I’m in a Hurry, I Don't Want to Know! Strategic Ignorance Under Time Pressure

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Information avoidance is common when privately beneficial choices have uncertain and potentially adverse effects on others. A dominant theory holds that such “strategic ignorance” allows decision makers to circumvent inner moral conflict while acting self-servingly. In extension of this theory, we hypothesize that time pressure elevates the prevalence of strategic ignorance. We conduct a laboratory experiment with resolvable payoff uncertainty to test this hypothesis. We find that time pressure indeed significantly increases the incidence of information avoidance. As a result, self-serving choices are more common than in a baseline without time pressure. We empirically explore several potential interpretations of this main finding. First, in a control condition, in which payoffs are fully transparent, time pressure has no direct effect on self-serving behavior. This speaks against a general tendency to act more self-servingly or fairly under time pressure. Second, a follow-up study shows that information avoidance under time pressure is attributable to conflict avoidance, rather than providing decision makers with a convenient excuse for not becoming informed.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftJournal of Experimental Psychology: General
Jahrgang151
Ausgabenummer11
Seiten (von - bis)2833-2845
Anzahl der Seiten13
ISSN0096-3445
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 23.06.2022
Extern publiziertJa

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© 2022 American Psychological Association

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Meta-Image und die Prinzipien des Digitalen im Mnemosyne-Atlas Aby Warburgs
  2. Genderkompetenz als Schlüsselqualifikation für polizeiliche Führungskräfte
  3. Legitimacy and the Cognitive Sources of International Institutional Change
  4. Stützlehrerinnen und Stützlehrer in der beruflichen Integrationsförderung
  5. DaZKom - Ein Modell von Lehrerkompetenz im Bereich Deutsch als Zweitsprache
  6. Bildung für nachhaltige Entwicklung in der zweiten Phase der Lehrerbildung
  7. Political Institutions and Political Elites in Changing Liberal-Democracies
  8. Erziehungs- und Bildungspartnerschaften - ein Thema für die Frauenhausarbeit ?
  9. Sachunterricht in Bildungslandschaften: Kooperation, Vernetzung, Partizipation
  10. PISA, NEPS und BiSta – Sind die Kompetenzmessungen in Mathematik vergleichbar?
  11. Communication under the microscope: The theory and practice of microanalysis
  12. Uneven distribution of phytodiversity in NE German dry grassland communities
  13. Mathilde Hennig (Hg.). 2013. Die Ellipse. Neue Perspektiven auf ein altes Phänomen
  14. Online Channels Sales Premia in Times of COVID-19: First Evidence from Germany
  15. Ansätze Forschenden Lernens – Perspektiven für die Fachschule Sozialpädagogik
  16. Participation of Children and Young People in Alternative Care - Introduction
  17. Carmen Heine 2010. Modell zur Produktion von Online-Hilfen. Berlin: Frank & Timme
  18. Li-Yorke pairs of full Hausdorff dimension for some chaotic dynamical systems
  19. Tradition und Innovation: Region und Bildung in einer nachhaltigen Entwicklung
  20. Walter Benjamin, Il compito del traduttore, edizione critica e nuova traduzione
  21. Multifractal analysis reveals music-like dynamic structure in songbird rhythms
  22. Assessment of university students’ understanding of abstract binary operations
  23. Modellierung und Erfassung von informell und non-formal erworbenen Kompetenzen
  24. Probleme des Datentransfers bei der Zusammenarbeit von Schule und Jugendhilfe
  25. Betriebswirtschaftlich Rationales Management der ökologischen Herausforderung
  26. Standards und Kompetenzmodelle in literatur- und sprachdidaktischer Perspektive