Zur (Un-)Bedeutsamkeit der Ökonomisierung. Eine Differenzierung des Einflusses ökonomischer Logiken auf Akteur:innen der stationären Kinder- und Jugendhilfe

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

This article examines the significance of economization for various subjects in resi-
dential child and youth care. Economization is a much-discussed process of change in social sectors, which has also gained relevance for the field of social work and especially for residential child and youth care in Germany since the 1990s at the latest. So far, however, there have been hardly any analyses, especially for the professional field of social work, that explicitly empirically examine the employees’ perspective on this phenomenon. Through empirical analysis, the article reconstructs the significance of this development dynamic for employees of care providers and their work process. On the basis of qualitative interviews, it is shown in which way intensified collectivization processes on the part of the employees represent a strategy for dealing with and at the same time resisting the increasing importance of economic
logics.
Translated title of the contributionOn the (In-)Significance of Economization. A Differentiation of the Influence of Economic Logics on Subjects in Residential Child and Youth Care
Original languageGerman
JournalAIS-Studien
Volume16
Issue number1
Pages (from-to)74-87
Number of pages14
ISSN1866-9549
Publication statusPublished - 06.2023

Links

Recently viewed

Publications

  1. Lesemotivationen und Lesehandlungen bei Schülern
  2. Abschluss des Vertrages
  3. Soziale Disparitäten
  4. Deutsch-Stunden
  5. Zur Qualitätsbeurteilung von professionellen Telefongesprächen in Callcentern
  6. Abschluss des Vertrages
  7. Parliaments in time
  8. Was macht Jugendliche fit für die Berufswahl?
  9. "Ich kann sagen: Nächstes Jahr ist okay! Mehr kann ich nicht sagen."
  10. Strategie als Herausforderung für die deliberative Demokratietheorie
  11. Lernfähigkeit und Geschlecht
  12. Leuphana Sommerakademie
  13. Alltag in den Medien - Medien im Alltag
  14. Partizipation von Kindern und Jugendlichen
  15. Krieg zum Mitspielen
  16. Francesca Ferrando (2019): Philosophical Posthumanism. Theory in the New Humanities, Series Editor: Rosi Braidotti, Preface by Rosi Braidotti). Bloomsbury Academic (27 June, 2019), 296 pages, ISBN:1350059501, ISBN: 9781350059504
  17. Umweltchemikalien 50 Jahre nach Silent Spring: ein ungelöstes Problem
  18. Erfolgserfassung nach Handels- und Steuerrecht sowie nach IFRS
  19. Geschäftsführung ohne Auftrag (§ 679)
  20. Ökonomische Bildung mit Kindern und Jugendlichen
  21. Wettbewerbsrecht, europäisches, Funktion
  22. Perspektivrahmen Sachunterricht
  23. Editorial zum Schwerpunktthema "Medien statt Gedächtnis"
  24. Die Produktion gefährlicher Räume
  25. Tarifliche Regelungen befristeter Arbeitsverhältnisse
  26. Sustainability
  27. Ein unmöglicher Blick von außen
  28. Lingua musica? Zur Erfassung musiksprachlicher Kompetenzen Jugendlicher in textbasierten Testinstrumenten.
  29. Klimaschutzgesetz ist nötig
  30. Die Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter an die Organisation binden:
  31. Breuer’s New Women
  32. Ecological sustainability - a customer requirement ? Evidence from the automotive industry
  33. Zwecke von betrieblichen Umweltinformationssystemen im Rahmen einer nachhaltigen Entwicklung