Measuring pedagogical quality in children’s sports: validity and reliability of the classroom assessment scoring system K–3 in extracurricular sports training

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

The Classroom Assessment Scoring System (CLASS)—a systematic observation instrument for the assessment of generic pedagogical teaching characteristics—was transferred to the context of extracurricular sports training. The CLASS follows a hierarchical structure with three domains: Emotional Support, Classroom Organisation and Instructional Support. Each domain comprises three to four dimensions, from which eight seem applicable for the context of sports coaching. To test the suitability of CLASS for sports training, 26 coaches were video-recorded in their training session with children aged approximately 8–12 years. In all, 221 sequences were independently rated by two certified observers in 8 dimensions on a 7-point scale. Confirmatory factor analysis supports a three-factorial structure of the quality dimensions thus confirming the assumed “Teaching Through Interactions Framework”. Moreover, interrater reliability was determined using several measures including Percent Within One (PWO), Cohen’s κ, weighted κ and intraclass correlation (ICC). PWO across the eight dimensions are very good to excellent, ranging from 88–98%. Values for more stringent reliability measures are also acceptable to good, with individual exceptions. ICC consistently reach the statistical significance level (p < 0.01) and range between 0.54 and 0.87. Overall, the results support the transfer of the CLASS to sports contexts.

Translated title of the contributionPädagogische Qualität im Kindersport messen: Validität und Reliabilität des Classroom Assessment Scoring Systems K–3 im außerschulischen sportlichen Training
Original languageEnglish
JournalGerman Journal of Exercise and Sport Research
Volume53
Issue number1
Pages (from-to)47-58
Number of pages12
ISSN2509-3142
DOIs
Publication statusPublished - 03.2023
Externally publishedYes

Bibliographical note

Publisher Copyright: © 2022, The Author(s).

    Research areas

  • Physical education and sports - Systematic observation, class, Coaching effectiveness, confirmatory factor analysis, Interrater reliability

Recently viewed

Publications

  1. Gehen
  2. Combustion at the late Early Pleistocene site of Cueva Negra del Estrecho del Río Quípar (Murcia, Spain)
  3. Interconnected place-based social–ecological research can inform global sustainability
  4. Rollstuhlrugby - Kurzportrait einer spannenden Sportart
  5. Repräsentation in der (Internationalen) Politischen Theorie – eine feministische Kritik und ein Aufruf zum Dialog
  6. Einleitung / Forum
  7. Diskussionsbericht zum Referat von Eva Schumann auf der Zivilrechtslehrervereinigung 2019
  8. Die Geburt des Pop aus dem Geist der phonographischen Reproduktion
  9. Kommentierung des § 53 VwVfG (Hemmung der Verjährung durch Verwaltungsakt)
  10. Achsen adoleszenter Zugehörigkeitsarbeit
  11. Abrüstung der Bereicherungsdogmatik im Dreipersonenverhältnis
  12. Autoritäre Wende, populistische Wette
  13. Collaborative entrepreneurship for sustainability.
  14. Bundesrat: Zustimmung zum E-Government-Gesetz
  15. Toward landscape-wide conservation outcomes in Australia's temperate grazing region
  16. Dimensionen von Zeit in der Popmusik
  17. § 289 Zinseszinsverbot
  18. § 290 Verzinsung des Wertersatzes
  19. Auswirkung kompetenzorientierter, prozessbezogener und individueller Leistungsbewertung und -rückmeldung auf das Lernen von Mathematik am Beispiel einer empirischen Unterrichtsstudie
  20. Kommentierung des § 43 VwGO (Feststellungsklage)
  21. German taxi drivers' experiences and expressions of driving anger
  22. Wie man sich einem Gleichnis nähert
  23. Sharing Economy - Auf dem Weg in eine neue Konsumkultur?
  24. § 40 Republik Island
  25. Diagnostik und Testverfahren für die Sekundarstufe
  26. Film – Labor – Flow-Charting. Mediale Kristallisationspunkte moderner Managementtheorie.
  27. Zu den Problemen einer absatzmarktorientierten Bewertung im handelsrechtlichen Jahresabschluss
  28. EU-Projekt "Ambassadors for Women and Science - Pallas Athene"