"Teaching is touching the future: from vision to practice" - International Conference at the Ruhr-Universität Bochum 2011

Aktivität: Wissenschaftliche und künstlerische VeranstaltungenKonferenzenLehre

Marco Rieckmann - Präsentator*in

    Minor 'Sustainability Humanities' at Leuphana University of Lüneburg

    Die Leuphana Universität Lüneburg hat zum Wintersemester 2007/2008 ein neues Bachelor-Modell eingeführt, das sich an drei Leitbildern orientiert: Humanismus, Nachhaltigkeit und Handlungsorientierung. Die wesentlichen Elemente des Studienmodells sind das sog. Leuphana-Semester, ein für alle Studierenden aller Fachrichtungen gemeinsames erstes Semester, sowie die Untergliederung des Bachelorstudiums in Major, Minor und Komplementärstudium.
    Der Minor "Nachhaltigkeitshumanwissenschaften" wird vor allem von Studierenden belegt, die im Major BWL, VWL, Kulturwissenschaft und Wirtschaftspsychologie studieren. Pro Jahrgang sind dies zwischen 40 und 50 Studierende. Ziel ist es, den Studierenden Schlüsselkompetenzen zu vermitteln, die sie dazu befähigen, zu einer nachhaltigen Entwicklung der Gesellschaft beizutragen. Zudem geht es um die Förderung wissenschaftlich fundierter Handlungskompetenzen, der Vermittlung von Systemwissen und der Verknüpfung von Wissen, Handeln und ethischen Orientierungen.
    Die wesentlichen innovativen Merkmale des Minors sind interdisziplinäres Lehren und Lernen, Projektorientierung und eigenverantwortliches, selbstgesteuertes Lernen sowie Kompetenzerwerb und Persönlichkeitsbildung.

    Posterpräsentation
    06.06.2011
    "Teaching is touching the future: from vision to practice" - International Conference at the Ruhr-Universität Bochum 2011

    Veranstaltung

    "Teaching is touching the future: from vision to practice" - International Conference at the Ruhr-Universität Bochum 2011

    06.06.1107.06.11

    Bochum, Deutschland

    Veranstaltung: Konferenz

    Zuletzt angesehen

    Publikationen

    1. "Taking the pulse" of doctors and nurses to reduce pharmaceutical residues in the water cycle
    2. Ein unwetter in Jerusalem
    3. To tweet or not to tweet - das Kommunikationstool Twitter im Fremdsprachenunterricht
    4. The role of landscape texture in conservation biogeography: a case study on birds in south-eastern Australia
    5. Material circularity and the role of the chemical sciences as a key enabler of a sustainable post-trash age
    6. The diversity of gendered adaptation strategies to climate change of Indian farmers: A feminist intersectional approach
    7. Arbitrating the Oceans: The Future of Inter-State Arbitration in the International Law of the Sea
    8. ReSurveyGermany
    9. Supply Chain Management in wachsenden Märkten
    10. Optimal maintenance in the supply chain
    11. Research handbook on the law of treaties
    12. Resonanz zwischen Systemtheorie und Kritischer Theorie
    13. Paradoxe Korruption
    14. The post-entry performance of cohorts of export starters in German manufacturing industries
    15. Anything goes?
    16. Handlungsfeld berufliche Bildung
    17. Dehydration and Pelletisation of Agricultural Biomass by Extrusion
    18. Generic substitution, financial interests, and imperfect agency
    19. Refugee Protection Meets Migration Management
    20. Kybernetik in Urbana
    21. Data Protection, Cookie Consent, and Prices
    22. Inventionen 1
    23. Export intensity and plant characteristics
    24. Monopsonistic labour markets
    25. Schwerpunkt "Protokolle"
    26. Minderheitensprachen im deutschen Schulwesen - Eine Analyse der Implementierung allochthoner und autochthoner Sprachen
    27. Efficacy an online Recreation training for employees affected by symptoms of insomnia
    28. Ein Markenzeichen für die Universität
    29. Wert einer nicht gewinnorientiert benutzen Marke
    30. Does immigrant employment matter for export sales? Evidence from Denmark
    31. Aliens in Transylvania: risk maps of invasive alien plant species in Central Romania
    32. Liebendes Selbstbewußtsein.
    33. Does excess nitrogen supply increase the drought sensitivity of European beech (Fagus sylvatica L.) seedlings?
    34. Who is responsible for corruption?
    35. Promoting Resistance by the Emission of Antibiotics from Hospitals and Households into Effluent
    36. Surveying Diverse Subpopulations in Refugee Studies
    37. Different Subcultures in Residential Groups in Germany – Implications for Participation and the Victimization of Children and Young People
    38. Aufgabenanalyse erlernen
    39. Response to Turnhout et al.’s rethinking biodiversity: From goods and services to “living with”
    40. Consistent drivers of plant biodiversity across managed ecosystems