Are women graduates jacquelines-of-all-trades? Challenging Lazear's view on entrepreneurship

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

This study challenges the basic reasoning behind Lazear's theory on entrepreneurship (2005). Based on the key motive of maximizing one's lifetime income, Lazear posits that individuals with a balanced set of skills should have a higher probability of being self-employed. His "Jack-of-all-trades" hypothesis presumes that entrepreneurs need sufficient knowledge in a variety of areas to succeed, while paid employees benefit from being specialists in a certain area demanded by the labor market. Because most women-led businesses are neither based on the motive of making money nor are they growth oriented, we argue that maximizing their lifetime income is not the main motivation of many women to start a business. However, we argue that Lazear's theory can be extended to motivations that are mostly stated for women entrepreneurs as well. We apply it to a specific representative sample of 1384 women graduates in Germany and test our hypothesis with logit regression. A dichotomized measure indicating whether a women graduate was self-employed (n = 706) or not (n = 678) served as the dependent variable. Our results widely confirm Lazear's assumption for women graduates who run relatively small businesses in terms of sales and employment: professional training, balanced industry experience, and balanced entrepreneurship-based self-efficacy increase the probability of being self-employed. Solo self-employed tend to have balanced industry experience more often than those being in a team or having employees. Lazear's theory has male as the norm, and as such, does not readily apply to the case of women-but could and should be extended to women's specifics.
Original languageEnglish
JournalSmall Business Economics
Volume47
Issue number1
Pages (from-to)77-94
Number of pages18
ISSN0921-898X
DOIs
Publication statusPublished - 01.06.2016

Bibliographical note

Funding Information:
Silke Tegtmeier’s contribution to the paper is part of the project “Herself—Self-employment in the Professional Career of Women Graduates”, granted by the Federal Ministry of Education and Research, Germany (2012/2013). Agnieszka Kurczewska’s contribution to the paper is part of the project financed by Ministry of Science and Higher Education in Poland, Mobility Plus Grant, 1100/MOB/2013/0.

Publisher Copyright:
© 2016, The Author(s).

Recently viewed

Publications

  1. Digitale Lehr- und Lernangebote in der medizinischen Ausbildung
  2. Solarenergie am Ende? Nein, am Anfang!
  3. Gesetz zur gebündelten Durchsetzung von Verbraucherrechten (Verbraucherrechtedurchsetzungsgesetz - VDuG)
  4. Distanzen von Lehrkräften und Studierenden des Sachunterrichts zur Physik
  5. Fiskalpolitische Maßgeblichkeit bei der Rückstellungsbewertung?
  6. Manifestationen der Demokratie? Von Sprechakten zu Körperakten
  7. § 394 Berichte der Aufsichtsratmitglieder
  8. § 64 Verordnungsermächtigung
  9. Gender Greenstreaming
  10. Annäherung an eine Fachdidaktik Nachhaltigkeit mit Beispielen aus dem Berufsfeld Ernährung
  11. Alle Kinder für eine Schule – eine Schule für alle Kinder?
  12. Frühwarnindikatoren und Krisenfrühaufklärung
  13. Antimicrobial activity of pharmaceutical cocktails in sewage treatment plant effluent
  14. Voto en el extranjero
  15. Grüne Transformation in Deutschland-nur mit echter Energiewende ein ökologischer und ökonomischer Erfolg
  16. Gegen die hohen Energiepreise hilft nur Unabhängigkeit vom Öl
  17. Rezension zu Christina Hünsche: "Textereignisse und Schlachtenbilder. Eine sebaldsche Poetik des Ereignisses", Bielefeld: Aisthesis Verlag, 2012
  18. University-School Partnerships in Teacher Education in Germany
  19. Die künftige Vereinbarkeit des EEG mit Verfassungs- und Europarecht
  20. Ehrenamtliches Engagement für Geflüchtete in Deutschland
  21. Feste sprachliche Einheiten in Erpresserbriefen
  22. Nachhaltigkeitsmanagement und Innovationsfähigkeit im Mittelstand
  23. Gesundheitsförderung für Mitarbeiter in sektorenübergreifenden Versorgungskonstellationen – worauf es ankommt und wie sie gesteuert werden kann
  24. Komik im (kinder)literaturtheoretischen Diskurs.
  25. Stabilitäten und prognostische Validitäten der Mathematikleistungen
  26. Was Ärzte und Pflegedienstmitarbeiter über Arzneimittelrückstände im Wasserkreislauf wissen und wie sie damit umgehen
  27. Linking Sustainability-related Stakeholder Feedback to Corporate Sustainability Performance