Nitrogen but not phosphorus addition affects symbiotic N2 fixation by legumes in natural and semi-natural grasslands located on four continents

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

  • Eduardo Vázquez
  • Per Marten Schleuss
  • Elizabeth T. Borer
  • Miguel N. Bugalho
  • Maria C. Caldeira
  • Nico Eisenhauer
  • Anu Eskelinen
  • Philip A. Fay
  • Anke Jentsch
  • Kevin P. Kirkman
  • Rebecca L. McCulley
  • Pablo L. Peri
  • Jodi Price
  • Anna E. Richards
  • Anita C. Risch
  • Christiane Roscher
  • Martin Schütz
  • Eric W. Seabloom
  • Rachel J. Standish
  • Carly J. Stevens
  • Michelle J. Tedder
  • Risto Virtanen
  • Marie Spohn

Background and aims: The amount of nitrogen (N) derived from symbiotic N2 fixation by legumes in grasslands might be affected by anthropogenic N and phosphorus (P) inputs, but the underlying mechanisms are not known. Methods: We evaluated symbiotic N2 fixation in 17 natural and semi-natural grasslands on four continents that are subjected to the same full-factorial N and P addition experiment, using the 15N natural abundance method. Results: N as well as combined N and P (NP) addition reduced aboveground legume biomass by 65% and 45%, respectively, compared to the control, whereas P addition had no significant impact. Addition of N and/or P had no significant effect on the symbiotic N2 fixation per unit legume biomass. In consequence, the amount of N fixed annually per grassland area was less than half in the N addition treatments compared to control and P addition, irrespective of whether the dominant legumes were annuals or perennials. Conclusion: Our results reveal that N addition mainly impacts symbiotic N2 fixation via reduced biomass of legumes rather than changes in N2 fixation per unit legume biomass. The results show that soil N enrichment by anthropogenic activities significantly reduces N2 fixation in grasslands, and these effects cannot be reversed by additional P amendment.

Original languageEnglish
JournalPlant and Soil
Volume478
Issue number1-2
Pages (from-to)689-707
Number of pages19
ISSN0032-079X
DOIs
Publication statusPublished - 09.2022
Externally publishedYes

Bibliographical note

Publisher Copyright:
© 2022, The Author(s).

Recently viewed

Projects

  1. Nachhaltiger Konsum von Informations- und Kommunikationstechnologie in der digitalen Gesellschaft - Dialog und Transformation durch offene Innovation
  2. Sustainability assessment of municipal climate protection with a focus on urban energy systems based on systemic analysis and stakeholder perspectives
  3. Mit psychischer Gesundheit Ganztagsschule entwickeln. Gestaltungsmöglichkeiten für die Praxis des Schulalltages: Handlungsrahmen, Indikatoren und Beispiele
  4. Verwertung von Abwässern der Olivenölindustrie in der fermentiven Produktion von Lipiden und anderen hochwertigen Produkten mittels Rhodotorula glutinis
  5. The impact of compensation and expertise of supervisory boards and audit committees on earnings quality: Literature review and empirical evidence from Germany
  6. Modellieren, Erklären, Ausprobieren und Feedback erhalten: Wie kann der Erwerb von Core Practices in der Ausbildung angehender Lehrkräfte optimal gefördert werden?
  7. Förderung der Nachhaltigkeitswissenschaften in den Ländern Mittel- und Osteuropas durch die Entwicklung eines konzeptionell aussagekräftigen und anwendungsorientierten Indikatorensets
  8. Was sind erfolgreiche Konzepte zur Wiederherstellung artenreichen Grünlandes in Deutschland? Eine multiregionale Bewertung sozial-ökologischer Systeme und pilothafte Umsetzung (Grassworks)
  9. Die Rolle der Natur für das menschliche Wohlergehen im sozial-ökologischen System des Kilimandscharo (Forschungsgruppe) - Teilprojekt SP 3 "Nachfrage und Werte von Nature's Contributions to People"
  10. Finanzierungskonzepte und Wirtschaftlichkeit, TP im Verbundvorhaben SMIG: Effiziente Nutzung erneuerbarer Energien durch regionale ressourcenoptimierte "intelligente" Versorgungs- und Verbrauchsnetze
  11. FOR5501: Ein sozial-ökologischer Systemansatz zur Wiederherstellung von Ökosystemen in ländlichen Regionen Afrikas. Teilprojekt SP8: Synthese: sozial-ökologische Wiederherstellung von Ökosystemen in westlichen Ruanda
  12. FOR5501: Ein sozial-ökologischer Systemansatz zur Wiederherstellung von Ökosystemen in ländlichen Regionen Afrikas. Teilprojekt SP2: Landschaftskontext - Dynamiken der Wiederherstellung von Ökosystemen in Landschaften im westlichen Ruanda

Activities

  1. Presentation: “Organizational Identity Formation in a Real Utopia: Provisional Identity and the Interplay between Desirable and Undesirable Futures”
  2. Windkraft, Spendenlauf und Bienen: Welche Rolle spielt das Geschlecht Jugendlicher für das Kontextinteresse an lebensweltlichen Mathematikaufgaben?
  3. Unterricht theorie- und evidenzbasiert analysieren und gestalten. Befunde der videobasierten Unterrichtsqualitäts- und Professionalisierungsforschung.
  4. Organisation des Symposiums "Zum Einfluss von Kohärenzbildungshilfen auf das fachliche Verständnis und motivational-emotionale Merkmale von Lernenden"
  5. Working Towards Decent Work on Online Platforms: Building and Maintaining an Institutional Infrastructure Based on the German Social Partnership Tradition
  6. Effects of an Internet-based guided self-help intervention for college women with eating disorders: Long-term results from a large randomized controlled trial.
  7. CEO Narcissism and the Quality of ESG Reporting - An Empirical Investigation of the Influence of Executives on Strategic Decisions in Large German Companies
  8. Fachgespräch ,,Handlungsmöglichkeiten zur Minderung des Eintrags von Humanarzneimitteln und ihren Rückständen oder Metaboliten in das Roh- und Trinkwasser“ - 2010
  9. Opportunities to Learn, professional beliefs and the Ability to identify Academic Language Features in a Mathematical Explanation. A Study Among Pre-Service Teachers.
  10. Towards a fully-automated adaptive e-learning environment: A predictive model for difficulty generating factors in gap-filling activities that target English tense-aspect-mood
  11. YouTube, Seniorentaxi und Bienen: Inwiefern wird das Kontextinteresse an realitätsbezogenen Mathematikaufgaben durch das Geschlecht und den sozialen Hintergrund beeinflusst?
  12. Does participatory governance help address long-term environmental problems? Conceptual framework and empirical evidence from public decision-making processes in 23 democracies
  13. Can we represent future generations in myopic democracies? – A comparative empirical analysis of the design, feasibility and viability of institutional guardians of future generations
  14. Hochschulöffentlicher Vortrag: Citizenship Education and Student Protests - Einblicke in ein binationales Forschungsprojekt zum Thema Citizenship Education in South Africa and Germany"
  15. Hochschulöffentlicher Vortrag: "Citizenship Education and Student Protests - Einblicke in ein binationales Forschungsprojekt zum Thema Citizenship Education in South Africa and Germany"
  16. Gutachten - Stand der Technik und fortschrittliche Ansätze in der Entsorgung des Flowback.: Abwasserentsorgung und Stoffstrombilanz im Rahmen der Fracking-Technologie für die Erdgasgewinnung
  17. Berufseinsteiger meets Corporate Volunteering: eine quantitative Auswertung zum betrieblichen Freiwilligenengagement anhand der Daten aus den Absolventenstudien an der Universität zu Köln

Publications

  1. Gesundheit im Kontext von Bildung und Erziehung. Entwicklung, Umsetzung und Herausforderungen der schulischen Gesundheitsförderung in Deutschland
  2. Model Predictive Control for Energy Optimization in Generators/Motors as Well as Converters and Inverters for Futuristic Integrated Power Networks
  3. Determination and risk assessment of UV filters and benzotriazole UV stabilizers in wastewater from a wastewater treatment plant in Lüneburg, Germany
  4. Extending and refining the dialectic perspective on innovation: There is nothing as practical as a good theory; nothing as theoretical as a good practice
  5. Lesestrategien zur Unterstützung des Verstehens von Textaufgaben. Vermittlung und Routinen im Mathematikunterricht aus Sicht von Lehrkräften und Lernenden
  6. Worlds Apart: Does Perceptual Congruence Between Leaders and Older Employees Regarding Age-Friendly Organizational Climate, Management, and Work Design Matter?
  7. Zwischen Verberuflichung und Professionalität. Professionalisierungsdynamiken und Anerkennungskämpfe in der sozialen Welt der Erzieherinnen und Weiterbildner
  8. Influence of 8-weeks of supervised static stretching or resistance training of pectoral major muscles on maximal strength, muscle thickness and range of motion
  9. Woody plant diversity, composition and structure in relation to environmental variables and land-cover types in Lake Wanchi watershed, central highlands of Ethiopia
  10. Integrated nutrient-weed management under mechanised dry direct seeding (DDS) is essential for sustained smallholder adoption in rainfed lowland rice (Oryza Sativa L.)
  11. Leeker, Wilhelm: Zur Konzeption und Wirksamkeit von Maßnahmen zur Verbesserung des Übergangs von benachteiligten Jugendlichen von der Schule in den Beruf in Niedersachsen seit 1970
  12. Analysis of the relevance of models, influencing factors and the point in time of the forecast on the prediction quality in order-related delivery time determination using machine learning
  13. Parameters, concepts and the terminology of outer space law: a review of the essential facilities served by outer space activities and the rules of interpretation for treaty law and soft law guidelines.