Gaining deep leverage? Reflecting and shaping real-world lab impacts through leverage points

Research output: Journal contributionsScientific review articlesResearch

Authors

  • Niko Schäpke
  • Richard Beecroft
  • Matthias Wanner
  • Felix Wagner
  • Regina Rhodius
  • Pia Laborgne
  • Oliver Parodi

Real-world laboratories (RwLs) are gaining further traction as a means to achieve systemic impacts towards sustainability transformation. To guide the analysis of intended impacts, we introduce the concept of leverage points, discerning where, how, and to what end RwLs intervene in systems. Building on conceptual reasoning, we further develop our argument by exploring two RwL cases. Examining RwLs through the lens of the leverage points opens the way for a balanced and comprehensive approach to systemic experimentation. We invite RwL researchers and practitioners to further advance RwLs' transformative capacity by targeting the design and emerging direction of a system, contributing to a culture of sustainability.

Original languageEnglish
JournalGAIA - Ecological Perspectives for Science and Society
Volume33
Issue numberSupplement 1
Pages (from-to)116-124
Number of pages9
ISSN0940-5550
DOIs
Publication statusPublished - 16.03.2024

Bibliographical note

Publisher Copyright:
© 2024 by the authors.

    Research areas

  • impact assessment, real-world experiments, sustainability science, sustainability transformation, transdisciplinarity, urban transformation
  • Sustainability Governance

DOI

Recently viewed

Activities

  1. Creating transdisciplinary research spaces for sustainable development
  2. From trajectories to transport: network-based approaches for coherent sets and scalar mixing in turbulent flows
  3. Universität Klagenfurt
  4. AI Integration, Professional Development, and Instructional Quality in K-12 Education
  5. Universität von Westaustralien
  6. Universität Karlstad
  7. Karl von Vogelsang Institute (Externe Organisation)
  8. University of Arts and Industrial Design Linz
  9. Forum 14: Datengestützte Schul- und Unterrichtsentwicklung: Wo stehen wir?
  10. Universität Hamburg (Externe Organisation)
  11. German Institute for Global and Area Studies (Externe Organisation)
  12. Precarious employment as boundary violation.
  13. Can holistic landscape restoration drive regenerative social-ecological change?
  14. Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Externe Organisation)
  15. German Institute for Global and Area Studies (Externe Organisation)
  16. Forschungszentrum Jülich
  17. Return intentions of Spanish migrant nurses: The impact of individual, social and job factors.
  18. Rheinland-Pfälzische Technische Universität Kaiserslautern-Landau
  19. Akademie für Raumforschung und Landesplanung (ARL) (Externe Organisation)
  20. Lachen am Rand der Zeit. Walter Benjamin und der Humor in der Zwischenkriegszeit
  21. Reichsuniversität Groningen
  22. Blinde Flecken der Occupational Health Psychology [The blind spots of occupational health psychology].
  23. 53rd Annual Conference of the German Ecological Society
  24. Akademie für Raumforschung und Landesplanung (ARL) (Externe Organisation)
  25. Volkswagen Group (Germany) (Externe Organisation)
  26. Europarechtsdialog im Auswärtigen Amt – Umgang der EU mit Blockaden im Rat
  27. Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft e.V. (Externe Organisation)
  28. Gangarten des Lesens. Intersektionale Perspektiven auf eine elementare Kulturtechnik
  29. Eine kleine Reise durch die faszinierende Welt der Ameisen
  30. Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft e.V. (Externe Organisation)
  31. Juniorprofessur für Psychologie, insbesondere Transformation der Arbeitswelt (Organisation)
  32. Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft e.V. (Externe Organisation)
  33. Juniorprofessur für Psychologie, insbesondere Transformation der Arbeitswelt (Organisation)
  34. Vertrauen und Interaktion – Ausgewählte Perspektiven für den gemeinsamen Auftakt des Symposiums.
  35. Landschaft im Wandel– Vergangenheit verstehen, Zukunft gestalten
  36. Zeitbedürfnisse und schulische Praxis - ein lösbares Spannungsfeld? Bildungs-Zeiten und Zeit-Pädagogik im Ganztag