Development and Implementation of Technical Interventions to Motivate Young Females for STEM Studies

Research output: Contributions to collected editions/worksArticle in conference proceedingsResearchpeer-review

Authors

In order to address the problem of the structural underrepresentation of women in STEM degree programs motivational projects for study orientation are seen as a possibility to increase the proportion of female students. Therefore, this article deals with the theory-based development and implementation of a technical intervention to motivate female students to study a STEM program. The study is based on the design-based research approach, including a systematic literature analysis as well as qualitative interviews. The aim of the systematic literature analysis is to determine the current state of research on the framework conditions for motivational projects for female students in STEM subjects. The article provides an overview of the theoretical framework on which the program is based and outlines its structure. The program was implemented and tested for the first time in January 2024 with 61 pupils. Initial results and feedback from participants are positive. This paper explains the robotics workshop as an exemplary subject. Robotics has become increasingly important in industrial production in recent decades and plays a crucial role in modern manufacturing. Participants learn in a game-based way and acquire basic programming and robotics skills.

Original languageEnglish
Title of host publicationFutureproofing Engineering Education for Global Responsibility : Proceedings of the 27th International Conference on Interactive Collaborative Learning, ICL 2024
EditorsMichael E. Auer, Tiia Rüütmann
Number of pages11
Place of PublicationCham
PublisherSpringer Science and Business Media Deutschland GmbH
Publication date2025
Pages149-159
ISBN (print)978-3-031-83522-3
ISBN (electronic)978-3-031-83523-0
DOIs
Publication statusPublished - 2025
Event27th International Conference on Interactive Collaborative Learning, ICL 2024 - Tallinn, Estonia
Duration: 24.09.202427.09.2024

Bibliographical note

Publisher Copyright:
© The Author(s), under exclusive license to Springer Nature Switzerland AG 2025.

    Research areas

  • Motivation program, STEM Study Orientation, Women in Engineering
  • Engineering

Recently viewed

Activities

  1. Einstellungen von Lehrkräften zu digitalen Schreibwerkzeugen an mehrsprachigen berufsbildenden Schulen
  2. From Music Scenes to Ecosystems? Concepts, Challenges and Current Developments within Scene Perspectives
  3. Nachhaltige Unternehmensführung nach dem ESG-Konzept. Zur nationalen und europäischen Regulierungsdynamik
  4. Seminar des Referats "Kollektiver Rechtsschutz" des Bundesverbands der Verbraucherzentralen e.V. - vzbv 2013
  5. Professionelle Handlungskompetenzen von angehenden und amtierenden Lehrkräften mit Migrationsgeschichte
  6. Treffen des Netzwerks Jungewissenschaft Sozialdidaktik / Didaktik der Sozialpädagogik 2023 (Veranstaltung)
  7. Stolpersteine beim Arbeiten an einer Dissertation, „Methodische Grundlagen der fachdidaktischen Forschung“
  8. Macro Opinion in Comparative Perspective Class policy moods: a new approach to responsiveness inequality
  9. Medieninstrumente – Klangmedien.: Musikinstrumente als Schnittstelle zwischen Musik- und Medienwissenschaft
  10. 11. Kongress der Fachgruppe Gesundheitspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie - DGPs 2013
  11. 12. Jahrestagung des Arbeitskreises „Ländlicher Raum“ der Deutschen Gesellschaft für Geographie - DGfG 2011
  12. Vereinigung der Zivilprozessrechtslehrer Deutschlands, Österreichs und der Schweiz (Externe Organisation)
  13. Frühjahrstagung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Sektion Medienpädagogik 2017
  14. Gesunder Umgang mit der Zeit: Eine andere Zeitkultur als Perspektive jenseits von bloßem Zeitmanagement.
  15. 12. Jahrestagung des Arbeitskreises „Ländlicher Raum“ der Deutschen Gesellschaft für Geographie - DGfG 2011
  16. The systematic approach: Residue management according to ISO 14 001 and EMAS-Scheme of the European Union.
  17. Mixtures of chemicals in the environment: significance for biodegradability and effects against bacteria.
  18. Sprachbildfahrzeuge – Ähnlichkeit als modellierendes Verfahren in Robert Walsers literarischem Schreiben
  19. Estland, ein wichtiger Partner in der EU: Sicherheitspolitische Aspekte im Rahmen der Ratspräsidentschaft
  20. Eingeladener Beitrag zum Thema "Transdisziplinäre Lehre": Podiumsdiskussion im Rahmen des Leuphana Salons

Publications

  1. Multilingual Development: A longitudinal perspective – Mehrsprachigkeitsentwicklung im Zeitverlauf (MEZ)
  2. Auf der Suche nach dem "Geist der Mehrheitsentscheidung" zwischen Dezision, Deliberation und Demokratie
  3. Assessing Drifting Fish Aggregating Device (dFAD) Abandonment under International Marine Pollution Law
  4. Das neue Ehegattenvertretungsrecht gem. §1358 BGB - Ein Überblick über die Konsequenzen der Neuregelung
  5. Integratives Gendering und Gender-Diversity-Kompetenz - Anforderungen an eine innovative Hochschullehre
  6. Innovation and Exports of German Business Services Enterprises: First Evidence from a new type of data
  7. Intermediate `time-spaces' - The rediscovery of transition in spatial planning and environmental planning
  8. Reprint of Advancing the integration of corporate sustainability measurement, management and reporting
  9. Integrationsdiskurse in Deutschland und Großbritannien zwischen Dichotomisierung und Super-Diversität
  10. Monitoring of microbially mediated corrosion and scaling processes using redox potential measurements
  11. Foreign Ownership and Firm Performance in German Services: First Evidence based on Official Statistics
  12. Weltmeisterschaft als Bildungschance? Events zwischen Ansprüchen der Ergebnisorientierung und Teilhabe
  13. Habitat models for the four-fingered skink (Carlia tetradactyla) at the microhabitat and landscape scale
  14. Wie treffen Gruppen gute Entscheidungen? "Holzbein Kiel" - eine Übung zur Entscheidungsfindung in Gruppen
  15. The role of semi‐open habitats as dispersal corridors for plant species of woodlands and open habitats
  16. Effect of the mother tree age and acorn weight in the regenerative characteristics of Quercus faginea
  17. Collaborative open science as a way to reproducibility and new insights in primate cognition research
  18. Key questions and uncertainties associated with the assessment of the cropland greenhouse gas balance
  19. The impact of an insecticide on insect flower visitation and pollination in an agricultural landscape
  20. Rapping against Old and New Nazis: Bejarano and Microphone Mafia’s Multidirectional Musical Memory Work