Multifractality Versus (Mono-) Fractality as Evidence of Nonlinear Interactions Across Timescales: Disentangling the Belief in Nonlinearity From the Diagnosis of Nonlinearity in Empirical Data

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

This article addresses the still popular but incorrect idea that monofractal (sometimes called “fractal” for short) structure might be a definitive signature of nonlinearity and, as a corollary, that monofractal analyses are nonlinear analyses. That this point (i.e., “fractal = nonlinear”) is incorrect remains novel to many readers. We suspect that unfamiliarity with autocorrelation has helped eclipse the linearity of fractal structure from more popular appreciation. In this article, in order to explain the linear nature of monofractality and its difference from multifractality, we present an introduction to the autocorrelation function and review short-lag memory, nonstationary motions, and the intermediary set of fractionally integrated processes that conventional fractal analyses quantify. Understanding from our own experiences how surprising the linearity of fractals is to accept, we attempt to make our points clear with as much graphic depiction as math. We hope to share our own experiences in struggling with this potentially strange-sounding idea that, really, monofractals are linear while at the same time contrasting them to multifractals that can indicate nonlinearity.

Original languageEnglish
JournalEcological Psychology
Volume29
Issue number4
Pages (from-to)259-299
Number of pages41
ISSN1040-7413
DOIs
Publication statusPublished - 02.10.2017
Externally publishedYes

Recently viewed

Publications

  1. “Es ist die Medientheorie avant la lettre, die sich in der Legende vom sterbenden Boten verbirgt"
  2. To Row Together or Paddle One's Own Canoe? Simulating Strategies to Spur Digital Platform Growth
  3. Von der Wüstungsforschung und Industriearchäologie zur integrierten Kulturlandschaftsforschung
  4. John Stuart Mill, Ausgewählte Werke, Band III/1: Freiheit, Fortschritt und die Aufgaben des Staates
  5. Education for Sustainability, Graduate Capabilities, Professional Employment: How they all connect
  6. Das Handlungsfeld "Ernährung" als Katalysator einer nachhaltigen Hochschulbildung und -entwicklung
  7. The Impact of the COVID-19 Pandemic on the Daily Lives of Young People in Residential Group Care
  8. Innovative IT-gestützte Ansätze zur Bewertung der Gesprächsqualität in Telefonverkaufsgesprächen
  9. A Transcultural Approach to Art History through the Lens of its First International Conferences,
  10. Jugendgewalt und die maras in Zentralamerika - Ein Unterrichtsvorschlag für die Sekundarstufe II
  11. What do first-year students need? Digital badges for academic support to enhance student retention
  12. Komparative Berufsgruppenforschung: Pädagogische Erwerbsarbeit im System des lebenslangen Lernens
  13. Verfahren, Wärmespeicher und Wärmespeichersystem zur Erwärmung und Abkühlung eines Arbeitsfluides
  14. Intrinsic Motivation in Bilingual Courses on Bionics and Molecular Biology in an Out-of-School Lab
  15. Prizewinning Concept for the Redevelopment of 125 ha in the Heart of the Port of Hamburg, Germany
  16. Concurrently Observed Actions Are Represented Not as Compound Actions but as Independent Actions
  17. Prinz Louis Ferdinand von Preußen (1772 - 1806) als Musiker im soziokulturellen Umfeld seiner Zeit
  18. Individuelle Voraussetzungen, Lerngelegenheiten und der Erwerb von pädagogischem Professionswissen
  19. The roles of the sharing economy in promoting sustainability communication and practices in China
  20. Kulturelle Bildung für Kulturelle Vielfalt. Bildung und Bewusstseinsbildung in der Öffentlichkeit
  21. Umweltprüfungen und Bürgerbeteiligung bei der Planung des Ausbaus des deutschen Übertragungsnetzes
  22. Policy schemes, operational strategies and system integration of residential co-generation fuel cells.
  23. Foucault heute : neue Perspektiven in Philosophie und Kulturwissenschaft, Edition Moderne Postmoderne
  24. Untersuchung individueller und systemischer Wirkfaktoren auf die Rechenfertigkeit von Erstklässlern
  25. Aspekte der Aus- und Fortbildung von Mathematik- und Naturwissenschaftslehrkräften im Ländervergleich