Wässrige Milieus. Ökologische Perspektiven in Meeresbiologie und Aquarienkunde um 1900

Research output: Journal contributionsJournal articlesTransferpeer-review

Authors

The paper focuses on the research spaces of marine biology around the turn of the 20 th century and argues that the aquarium played a decisive role in shaping the notions of environment and ambience, 'milieu' and 'Umwelt'. By "virtually pushing" biologists to pay attention to the relations between organisms and their surroundings, the aquarium can be understood as a material inspiration for ecological theory formation and as a structural point of reference for thinking about the properties and range of environments. By focusing both on the academic discourse and on popular 'Aquarienkunde' the paper thus describes how marine biological studies became an important arena for the formation of modern ecology.

Translated title of the contributionWatery Milieux. Ecological Perspectives in Marine Biology and Aquarium Studies around 1900
Original languageGerman
JournalBerichte zur Wissenschaftsgeschichte
Volume36
Issue number2
Pages (from-to)128-147
Number of pages20
ISSN0170-6233
DOIs
Publication statusPublished - 06.2013
Externally publishedYes

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Kommunale Wählergemeinschaften – Deutsche Besonderheit oder gesamteuropäisches Phänomen?
  2. „Diklusion“ im naturwissenschaftlichen Unterricht – Aktuelle Positionen und Routenplanung
  3. Partizipation in der Offenen Kinder- und Jugendarbeit zwischen Anspruch und Wirklichkeit
  4. Überlegungen zur personalen Dimension bei der Erziehung am anderen Ort - das Ortshandeln
  5. Assessing the costs and cost-effectiveness of ICare internet-based interventions (protocol)
  6. Lebendiges Lernen als Wegweiser zu einer humanen Ökonomie und nachhaltigen Entwicklung
  7. Grundsätzliches, Konträres und Verspieltes - Gedanken zur Netzwerkarbeit von BBS futur 2.0
  8. Organisationskulturen der Aneignung, Fürsorge und Compliance im Bereich der Heimerziehung
  9. Repatriate Knowledge Transfer - Erste Ergebnisse eines multinationalen Forschungsprojekts
  10. Prolog und relationale Datenbanken als Grundlagen zur Implementierung einer NF2-Datenbank
  11. Probleme des Erwerbs professioneller Kompetenz im Kontext universitärer Lehrerausbildung
  12. Resonance and subpolitics as subject-related approaches to the critique of sustainability
  13. Was wird im Lehrerstudium gelernt und was lässt sich davon in die zweite Phase übertragen?
  14. Queere Theologie im Religionsunterricht. Chancen und Grenzen inklusiver Religionspädagogik
  15. Vom Umwelt- zum Nachhaltigkeitsjournalismus? Die Initiative "Nachhaltigkeit und Journalismus"
  16. Potentials and Challenges of Hybrid Participatory Design Tools in European Urban Planning
  17. The Caterpillar Hunter Beetles Calosoma Weber (Coleoptera: Carabidae) in the southern Levant
  18. Disziplinen- und phasenübergreifende Kooperation für die Lehrkräftebildung fruchtbar machen