From farm to factory. Vertical trading and processing structures between industrial and developing countries in the international tobacco-economy

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Wallerstein's world-system approach is applied to an empirical analysis of the international economy of tobacco with special reference to the US as its core and Zimbabwe as one of its most important peripheral countries. Exchange between the two types of countries is mediated through an interorganizational network of local farms and both multinational trading and manufacturing enterprises. Transactions between the three types of organizations are predominantly governed by market mechanisms. Adequate explanation of that vertical sequence of organizations and markets requires significant modifications and improvements of Wallerstein's key notions and basic hypotheses. Arguments from transaction cost theory are introduced to achieve a better micro-foundation of world-systems analysis.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftKölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie
Jahrgang50
Ausgabenummer1
Seiten (von - bis)110-+
ISSN0023-2653
PublikationsstatusErschienen - 03.1998

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. The influence of teacher-trainings on in-service teachers´ expertise. A teacher-training-study on formative assessment in competency-oriented mathematics
  2. Schulen der wirtschaftsberuflichen Bildung im Umgang mit dem Lernfeldparadoxon – eine qualitativ-empirische Exploration didaktischer Jahresplanungen
  3. The influence of teacher-trainings on in-service teachers’ expertise. A teacher-training-study on formative assessment in competency-oriented mathematics
  4. Kohärenz zwischen mathematischen und mathematikdidaktischen Kompetenzen – Kontinuität statt doppelter Diskontinuität in der Lehrerbildung Mathematik
  5. Zwischen Zuckerguss und simulierten Welten - Digitales Fremdsprachenlernen in Zeiten von Gamification, Serious Games und Commercial Off-The-Shelf Games
  6. Eemian and early weichselian vegetation and uranium/thorium and thermoluminescence age determinations from sections in Northeast Lower-Saxony, Germany
  7. Mathematik und Sprache. Kommunizieren im Mathematikunterricht. Analyse von Schulbüchern für den Mathematikunterricht in der Schweiz und in Deutschland
  8. What is in the attention of pre-service teachers while teaching? An eye-tracking study about attention processes during standardized teaching situations
  9. PoNa – Projektvorstellung und Analyse der europäischen, deutschen und polnischen Politik zur Entwicklung ländlicher Räume in der Förderperiode 2007-2013
  10. ‚Systemische Visualisierung‘ als Lernmethode zur Reflexion wirtschaftsbetrieblicher Situationen im Kontext der Großen Transformation zur Nachhaltigkeit