Neuromarketing

Project: Research

Project participants

Description

Neuromarkting verspricht den Zugang zu nicht bewussten Konsumentscheidungen und emotionalen Prozessen der Konsumenten. Methodische Grundlage ist die funktionale Magnetresonanztomographie (fMRI), mit der die Aktivität einzelner Gehirnareale sichtbar gemacht werden kann. Die Interpretation solcher Darstellungen lässt viel Raum für Phantasie und Spekulationen. Neuromarketing braucht deshalb Grundlagenforschung, um begründete Aussagen aus fMRI-Untersuchungen ableiten zu können.
Mit unseren Experimenten fragen wir sowohl gezielt nach dem Zusammenhang zwischen der Stimulierung durch definierte Geruchsreize und dem Geruchserleben, als auch nach dem Zusammenhang zwischen Geruchserleben und den evozierten Veränderungen der im fMRT erfassten relativen Sauerstoffsättigung des Blutes (blood oxygen level depencendy = BOLD) in unterschiedlichen Hirnarealen .
Gegenstand der Untersuchung sind Gerüche unterschiedlicher Intensität (schwach vs. stark und unterschiedlicher emotionaler Wer¬tigkeit und Hedonik (angenehm vs. unange¬nehmer Duft). Unter Beobachtung im Kernspintomografen werden Versuchspersonen (Vpn) die Gerüche entweder anhand von Phänomenskalen quantitativ beschreiben, oder sie passiv auf sich wirken lassen. In getrennten Experimenten werden sie aufgefordert, sich möglichst lebendige Vorstellungen von der Wahrneh¬mung dieser Geruchstoffe zu bilden.
StatusFinished
Period01.12.0717.02.11

Recently viewed

Researchers

  1. Oliver Mock

Publications

  1. Evaluation of mechanical property predictions of refill Friction Stir Spot Welding joints via machine learning regression analyses on DoE data
  2. Open-flow mixing and transfer operators
  3. Introduction
  4. Variational pragmatics in the foreign language classroom
  5. Stressing the Relevance of Differentiating between Systematic and Random Measurement Errors in Ultrasound Muscle Thickness Diagnostics
  6. E-privacy concerns
  7. Changing the decision context to enable social learning for climate adaptation
  8. Ensuring tests of conservation interventions build on existing literature
  9. Making mutual learning tangible
  10. Does an individualized learning design improve university student online learning? A randomized field experiment
  11. Process characteristics of constrained friction processing of AM50 magnesium alloy
  12. Sensemaking and abductive reasoning for transformative biodiversity conservation
  13. Robot Makes Free
  14. Structure and dynamics of secondary and mature rainforests
  15. Why context matters: Understanding transdisciplinary research through the lens of nine context factors
  16. Development of a Mobile Application for People with Panic Disorder as augmentation for an Internet-based Intervention
  17. EDUCATION FUNDING AS A DETERMINANT OF THE EDUCATIONAL SYSTEM'S EFFECTIVENESS AND SOCIETAL PERFORMANCE
  18. Do we fail to exert self-control because we lack resources or motivation? Competing theories to explain a debated phenomenon
  19. Comparability of lcas — review and discussion of the application purpose
  20. Inquiry-based learning as an approach to realize inclusive science education
  21. Analytics and Intuition in the Process of Selecting Talent
  22. An inclusive future: disabled populations in the context of climate and environmental change
  23. Advancing research on ecosystem service bundles for comparative assessments and synthesis
  24. A comparison between private and public access rules to bottlenecks - experiences and expectations from telecommunication and energy
  25. Quantifying interregional flows of multiple ecosystem services – A case study for Germany
  26. Effect of consumable stud microstructure on friction surfacing
  27. QSPR Using MOLGEN-QSPR: The challenge of fluoroalkane boiling points