Research-based coaching of academic staff as means to improve Engineering Education

Research output: Contributions to collected editions/worksArticle in conference proceedingsResearchpeer-review

Authors

In Engineering Sciences innovative methods are needed, in order to promote further professionalization towards improving the effectiveness of Engineering Education. These were the targets laid down for the research project 'LeWI - Teaching, Effectiveness and Intervention' which was founded by the Federal Ministry of Education and Research (BMBF) in Germany (time period: 2009 - 2012). In a cooperating forum of four German universities 1 an individual Coaching Concept for teaching staff was developed, with additional monitoring, based on earlier research. The research-based coaching concept, its implementation into Engineering education and the empirical findings of the complex evaluation research will be presented. Two Best-Practice-examples will show the impact on improvement of gender-sensitive Teaching and Learning mechanisms in Engineering Education.

Original languageEnglish
Title of host publication2013 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON 2013)
Number of pages7
PublisherIEEE - Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc.
Publication date2013
Pages213–219
Article number6530108
ISBN (print)978-1-4673-6110-1, 978-1-4673-6111-8
ISBN (electronic)978-1-4673-6109-5
DOIs
Publication statusPublished - 2013
Event4th IEEE Global Engineering Education Conference - EDUCON 2013 - Berlin, Germany
Duration: 14.03.201315.03.2013
Conference number: 4
http://www.educon-conference.org/educon2013/

Recently viewed

Publications

  1. Bildung, Pluralität und Demokratie
  2. Detecting Hidden Friendship in Online Social Networks
  3. Klassentestheft Teil 1 (10 Ex.) - 2. Schuljahr
  4. Coral Stone Mosques in Coastal East Africa
  5. Computerspiele mit und ohne Gewalt
  6. Die Sintflut
  7. Chantal Mouffe – Gezähmte Radikale oder überschätzte Reformerin? Stefan Wallascheks ZPTh-Artikel in der Diskussion
  8. Works councils
  9. Das Wissen, von dem deutsche Hochschulen nicht wissen, dass sie es wissen
  10. The German Manufacturing Sector is a Granular Economy
  11. Bundesrat: Zustimmung zum E-Government-Gesetz
  12. Bindung von Führungsnachwuchskräften an Organisationen durch Fairness in der Personalentwicklung
  13. Proceedings of the Conference "Protection of the Environment and the Climate"
  14. Das label und die macht
  15. „Perspektiven wechseln“ – Tagen unter Pandemiebedingungen
  16. Die Bemessung des Hinterbliebenengeldes gemäß § 844 Abs. 3 BGB
  17. Inklusion und Umgang mit Heterogenität in der beruflichen Bildung
  18. Trickkisten: Heinz von Foerster und der Zauber der Kybernetik
  19. Communities of ground-living spiders in deciduous forests
  20. The impact of chief executive officer narcissism on environmental, social, and governance reporting
  21. Editorial
  22. Mathilde Hennig (Hg.). 2013. Die Ellipse. Neue Perspektiven auf ein altes Phänomen
  23. Der Strommarkt in Europa zwischen Liberalisierung und Klimaschutz
  24. Die Thematisierung von »Kindern« in der Kinder- und Jugendhilfe
  25. Hermann Bahr.
  26. Lockvogel für Umsteiger
  27. Kooperatives Umweltmanagement
  28. Fachdidaktik
  29. Wege der Anti-Dialektik
  30. L'internationalisme, la république universelle de l'enfance et l'univers de la littérature d'enfance
  31. Kulturelle Diversität in den Künsten zwischen Tradition und Zeitgenossenschaft
  32. Bundesregierung
  33. What do physicians dislike about managed care?
  34. Verzweigte Lernumgebungen und Tests mit EFS Survey 8
  35. Supply Chain Information in Environmental Management Accounting
  36. Hochschulen zwischen Vergleichbarkeit und Unvergleichbarkeit
  37. Der Einstieg ins Studium als Gemeinschaftsaufgabe: Das Leuphana Semester
  38. Betriebliche Gesundheitsförderung und Präventionsmanagement