismus im deutschen Mediendiskurs
  26. Almsjuka och mördarsniglar
  27. Ana Ofak/Philipp v. Hilgers (Hg.): Rekursionen. Von Faltungen des Wissens
  28. Potentiale und Herausforderungen einer empirischen Subjektivierungsforschung
  29. EuGH: Verbot unautorisierten Streamings durch fremdes Unternehmen
  30. Altlastenverantwortlichkeit trotz Dereliktion
  31. Kognitiver Anspruch von Aufgaben im Deutschunterricht
  32. Pekka Kärkkäinen: Luthers trinitarische Theologie des heiligen Geistes, VIEG 208, Mainz 2005
  33. Transport of perfluoroalkyl acids in a water-saturated sediment column investigated under near-natural conditions
  34. Schule unter Corona-Bedingungen
  35. "In roten Schuhen tanzt die Sonne sich zu Tod"
  36. Das Praxisjahr in der Lehrerbildung
  37. Hannah Arendt: Die Bewahrung des Neuen
  38. Frauen gestalten öffentliche Räume im Ländlichen
  39. Neue Ansätze dynamischer Mimikerkennung