From Learning Machines to Learning Humans: How Cybernetic Machine Models Inspired Experimental Pedagogies

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

This article analyses how Heinz von Foerster’s Biological Computer Laboratory (BCL) translated cybernetic concepts into an experimental pedagogy tailored to the interests of the youth of the American intellectual counterculture. The existing research literature assumes that the opening of BCL to the counterculture in the early 1970s was the result of a radical shift from first- to second-order cybernetic theory; in other words, the result of a new epistemological position. This article instead attempts to identify similarities between the design of cybernetic ‘learning machines’ in the early 1960s and Foerster’s teaching methods that characterised BCL between 1968 and 1976. The article will show that Foerster’s pedagogy was inspired by a specific style of thinking that can already be found in earlier cybernetic research practices. Concerning both the early and the late phase of the BCL, oral history sources, as well as original publications and archival material, were used.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftHistory of Education
Jahrgang50
Ausgabenummer1
Seiten (von - bis)112-133
Anzahl der Seiten22
ISSN0046-760X
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 02.01.2021

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© 2020 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group.

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Beobachtungen von Nonprofit-Organisationen
  2. Folgen des Klimawandels für den Tourismus
  3. The Competitive Strategies of Ecopreneurs
  4. Umweltkommunikation in der Landwirtschaft
  5. Regierungssysteme in Mittel- und Osteuropa
  6. Landwirtschaft und Agrarpolitik im Wandel
  7. Digitale Medien als Mediatoren von Agency
  8. From Estimation Results to Stylized Facts
  9. Mapping the European Space of Circulation
  10. Perspective actionnelle et cours à projet
  11. Portfoliotheorie und Vermögensverwaltung
  12. Erfolgsstrategien im Gesundheitstourismus
  13. Misconceptions of Measurement Equivalence
  14. The relational sociology of eco-innovation
  15. From estimation results to stylized facts
  16. Partnerships for Corporate Sustainability
  17. "Grenzen" sozialraumbezogener Sozialpolitik
  18. Das Problem der Unbestimmtheit des Rechts
  19. Ausstellungskatalog: Homestory Deutschland
  20. Klassentestheft Teil 2 (10 Ex.) - 2. Schuljahr
  21. Dichteprognose autoregressiver Zeitreihen
  22. REACh - Erste Erfahrungen in der Anwendung
  23. Strukturelle Kopplungen im Bildungssystem
  24. Literaturempfehlungen zur Selbsterprobung
  25. Regional powers and the politics of scale
  26. Sabine Ritter: Facetten der Sarah Bartmann.
  27. Operations Systems of Container Terminals
  28. Intra-Individual Value Change in Adulthood
  29. Bildung und Beteiligung oder doch Teilhabe?
  30. Frühe Kalkausscheidungen an Sichtmauerwerk
  31. Äquivalente der causa beim Vertragsschluss.
  32. “A Living Memorial for the Edelweißpiraten”
  33. Fashioning a Proper Institutional Position
  34. Digital Seriality as Structure and Process
  35. Gerechtigkeit und Anerkennung durch Bilder
  36. Envisioning the Future of Water Governance