Wissenschaftlich Schreibenlernen als Sprachlernen: Wissenschaftssprache in Schreibratgebern

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

In recent years, the number of guides to academic writing in German written for students has increased dramatically. This study examines how these guides as well as instructors’ manuals on how to teach academic writing (partly in the context of language teaching) cover the distinct features of what has been referred to as academic language (Wissenschaftssprache). The ana- lytical framework adopted here is the language-sensitive competence model of academic writing. This model distinguishes between several academic writing, knowledge and skill types and also considers individuals’ linguistic background and prior literacy development. This study shows that the ways in which academic language is addressed in these texts are unlikely to contribute to students’ competency development. Reducing the complexity of written German academic lan- guage to a short set of prescriptive rules is, this study argues, not only exceedingly difficult but also problematic. This study concludes that the main approach taken in many German textbooks, writing pedagogy, could be complemented with those developed in language teaching, to pave the way for an academic language pedagogy based on writing studies (Schreibwissenschaft).
Original languageGerman
Journaltrans-kom
Volume14
Issue number1
Pages (from-to)1–22
Number of pages22
ISSN1867-4844
Publication statusPublished - 05.2021

Recently viewed

Publications

  1. Wissenschaftlich Schreibenlernen als Sprachlernen
  2. Aufmerksamkeitsprozesse im dreidimensionalen Raum
  3. Ambidextrous leadership in the innovation process
  4. Das Betriebsverfassungs-Reformgesetz vom Juli 2001
  5. Lehr- und Lehrbedingungen in den Teilnehmerstaaten
  6. Die Mutter-Kind-Beziehung ist uns abhanden gekommen
  7. Methoden-Muster: Training von Erziehungskompetenzen
  8. Inkorporierte Normen in der Sprache der Erziehung
  9. Flood risk management via collaborative modelling
  10. Lehr- und Lernbedingungen in den Teilnehmerländern
  11. "We'll put a boot in your ass - it's the American way"
  12. Methoden-Muster: Elternmitarbeit in der Einrichtung
  13. Das aufmerksamkeitsgestörte und hyperaktive Kind
  14. Theorie & Praxis der Sportarten und Bewegungsfelder
  15. Organisationen schöpfen Wert für die Gesellschaft
  16. Diagnostik und Testverfahren für die Sekundarstufe
  17. Schnittstellenaktivität “Mathematische Brückenkurse”
  18. Laborabfälle - Vermeidung, Verwertung und Entsorgung
  19. Diagnostik und Testverfahren für die Sekundarstufe
  20. Diagnostik und Testverfahren für die Sekundarstufe
  21. Editorial:Computer- und Internetgebrauch bei Kindern
  22. Self-initiated expatriates and their career success
  23. Führungsstrukturen im Lichte theoretischer Ansätze
  24. Lehrerprofessionalität zwischen Theorie und Praxis
  25. Finale - Prüfungstraining Realschulabschluss Bayern
  26. Finale - Prüfungstraining Realschulabschluss Hessen
  27. Exports, foreign direct investment, and productivity
  28. Nachhaltigkeitscontrolling: mehr als nur ein Konzept?
  29. Investigacion con celulas troncales humanas adultas
  30. Wissenstransfer für unternehmerische Nachhaltigkeit
  31. Heterogenität - eine Herausforderung für die Bildung
  32. Oscar Wilde, "Der glückliche Prinz und andere Märchen"
  33. Informationskompetenz in den Bildungswissenschaften
  34. Leiblichkeit als Bezugsgröße kritischer Pädagogik
  35. Vom Staunen und ursprünglichen Verstehen im Bewegen
  36. Lernende Regionen durch Regionale Bildungsnetzwerke
  37. Was wirkt? Der Plakatparcours - ein Erfahrungsbericht
  38. Sudoko mathematics for and done by younger students
  39. Führt Schulinspektion zu besseren Schülerleistungen?