Sprach(en)bildung in der Praxis

Project: Practical Project

Project participants

Description

Das Projekt SpraBiP ist als Servive-learning Projekt angelegt und knüpft an die vorherigen Projekte „Plural“, „Plural-Q“ und dem Projekt #zusammenkommen“ an. Im Mittelpunkt des Projekts „SpraBiP“ stehen Schüler*innen, die sich das Deutsche als Zweitsprache aneignen: Die Schüler*innen werden durch Lehramtsstudierende unterstützt, die schulischen Anforderungen des Distanzlernens zu bewältigen und mehrsprachige Potentiale zu nutzen.

Gleichzeitig erwerben Lehramtsstudierende berufspraktische Kompetenzen für die Bildung in der globalisierten und digitalisierten Welt. Das Engagement Studierender bildet eine Brücke zwischen den schulischen Anforderungen und dem (mehr)sprachlichen Können sowie den sprachlichen Unterstützungsbedarfen der Schüler*innen. Es eröffnet Interaktionsräume, in denen bildungssprachliche Fähigkeiten der Schüler*innen und damit deren Bildungsteilhabe gefördert werden.

Die Theorie-Praxisverknüpfung unterscheidet sich damit von regulären Praxisphasen im Lehramtsstudium: In einer Win-Win-Situation erhalten a) Schüler*innen eine individuelle Begleitung, b) Lehramtsstudierende die Gelegenheit ihre persönlichen, fachlichen und fachdidaktisch-methodischen Kompetenzen praktisch zu erproben und weiter auszubauen. Diese individuellen Gestaltungsfreiräume sind selbstverantwortlich zu gestalten und nicht durch Unterrichtsbesuche vorstrukturiert.

Unterstützungsangebote erhalten Studierende und Praxispartner:innen in der Fachbibliothek Sprache. Synergieeffekte ergeben sich zudem mit dem Projekt CODIP.
AcronymSpraBiP
StatusFinished
Period01.01.2231.07.22

Recently viewed

Publications

  1. Evaluation of standard ERP software implementation approaches in terms of their capability for business process optimization
  2. Conceptions of problem solving mathematics teaching
  3. What´s in a net? or: The end of the average
  4. Technological System and the Problem of Desymbolization
  5. Web-scale extension of RDF knowledge bases from templated websites
  6. Errors in Working with Office Computers
  7. Understanding the modes of use and availability of critical metals-An expert-based scenario analysis for the case of indium
  8. Learning from partially annotated sequences
  9. Other spaces
  10. Machine Learning Applications
  11. The Creation of the Concept through the Interaction of Philosophy with Science and Art
  12. Do guided internet-based interventions result in clinically relevant changes for patients with depression?
  13. Networking for the environment
  14. Design of an Information-Based Distributed Production Planning System
  15. Teaching methods for modelling problems and students’ task-specific enjoyment, value, interest and self-efficacy expectations
  16. Topic selection and development in learner-native speaker voice-based telecollaborative discourse
  17. Adaptive control of the nonlinear dynamic behavior of the cantilever-sample system of an atomic force microscope
  18. Estimation and interpretation of a Heckman selection model with endogenous covariates
  19. The buffering effect of selection, optimization, and compensation strategy use on the relationship between problem solving demands and occupational well-being
  20. Holistic and scalable ranking of RDF data
  21. Polar Coordinates and Interactive Learning
  22. Effects Of Different Order Processing Strategies On Operating Curves Of Logistic Models
  23. Meta-Image – a collaborative environment for the image discourse
  24. Recontextualizing Anthropomorphic Metaphors in Organization Studies
  25. Switching Dispatching Rules with Gaussian Processes
  26. Global fern and lycophyte richness explained: How regional and local factors shape plot richness
  27. Clause identification using entropy guided transformation learning
  28. ℓp-norm multiple kernel learning
  29. Individual Differences in Infants' Speech Segmentation Performance
  30. HAWK - hybrid question answering using linked data
  31. Extending talk on a prescribed discussion topic in a learner-native speaker eTandem learning task

Press / Media

  1. Wieder gefragt