Entrepreneurial University Archetypes: A Meta-Synthesis of Case Study Literature

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Most research on the entrepreneurial university is case-study
based. While this helps us to understand specific characteristics of
particular cases, integrative studies that build on cumulated knowledge
have yet to be conducted. This study aims to synthesize existing research
and to generate archetypes of the entrepreneurial university by
conducting a qualitative meta-synthesis of the empirical literature. The
underlying assumption of this research is that there is no single model or
best type of the entrepreneurial university. Nevertheless, the authors
expect to see entrepreneurial universities converge into a few distinct
archetypes that display similar organizational attributes. As primary data
sources, they use twenty-seven case studies on entrepreneurial
universities, which are synthesized into four empirically grounded
archetypes: ‘Research-preneurial’ or research driven; ‘Techni-preneurial’
or industry driven; ‘Inno-preneurial’ or service innovation driven; and
‘Commerce-preneurial’ or knowledge commercialization driven. This
meta-synthesis provides a taxonomy of various structures, strategies and
resources that characterize entrepreneurial universities, serving as a
conceptual framework for a heterogeneous body of literature.
Original languageEnglish
JournalIndustry and Higher Education
Volume28
Issue number4
Pages (from-to)245-262
Number of pages18
ISSN0950-4222
DOIs
Publication statusPublished - 01.08.2014

DOI

Recently viewed

Publications

  1. NachhaltigZeit
  2. Zwischen Wirtschaftsrisiko und Menschheitsverbrechen
  3. Führt Schulinspektion wirklich nicht zu besseren Schülerleistungen? Eine Einschätzung zur Belastbarkeit vorliegender Wirksamkeitsstudien aus programmtheoretischer Perspektive.
  4. Kirkland A. Fulk, ed., Sounds German
  5. Innovative Measurement for Corporate Sustainability
  6. Rezension: Christoph Wulf (Hg.): Anthropologisches Denken in der Pädagogik 1750 - 1850
  7. Informelle Bildungseinrichtungen unternehmerisch managen
  8. Zur Einbeziehung der relativen CO2-Leistung in die Vorstandvergütung nach dem ARUG II
  9. Toward the sustainability state? Conceptualizing national sustainability institutions and their impact on policy-making
  10. Pädagogische Professionalität als Gegenstand empirischer Forschung
  11. § 289b Pflicht zur nichtfinanziellen Erklärung, Befreiungen
  12. Economic gain, stability of pollination and bee diversity decrease from southern to northern Europe
  13. Das Nachfrageverhalten von Versicherten in der gesetzlichen Krankenversicherung
  14. Modellrisiken und Verhaltensrisiken
  15. A Global Classroom for International Sustainability Education
  16. Herkunftssprachen in sprachwissenschaftlichen Studiengängen und universitären Fachsprachenkursen im Erfahrungsraum Studierender
  17. Regulierung von Corporate-Governance-Systemen durch das geplante FISG
  18. Wegevielfalt, Barrierefreiheit und Netztransparenz als Bausteine der Radverkehrsförderung (nicht nur) im ländlichen Raum
  19. Human-carnivore relations
  20. Kirchengeschichte kontrovers
  21. Multisensorisches Design von Verkaufsumgebungen
  22. Soundcultures, Audio Cultures, Auditory Cultures
  23. Environmental Sociology
  24. Sterbehilfe und Demenz
  25. Auf dem Weg zum „Gender Greenstreaming“?
  26. Schleiermachers Gottesbeweis? Die De/Re-konstruktion subjektiver Selbstgewißheit und die Erkenntnis Gottes
  27. Digital-gestütztes Üben im Sportunterricht
  28. Anatomia della nazione. Dalla formula trinitaria alle forme della produzione di popolazione