Sprach(en)bildung in der Praxis

Project: Practical Project

Project participants

Description

Das Projekt SpraBiP ist als Servive-learning Projekt angelegt und knüpft an die vorherigen Projekte „Plural“, „Plural-Q“ und dem Projekt #zusammenkommen“ an. Im Mittelpunkt des Projekts „SpraBiP“ stehen Schüler*innen, die sich das Deutsche als Zweitsprache aneignen: Die Schüler*innen werden durch Lehramtsstudierende unterstützt, die schulischen Anforderungen des Distanzlernens zu bewältigen und mehrsprachige Potentiale zu nutzen.

Gleichzeitig erwerben Lehramtsstudierende berufspraktische Kompetenzen für die Bildung in der globalisierten und digitalisierten Welt. Das Engagement Studierender bildet eine Brücke zwischen den schulischen Anforderungen und dem (mehr)sprachlichen Können sowie den sprachlichen Unterstützungsbedarfen der Schüler*innen. Es eröffnet Interaktionsräume, in denen bildungssprachliche Fähigkeiten der Schüler*innen und damit deren Bildungsteilhabe gefördert werden.

Die Theorie-Praxisverknüpfung unterscheidet sich damit von regulären Praxisphasen im Lehramtsstudium: In einer Win-Win-Situation erhalten a) Schüler*innen eine individuelle Begleitung, b) Lehramtsstudierende die Gelegenheit ihre persönlichen, fachlichen und fachdidaktisch-methodischen Kompetenzen praktisch zu erproben und weiter auszubauen. Diese individuellen Gestaltungsfreiräume sind selbstverantwortlich zu gestalten und nicht durch Unterrichtsbesuche vorstrukturiert.

Unterstützungsangebote erhalten Studierende und Praxispartner:innen in der Fachbibliothek Sprache. Synergieeffekte ergeben sich zudem mit dem Projekt CODIP.
AcronymSpraBiP
StatusFinished
Period01.01.2231.07.22

Recently viewed

Activities

  1. Coauthoring an interorganizational collaboration: Exploring multi-voicedness and introducing spatiotemporal orientations
  2. Plasma shock wave simulation for laser shock processing
  3. Transformations 2017
  4. Learning through play? Evaluating digital games for language learning
  5. THE EUROPEAN CONFERENCE ON MACHINE LEARNING & PRINCIPLES AND PRACTICE OF KNOWLEDGE DISCOVERY IN DATABASES 2017
  6. The Linguistic Complexity of Test Items: Differential Effects for Students With Low and High Language Proficiency
  7. Peter G. Mahaffy
  8. Ars Electronica
  9. Workshop Medzin I
  10. Performance resource depletion influence on performance: Advancing concepts and findings
  11. Assessing cognitive abilities for L2 learning: A review of accessible tools
  12. SPARQL Querying Benchmarks
  13. Conference on Participatory Approaches in Science & Technology - PATH 2006
  14. International Workshop - Pragmatic Markers, Discourse Markers and Modal Particles: What do we know and where do we go from here?
  15. Why do extreme work hours persist? Temporal uncoupling as a new way of seeing
  16. Simulation and Evaluation of Control Mechanisms for Mobile Robot Fulfillment Systems
  17. Presentation of the paper entitled "Design of a Real Time Path of Motion Control for Manufacturing Applications"
  18. Setting up camp: emerging organizing around contested issues in the context of covert and illegal living on campsites
  19. Denoising and Harmonic Detection Using Libraries of Nonorthogonal Trigonometric Bases
  20. Experiences on the theme of actions for sustainable development in the field of educational systems
  21. Workshop on "The State and beyond: Actor constellations in resource conflicts" - 2015

Publications

  1. Evaluation of standard ERP software implementation approaches in terms of their capability for business process optimization
  2. Are all errors created equal?
  3. Do connectives improve the level of understandability in mathematical reality-based tasks?
  4. Executive function and Language Learning
  5. TARGET SETTING FOR OPERATIONAL PERFORMANCE IMPROVEMENTS - STUDY CASE -
  6. "And I Think That Is a Very Straightforward Way of Dealing With It''
  7. Design of an Energy Efficient Sensor Node for Wearable Applications
  8. Proxies
  9. An Adaptive and Optimized Switching Observer for Sensorless Control of an Electromagnetic Valve Actuator in Camless Internal Combustion Engines
  10. Collaborative open science as a way to reproducibility and new insights in primate cognition research
  11. Measuring cognitive load with subjective rating scales during problem solving
  12. Sensitivity to complexity - an important prerequisite of problem solving mathematics teaching
  13. The temporal pattern of creativity and implementation in teams
  14. Conceptions of problem solving mathematics teaching
  15. A reference architecture for the integration of EMIS and ERP-Systems
  16. Parametric finite element model and mechanical characterisation of electrospun materials for biomedical applications
  17. What´s in a net? or: The end of the average
  18. An integrative research framework for enabling transformative adaptation
  19. Faulty Process Detection Using Machine Learning Techniques
  20. Governing Objects from a Distance
  21. Applying the Three Horizons approach in local and regional scenarios to support policy coherence in SDG implementation
  22. Technological System and the Problem of Desymbolization
  23. Obstacle Coordinates Transformation from TVS Body-Frame to AGV Navigation-Frame
  24. Processing of CSR communication: insights from the ELM