The Effects of Psychotherapy on Depression Among Racial-Ethnic Minority Groups: A Metaregression Analysis

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Objective: Several psychotherapies have been found to be effective in the treatment of depression among adults. However, little is known about whether effectiveness differs by racial-ethnic minority group. The authors conducted a meta-analysis to assess the relative effects of psychotherapy for persons from racial-ethnic minority groups, by examining whether a sample’s racial-ethnic minority proportion was a moderator of the effect size of psychotherapy. Methods: Eligible studies were identified with an existing database of randomized controlled trials (RCTs) on the psychological treatment of depression among adults. The analysis included all studies in which the effect of psychotherapy for adults with a depressive disorder or symptomatology was compared with a control condition in an RCT. Only studies that reported the overall racial-ethnic minority proportion of the sample or the studies reporting specific racial-ethnic backgrounds of participants were included. A total of 56 RCTs reported the proportion of participants from racial-ethnic minority groups (with 77 comparisons between psychotherapy treatment and control groups). Results: An overall moderate effect size (g = .50) in favor of psychotherapy was found. No significant moderating effect of race-ethnicity was found in bivariate and multivariate analyses. Conclusions: Results suggest that psychotherapy is equally effective regardless of care seekers’ race-ethnicity. Future research should focus on filling in the gap between effective mental health care and the delivery of these services.
Original languageEnglish
JournalPsychiatric Services
Volume65
Issue number5
Pages (from-to)612-617
Number of pages6
ISSN1075-2730
DOIs
Publication statusPublished - 01.05.2014

Recently viewed

Researchers

  1. Mathias Schönher

Publications

  1. Gesundheitsberatung via Internet
  2. Das Online-Tagebuch für Lehrkräfte und Schulleitungen
  3. Medienidentitäten
  4. Central bank announcements
  5. Lehrkräfte als Experten für die eigene Lern- und Emotionsarbeit
  6. Nutzung und Wirkung eines kognitiv aktivierenden Unterrichts bei nicht-gymnasialen Schülerinnen und Schülern
  7. “We Can’t Compete on Human Rights”
  8. Korrektive Selbststeuerung erst lernen dann vermitteln
  9. Perspektivität und Konstruktivismus in der politischen Bildung
  10. Der Zusammenhang zwischen Corporate Governance und Kapitalkosten des Unternehmens
  11. Begründen bei Geometrieaufgaben der Grundschule
  12. Wer hat Freundschaften und wer verliert sie?
  13. Addressing Health Literacy in Schools in Germany
  14. Lehrergesundheit als Pflichtaufgabe angehender Lehrkräfte und ihrer Lehrerbildner
  15. Naturaleza en lienzo
  16. Mechthild Rumpf, Ute Gerhard, Mechtild M. Jansen (Hrsg.): Facetten islamischer Welten
  17. Verknüpfung von Self-Assessments und Verfahren zur Studierendenauswahl am Beispiel der Lehrerbildung in Lüneburg
  18. Motivation zum Lernen in der Schule
  19. Management global verteilter Belegschaften
  20. Erleichtert Öffentlichkeitsbeteiligung die Umsetzung (umwelt-)politischer Maßnahmen? Ein Modellansatz zur Erklärung der Implementationseffektivität
  21. Pro&Contra - Jetzt, gleich, nachher ...
  22. Effekte der (mittleren) Klassenleistung auf die individuelle Leistungsentwicklung:
  23. Le nouveau paradigme écologique Pour une écologie générale des médias et des techniques
  24. Freie Berufe – Hat die Ungleichheit und Polarisierung von Einkommen und Zeit zugenommen?
  25. Wie belastbar sind Befragungs- und Beobachtungsdaten zur Unterrichtsqualität im Rahmen der Schulinspektion?
  26. Just-in-Time Logistics of a Supplier in the Car Manufacturing Industry
  27. Neue Herausforderungen für Rechnungslegung und Corporate Governance durch das BilMoG