Pluralität Qualifiziert

Project: Practical Project

Project participants

Description

Ein bedeutsamer Anteil an Schüler*innen in Deutschland spricht im Alltag und in der Familie neben dem Deutschen weitere Sprachen. Damit die Institution Schule diese sprachliche Vielfalt ressourcenorientiert einbinden und Bildungsteilhabe sicherstellen kann, werden u. a. qualifizierte Lehrkräfte benötigt. Studierende benötigen in dieser Hinsicht sowohl fachliche Expertise als auch zukunftsweisende berufspraktische Kompetenzen.

Das Projekt „PluraL – Pluralität qualifiziert“ setzt hier an: Studierende engagieren sich auf praktischer Ebene in der Begleitung von Schüler*innen. Sie legen dabei einen Schwerpunkt auf die Förderung der sprachlichen Kompetenzen, um mehrsprachige Potentiale zu nutzen und die Bildungssprache Deutsch auszubauen. Als Service-Learning-Projekt verbindet PluraL-Q somit gesellschaftliches Engagement mit fachlichem Lernen Studierender.

Konkrete geplante Maßnahmen im Projekt PluraL-Q:
- Ausbau und Betreuung des Netzwerkes außerschulischer Praxispartner
- Aktive Weiterentwicklung der Fachbibliothek Sprache
- Akquirierung von Studierenden, die sich freiwillig im Sinne des Service-Learnings bei den Praxispartner*innen engagieren
- Entwicklung von Reflektions- und Begleitmaterial
Short titlePlural-Q
StatusFinished
Period01.11.2030.04.23

Project relations

Research outputs

Recently viewed

Publications

  1. Learning in the "Third Space"
  2. Enhancing Community Interactions with Data-Driven Chatbots - The DBpedia Chatbot
  3. A data-driven methodological routine to identify key indicators for social-ecological system archetype mapping
  4. Pathways of Data-driven Business Model Design and Realization
  5. Contrasting requests in Inner Circle Englishes
  6. A Trajectory Generation Algorithm for Optimal Consumption in Electromagnetic Actuators
  7. Robust and Optimal Control Designed for Autonomous Surface Vessel Prototypes
  8. Development of a Parameterized Model for Additively Manufactured Dies to Control the Strains in Extrudates
  9. Stressing the Relevance of Differentiating between Systematic and Random Measurement Errors in Ultrasound Muscle Thickness Diagnostics
  10. How to move the transition to sustainable food consumption towards a societal tipping point
  11. Bayesian Parameter Estimation in Green Business Process Management
  12. Expectations on Hierarchical Scales of Discourse
  13. A Process Perspective on Organizational Failure
  14. Design of Reliable Remobilisation Finger Implants with Geometry Elements of a Triple Periodic Minimal Surface Structure via Additive Manufacturing of Silicon Nitride
  15. Emotional text design in multimedia learning
  16. Parameterized Synthetic Image Data Set for Fisheye Lens
  17. Evaluating A Teaching-Learning Sequence (TLS) About Acid-Base Reactions In Upper Secondary School
  18. A Multilevel CFA–MTMM Approach for Multisource Feedback Instruments
  19. Application of design of experiments for laser shock peening process optimization
  20. Explicit references in chat-based CSCL
  21. Interactive Media as Fields of Transduction
  22. On the role of linguistic features for comprehension and learning from STEM texts. A meta-analysis
  23. Developing robust field survey protocols in landscape ecology
  24. Challenging the status quo of accelerator research: Concluding remarks
  25. Effects of accuracy feedback on fractal characteristics of time estimation
  26. Hot tearing behaviour of binary Mg-1Al alloy using a contraction force measuring method
  27. Modeling Individual Differences in Children’s Information Integration During Pragmatic Word Learning
  28. Plant density modifies root system architecture in spring barley (Hordeum vulgare L.) through a change in nodal root number