Die Einheiten der Diskursforschung und der Streit um den Methodenausweis: Ein Kartierungsversuch

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

The paper compares several positions that have been formulated, during the last years, on the importance of methods and methodology in discourse analysis. It confines on some contrastive positions in the German debate in which different opinions on the how and why of discourse analysis become manifest. On the one hand it is claimed that its methodology should be embedded in extensive research programs, and only by this the common standards in the social sciences can be fulfilled (part 1). On the other hand, there are positions that express criticism towards the "methodologisation" of discourse analysis (part 2). The paper does not try to find a final answer to this question, it instead shows that reducing the debate on a pro or con of methods and/or methodology conceals that there are, on both sides, quite different opinions on the how and why of discourse analysis.
Original languageGerman
JournalZeitschrift für Diskursforschung
Volume1
Issue number3
Pages (from-to)246-263
Number of pages18
ISSN2195-867X
Publication statusPublished - 2013

Recently viewed

Publications

  1. Religion on the rise again?
  2. "Versuch macht klug", Teil 5
  3. Dieter Nohlen
  4. Kunst als Störfaktor oder gesellschaftliche Befriedigungsstrategie
  5. Sovereign Media, Critical Infrastructures, and Political Subjectivity
  6. Zur Sprache kommen
  7. Zur Notwendigkeit ästhetischer Operationen
  8. Governmental venture capital
  9. Erfolgskritische Startbedingungen von Schulentwicklungsprojekten – Typologien von Lehrkräften und Schulen
  10. Räumliche Perspektivübernahme mit symmetrischen und unsymmetrischen Gegenständen
  11. Modellprojekte verändern die Bildungslandschaft – am Beispiel des Projekts „Leuchtpol. Energie & Umwelt neu erleben!“
  12. Von Pong zur Ludomusicology
  13. Music City
  14. Der Erwerb professioneller Handlungskompetenz von Sachunterrichtsstudierenden im Kontext von Bildung für nachhaltige Entwicklung – Kompetenzerwerb durch transdisziplinäre Projektarbeit
  15. Karl Kroeber: Artistry in Native American Myths
  16. Studentische Forschung im digitalen Raum: Ein Re-Design auf verschiedenen Gestaltungsebenen
  17. Rechtsethische Grundüberlegungen zum Wirtschaftsstrafrecht
  18. Die GoA auf der Schnittstelle von realem und hypothetischem Vertrag
  19. Governance mit dem DQR zwischen neuer Instrumentenlogik und tradierter Strukturlogik
  20. Regulierung der Sustainable Board Governance – das fehlende Glied in der Kette des "EU Green Deal"-Projekts?
  21. Politik der Mikroentscheidungen
  22. Bertelsmann Stiftung, BTI 2010 - Kenya Country Report
  23. The German turnover tax statistics panel
  24. Bildung für Nachhaltige Entwicklung – eine Chance für die Grundschule?
  25. Reduziertes Festbeißen
  26. Die Umsetzung einer persönlichen Norm in umweltverantwortliches Handeln.
  27. Collaborative entrepreneurship for sustainability.