Diversification through green innovations: Lessons learned from a German engineering firm

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Established conventional firms increasingly aim to seize business opportunities in emerging sustainability-related markets. They can do so by developing innovations based on their core competences, for instance in the context of a strategic diversification. While the development of green innovations can open new business opportunities, many firms struggle with seizing opportunities in unknown product-market domains. Yet little is known about how firms actually develop green innovations and what challenges they face. This paper presents the anatomy of a “failed” innovation process of a German engineering firm to shed light on the management challenges of developing green innovations in the context of diversification. The paper draws the attention to five major management challenges: (1) the adoption of an exploration strategy that matches the degree and scope of an innovation, (2) the setup of appropriate organizational structures to separate old from new business, (3) the value of extensive networking and partnerships to access and acquire distant information, (4) the benefits of an entrepreneurial approach to uncertainty involving quick learning and (5) the advantages of business model innovation to widen the innovation space.
Original languageEnglish
JournalUmweltwirtschaftsforum
Volume23
Issue number4
Pages (from-to)197-203
Number of pages7
ISSN0943-3481
DOIs
Publication statusPublished - 2015

Recently viewed

Publications

  1. Wirtschaftsdidaktik - eine Disziplin ohne Eigenschaften?
  2. Supporting wild pollinators in a temperate agricultural landscape
  3. The role of training in implementing corporate sustainability
  4. Umweltverträglicher Tourismus
  5. Einleitung
  6. Mystery visitors in museums
  7. Perspektiven der Nutzung von Methanhydranten als Energieträger
  8. The Fate of the Dual Addressee in the Translation of Children's Literature
  9. Do motivational regulation strategies contribute to university students' academic success?
  10. Lehre und Forschung im Projekt „Naturwissenschaftlichen Unterricht inklusiv gestalten“ (Nawi-In)
  11. Self-organized learning in vocational education
  12. Wirtschaft und Politik sichtbar machen
  13. Concept-Cartoons as a Tool to Evoke and Analyze Pupils Jugdments
  14. Canopy closure retards fine wood decomposition in subtropical regenerating forests
  15. Entwicklung eines Messstandes zur automatisierten Messung der radialen Lagerluft von Wälzlagern
  16. Das Kreischen der Sirenen1
  17. Einstellungschancen von Älteren
  18. Der Auftrag der Schule - heute
  19. Indien
  20. Das Unwort erklärt die Untat
  21. Urbanes Lernen
  22. Use of the excimer laser in stapes surgery and ossiculoplasty of middle ear ossicles
  23. (Außergerichtliche) Streitbeilegung in Unternehmensnetzwerken: eine Herausforderung für das Konfliktmanagement
  24. Paulus
  25. Proserpina
  26. Eine Concept-Map-basierte Seminarkonzeption zur Unterstützung eines differenzierten Wissensaufbaus im Rahmen einer reflexiv-inklusionsorientierten Lehrkräftebildung
  27. Simultane quantitative Erfassung der Abbaubarkeit und Toxizität von Umweltchemikalien
  28. Ecological quality as a coffee quality enhancer. A review
  29. Transferring an Analytical Technique from Ecology to the Sport Sciences
  30. Imitationsbehauptung und Rufausnutzung in vergleichender Werbung
  31. Environmental impact of vehicular traffic in Nigeria
  32. Selbständige Arbeitnehmer oder abhängige Selbständige?
  33. Unternehmensflexibilität
  34. Vorstellung eines Fragebogens zur Erfassung von Lernstrategien in mathematikhaltigen Studiengängen.
  35. Erläuterungen. Annotations.