Corporate Sustainability and Risk Management—The U‐Shaped Relationships of Disaggregated ESG Rating Scores and Risk in the German Capital Market

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

This study addresses the relationship between the (dis)aggregated ESG rating and different types of risk (i.e., market risk, idiosyncratic risk, total risk) in the German stock market. We investigate not only the overall ESG rating and the E, S, and G pillar scores but also all the underly-ing category scores. Thereby, we provide in‐depth insight into diverse CS operations. We cover 454 firm years (2012–2019) using ordinary least squares regression with firm and year fixed effects. Our main insights are the U‐shaped relationships between CS and risk: Ecological investments first decrease systematic risk (beta), while overinvestment increases systematic risk again. Likewise, social investments initially decrease idiosyncratic risk, while overinvestment increases idiosyncratic risk again. Further findings suggest only one linkage between systematic risk and the social pillar score. In the category scores, a few more relevant linkages were identified, which indicates that disaggre-gation of the ESG ratings increases the explanatory power of models. In respect to findings from other capital markets, it appears that the effects of the ESG ratings on risk may depend on the exist-ing level of sustainability in the capital market. Last, our study provides insights into the nonline-arity of the CS–risk relationships.

Original languageEnglish
Article number5735
JournalSustainability
Volume14
Issue number9
Number of pages15
ISSN2071-1050
DOIs
Publication statusPublished - 09.05.2022

Bibliographical note

Copyright: © 2022 by the authors.
Licensee MDPI, Basel, Switzerland.

    Research areas

  • corporate sustainability, ESG rating, Germany, idiosyncratic risk, market risk, nonlinearity, sustainability disclosure, systematic risk, total risk, volatility
  • Management studies

Documents

DOI

Recently viewed

Projects

  1. E-Learning basierte Einführungskurse in das Nachhaltigkeitsmanagement und die Betriebswirtschaftslehre (sowie inhaltsbezogen studienrelevante Englisch-Kompetenzen)
  2. Vom Öko zum Ökopreneur – Förderung der Gründung von nachhaltigkeitsorientierten Start-ups und KMU bei nachhaltigkeitsbewussten Studierenden und jungen Erwachsenen
  3. Fühlen Denken Sprechen in der Grundschule - Fortbildung zur durchgängigen inhaltsorientierten Sprachförderung für alle Betreuungspersonen - Teilprojekt Emotionsentwicklung
  4. Theorie-Praxis-Vernetzung im ZZL-Netzwerk in den vier Handlungsfeldern „Heterogenität und Inklusion“, „Kompetenzorientierte Unterrichtsgestaltung“, "Coaching & Mentoring" sowie „Lehrkräftegesundheit".
  5. Sicherung der Ökosystemdienstleistungen und Biodiversität von extensiv bewirtschafteten Kulturlandschaften (ÖkoKult) - Teilprojekt 1: Ökosystemfunktionen und -dienstleistungen von Kulturlandschaften
  6. Beförderung von transformativem Wandel durch das Verbinden von Hochleistungsmodellierung und Transformationsexperimenten - Beiträge zur Überbrückung der Diskrepanz in den Nachhaltigkeitswissenschaften
  7. Kompetenzmodellierungen und Kompetenzentwicklung, integrierte IRT-Basierte und qualitative Studien bezogen auf Mathematik und ihre Verwendung im ingenieurwissenschaftlichen Studium. Teilprojekt Lüneburg: TP B
  8. Pragmatische Lösungen für die Implementation von Maßnahmen zur Stressprävention in Kleinst- und Kleinbetrieben; Teilprojekt Implementierung von webbasierten Trainings zur Bewältigung von Stress und stressbedingten Beschwerden

Publications

  1. The Influence of Maximum Strength Performance in Seated Calf Raises on Counter Movement Jump and Squat Jump in Elite Junior Basketball Players
  2. Kapitalanlagebetrug bei Geschlossenen Alternativen Investmentfonds (AIF) - Ansatzpunkte für eine juristische und betriebswirtschaftliche Bewertung
  3. Branchenspezifische IT-Innovationssysteme: Von der Analyse zur Intervention - Am Beispiel des IT-Innovationssystems für Krankenhäuser in Deutschland
  4. Should we really ‘hermeneutise’ the Digital Humanities? A plea for the epistemic productivity of a ‘cultural technique of flattening’ in the Humanities.
  5. Policy as normative influence? On the relationship between parental leave policy and social norms in gender division of childcare across 48 countries
  6. Dynamic Performance Analysis and Fault Ride-Through Enhancement by a Modified Fault Current Protection Scheme of a Grid-Connected Doubly Fed Induction Generator
  7. Biomechanical characteristics of the porcine denticulate ligament in different vertebral levels of the cervical spine-Preliminary results of an experimental study
  8. Die gescheiterte Einführung der elektronischen Verordnung – Ableitung grundlegender Konzepte für die Analyse und Planung von Architekturen in IT-basierten Großprojekten
  9. Algae Cultivation as Measure for the Sanitation of Organic Waste—A Case Study Based on the Alga Galdieria sulphuraria Grown on Food Waste Hydrolysate in a Continuous Flow Culture
  10. Was ist politische Bildung? Qualitative Forschung in der Politikdidaktik am Beispiel einer explorativen Studie zu den Vorstellungen von Lehramtsstudierenden über politische Bildung.
  11. Janz, Norbert und Georg Licht (Hrsg.) (2003). Innovationsforschung heute – Die Mannheimer Innovationspanels. ZEW-Wirtschaftsanalysen, Band 63. Baden- Baden: Nomos Verlagsgesellschaft. 199 S. 736.–. ISBN 3-7890-8361-5.
  12. How to Explain Major Policy Change Towards Sustainability? Bringing Together the Multiple Streams Framework and the Multilevel Perspective on Socio-Technical Transitions to Explore the German “Energiewende”