Mass Beliefs and Democratic Institutions

Publikation: Beiträge in SammelwerkenAufsätze in SammelwerkenForschungbegutachtet

Authors

This article summarizes why political culture studies have been hesitant to analyze the aggregate effect of mass beliefs on democracy. It determines that this has much to do with the widespread assumption that the impact of mass beliefs on democracy can be inferred from individual-level findings. It also illustrates that this assumption actually represents an ‘individualistic fallacy’. It considers an argument that the impact of mass beliefs on democracy can only be analyzed at the aggregate level, because democracy only exists at this level. The article ends with a report of the findings from recent studies, which show that mass beliefs have indeed an aggregate effect on the emergence and survival of democracy.
OriginalspracheEnglisch
TitelThe Oxford Handbook of Comparative Politics
HerausgeberCarles Boix, Robert E. Goodin
Anzahl der Seiten20
ErscheinungsortOxford
VerlagOxford University Press
Erscheinungsdatum02.09.2009
Seiten297-316
ISBN (Print)978-0199566020, 019956602X
ISBN (elektronisch)9780191577482
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 02.09.2009
Extern publiziertJa

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© The Several Contributors 2007. All rights reserved.

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Heinrich Degenhart

Publikationen

  1. Maintaining a focus on opportunities at work
  2. Bewegte Sprache
  3. Kompetenzvermittlung im Unterricht
  4. Magnesium pistons in engines
  5. Demokratie (er-)leben
  6. Antispecismi e letture di Marx
  7. Special Issue on Impact Investing – Critical Examinations of Motivations, Processes and Results
  8. Corporate Carbon and Climate Change Accounting: Application, Developments and Issues
  9. How Sustainability Accounting contributes to improved Information Management and Management Control
  10. The Politics of Control and Resistance
  11. Heterogeneity in family firm finance, accounting and tax policies: dimensions, effects and implications for future research
  12. Vergleichsarbeiten als Instrument der datenbasierten Schul- und Unterrichtsentwicklung in Gymnasien
  13. Bekommst Du vorgelesen?
  14. Normative Verortungen und Vorgehen im Forschungsprozess
  15. Coalition Politics and Inter-Party Conflict Management
  16. Diversität als Chance
  17. Educational participation of young refugees in the context of digitized settings
  18. Über Freude im Studium und Wirksamkeit des Lehrens und Lernens an der Universität
  19. The Gentle Art of Reinsurance Broking
  20. Einführung in die allgemeine Betriebswirtschaftslehre
  21. Freies Sprechen in der Grundschule
  22. Fracking, Sovereignty over Natural Resources and International Investment Law
  23. Ad Hoc Expert Panels: Regional Fisheries Management Organisations (RFMOs)
  24. Strategischer Wandel in Dienstleistungsunternehmen
  25. Boon and bane of being sure
  26. Schulische Gesundheitsförderung in pandemischen Zeiten.
  27. Climate change and modelling of extreme temperatures in Switzerland
  28. Between Fostering and Outsourcing Educational Justice: The EU-Turkey Statement and its Impacts on the Education of "Refugee Students" in Turkey
  29. Diversität und Zugehörigkeit
  30. Chaos in der 7c. Gute Klassenführung ist kein Allheilmittel, aber sie wirkt.
  31. “We are here to stay”