Neuromarketing

Project: Research

Project participants

Description

Neuromarkting verspricht den Zugang zu nicht bewussten Konsumentscheidungen und emotionalen Prozessen der Konsumenten. Methodische Grundlage ist die funktionale Magnetresonanztomographie (fMRI), mit der die Aktivität einzelner Gehirnareale sichtbar gemacht werden kann. Die Interpretation solcher Darstellungen lässt viel Raum für Phantasie und Spekulationen. Neuromarketing braucht deshalb Grundlagenforschung, um begründete Aussagen aus fMRI-Untersuchungen ableiten zu können.
Mit unseren Experimenten fragen wir sowohl gezielt nach dem Zusammenhang zwischen der Stimulierung durch definierte Geruchsreize und dem Geruchserleben, als auch nach dem Zusammenhang zwischen Geruchserleben und den evozierten Veränderungen der im fMRT erfassten relativen Sauerstoffsättigung des Blutes (blood oxygen level depencendy = BOLD) in unterschiedlichen Hirnarealen .
Gegenstand der Untersuchung sind Gerüche unterschiedlicher Intensität (schwach vs. stark und unterschiedlicher emotionaler Wer¬tigkeit und Hedonik (angenehm vs. unange¬nehmer Duft). Unter Beobachtung im Kernspintomografen werden Versuchspersonen (Vpn) die Gerüche entweder anhand von Phänomenskalen quantitativ beschreiben, oder sie passiv auf sich wirken lassen. In getrennten Experimenten werden sie aufgefordert, sich möglichst lebendige Vorstellungen von der Wahrneh¬mung dieser Geruchstoffe zu bilden.
StatusFinished
Period01.12.0717.02.11

Recently viewed

Activities

  1. Anthropocene Campus 2016: The Technosphere Issue
  2. Community formation and boundary drawing processes towards Muslims from a generational perspective
  3. How to use the insights gained from DIF analysis of a personality questionnaire for subsequent translations of the instrument.
  4. Optimization of solid phase extraction of Beta-blockers from hospital effluent by Response Surface Methodology
  5. Bsc-Thesis: Vertical stratification of ant community composition along a forest succession gradient in subtropical China.
  6. Interactions between social movements and international organisations
  7. A Hermeneutic Interpretation of Concepts in a Cooperative Multicultural Working Project
  8. Comparative Perspectives on Social Values and Modernization - 2011
  9. College (Organisation)
  10. 15th International Conference on Sensors and Measurement Technology - SENSOR 2011
  11. Reactivity on a student-centered recording system – a video-based longitudinal study in primary education
  12. Measuring the Quality of Democracies - 2011
  13. Mental representations of art field globalization
  14. 1st conference of the COST Action IS0906 "Transforming Audiences, Transforming Societies" - COST ISO0906 2011
  15. Walter de Gruyter (Verlag)
  16. Optimization of solid phase extraction of Beta-blockers from hospital effluent by Response Surface Methodology
  17. After Progress
  18. Teach About US - Innovative Ways of Teaching English: The Election Project 2020
  19. Kinderliterarisches Übersetzen
  20. Children’s Literature in Language Teaching 2004
  21. 2. KLIFF-Statusseminar - 2011
  22. Imaginative Resilience: Beyond Climate Fatalism and Cruel Eco Optimism
  23. Swets & Zeitglinger (Verlag)
  24. Villanova University
  25. Exploring corporate reality of sustainability accounting practices
  26. Another End of the World is Possible: Beyond Climate Fatalism and Cruel Eco-Optimism
  27. Conference „Managing the way out of the crisis: between regulation and forecasts“ 2011
  28. Fakultät W allgemein (Organisation)
  29. Große Transformation zur klimaverträglichen Gesellschaft 2011
  30. Emerging Researchers on Videos in Teacher Education - Structured Video Talk [Konferenz abgesagt]
  31. Creativity and Innovation Management (Zeitschrift)