Peer group influences on fifth graders' reading motivation

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenKommentare / Debatten / BerichteForschung

Authors

Although family and school factors affecting children's reading motivation are known, little is known about the influence of their peer group's attitude towards reading. Therefore N = 501 fifth graders attending three different tracks of German schools filled in questionnaires about family reading climate, school motivation, reading motivation and behavior and answered questions on a newly constructed questionnaire about their peer group's attitude towards reading (alpha = .80). Hierarchical regressions suggest that their peer group's attitude towards reading predicted fifth graders' reading motivation above and beyond gender, school track (ability level), familiy reading climate, and school motivation, especially among girls.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftInternational Journal of Psychology
Jahrgang43
Ausgabenummer3-4
Seiten (von - bis)214
Anzahl der Seiten1
ISSN0020-7594
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.06.2008

Bibliographische Notiz

Document Type: Meeting Abstract

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Sustainability Awareness and Volunteer Services in the Global South
  2. Gespielte Medien - musikalisches Material und technisches Instrument 2004
  3. Kommunizieren im Mathematikunterricht: Analyse von Schulbüchern für den Mathematikunterricht in der Schweiz und Deutschland
  4. Soziologie der ästhetischen Erfahrung
  5. Leuphana Universität Lüneburg (Organisation)
  6. Football: Politics of the Global Game 2012
  7. Reform der Politikfinanzierung
  8. Sustainable Corporate Governance
  9. Nachhaltigkeitspreis TravelOne (Externe Organisation)
  10. Bildung für nachhaltige Entwicklung im Elementarbereich 2009
  11. 20th IAGG World Congress of Gerontology and Geriatrics -IAGG 2013
  12. Workshop/Lehrerfortbildung: Das Praxiserkundungsprojekt (PEP) als Instrument zur Unterrichtsentwicklung: Teil 2 - 2013
  13. Towards an International Keywords for Children's Literature (Roundtable): Presenters: Lissa Paul, Philip Nel, Nina Alonso, Nina Christensen, Francesca Orestano and Emer O’Sullivan
  14. Nachhaltigkeitsorientierte Resonanzerfahrungen durch "Systemische Visualisierungen"
  15. Megalothymia. Ozarichi März 1944 und Wehrmachtsverherrlichung in Karlsruhe und Lüneburg.
  16. Nachhaltigkeit lehren und lernen – Potenziale einer Nord-Süd-Hochschulpartnerschaft
  17. Einsatzmöglichkeiten von KI in der Lehre
  18. Fakultät W allgemein (Organisation)
  19. Wirtschaftsinformatik als Qualifikationsprofil in der internationalen Wirtschaft
  20. Blicke in die Zukunft? Ergebnisse einer kulturwissenschaftlichen Untersuchung von Zukunftsversionen mit Bernt Schnettler
  21. Views on Antecedents and Outcomes of Post-Retirement Work in a German Aerospace Company