Primary school students’ length estimation competence – a cross-country comparison between Taiwan and Germany

Research output: Contributions to collected editions/worksArticle in conference proceedingsResearchpeer-review

Authors

Estimation competence is assumed to be a relevant skill that needs to be addressed in the mathematics classroom (Sowder, 1992; Bright, 1976). However, little is known about cross-country differences in primary school students’ length estimation competence and what impact different opportunities to learn in the different educational contexts have on this competence. Taking into account an extensive analysis of estimation situations, Heinze et al. (2018) proposed a model that holds 72 estimation situations as a basis for assessing length estimation competence. Based on this model, a test on length estimation competence was developed and used in 43 German and Taiwanese classes. In total, 903 third and fourth grade students fulfilled the length estimation tasks. The test on students’ length estimation competence proved to be partially measurement invariant. Cross-country comparison revealed that Taiwanese students outperform the German students in length estimation.
Original languageEnglish
Title of host publicationInternational Symposium Elementary Mathematics Teaching : Proccedings Opportunities in Learning and Teaching Elementary Mathematics
EditorsJarmila Novotná, Hana Moraová
Number of pages11
Place of PublicationPrag
PublisherCharles University, Prague
Publication date2019
Pages201-211
ISBN (print)978-80-7603-069-5
Publication statusPublished - 2019
EventInternational Symposium Elementary Mathematics Teaching - 2019: Opportunities in Learning and Teaching Elementary Mathematics - Charles University, Faculty of Education , Prague, Czech Republic
Duration: 18.08.201922.08.2019
http://spiem.pt/evento/semt-19/

    Research areas

  • Didactics of Mathematics - length estimation competence, length estimation situations, opportunities to learn, cross-contry comparison, primary school

Recently viewed

Publications

  1. Schulleitungsmonitor Schweiz 2021
  2. Zukunft von Verwaltung und Informatik
  3. Von den Altertümern Roms zu den Altertümern der Elbmarschen
  4. Environmental fate and effect assessment of thioridazine and its transformation products formed by photodegradation
  5. Tree morphology responds to neighbourhood competition and slope in species-rich forests of subtropical China
  6. Green Extraction and NMR Analysis of Bioactives from Orange Juice Waste
  7. Bestimmung und Nutzung von Vertrauensintervallen
  8. Wer will das noch hören?
  9. Energy awareness services - scientific background and European best practices.
  10. History, theory and evidence of entrepreneurial marketing
  11. Kinder und Jugendliche mit AD(H)S
  12. Fördern durch Fordern
  13. Glaubensgewissheit und die Rolle der Dogmatik
  14. Umkehr und Ausgleich bei Lukas
  15. Guten Talk
  16. Existenzgründung 2
  17. Lügen, Lästern, Leiden lassen
  18. Lehrerqualität zwischen Kompetenz und Ethos
  19. Der Weg des Goldes
  20. Selbstreguliertes Lesen in der Sekundarstufe I aus der Sicht von Deutschlehrkräften
  21. Unravelling deep roots in drylands
  22. Dokumentarfilme zum Thema Sintflut und große Flut
  23. Über diese Brücke musst du geh´n ...
  24. Ich wünsche mir, dass sich die Lehrer nicht überall einmischen und nicht immer gleich petzen
  25. Energizing marginal soils - The establishment of the energy crop Sida hermaphrodita as dependent on digestate fertilization, NPK, and legume intercropping
  26. Gewaltgesehichte
  27. Diagnostica
  28. Die Bedeutung des ungewöhnlichen Wagnisses bei der Nachtragskalkulation
  29. Wie effektiv ist Sprachförderung?
  30. „Dann ist man wieder die mit dem Migrationshintergrund“: Subjektivationen von Eltern im Kontext neoliberaler Bildungsreformen
  31. § 351 Unteilbarkeit des Rücktrittsrechts
  32. Finanzierung freier Träger der Sozialen Arbeit
  33. § 354 Verwirkungsklausel
  34. Choosing Who You Are
  35. Erfahrung und Methode
  36. Lekcja 39-40
  37. Professionalisierung in der performativ-künstlerischen Bildungsarbeit
  38. Förderung der Rede- und Gesprächskompetenz in einem Grundseminar zur Sprach- und Literaturvermittlung
  39. Der Ton macht die Musik!
  40. The European private company:
  41. Das neue Gewährleistungsrecht aus ökonomischer Sicht