Increasing agricultural nutrient-use efficiency by optimizing plant-soil-microorganism interactions

Project: Research

Project participants

  • Temperton, Vicky (Project manager, academic)
  • von Wehrden, Henrik (Project manager, academic)
  • Brüggemann, Nicolas (Project manager, academic)
  • Rillig, Matthias C. (Project manager, academic)
  • Schloter, M. (Project manager, academic)
  • Müller-Lindenlauf, Maria (Project manager, academic)
  • Bonkowski, Michael (Project manager, academic)
  • Koller, Robert (Project manager, academic)
  • Kage, Henning (Project manager, academic)
  • Armbruster, Martin (Project manager, academic)
  • Forschungszentrum Jülich GmbH
  • Institut für Energie- und Umweltforschung Heidelberg GmbH

Description

Excessive fertilizer use in agriculture leads to nutrient imbalances, which are the cause of detrimental nutrient losses leading to surface and groundwater pollution as well as increased greenhouse gas emissions. A sustainable agriculture has to find ways to minimize this nutrient inefficiency, while
maintaining or even increasing crop productivity and quality as fundamental criteria of a bio-based economy. This project is motivated by the central hypothesis that novel plant cultivation strategies directed towards “engineering” the complex nutrient cycling interactions between plants and soil
microorganisms, combined with improved timing of fertilizer and soil amendment applications, are the key to optimizing nutrient use efficiency of crop production.

The overall objective of this project is to (a) elucidate the key processes governing nutrient turnover and fluxes in the plant–soil-microbial system, (b) assess their importance for nutrient-efficient agricultural biomass production, (c) concurrently optimize the combined use and timing of the main
nutrients N, P and K, and (d) derive suitable management options for optimizing nutrient-use efficiency in agricultural biomass production for different soil conditions and different climate change scenarios.

The project work will be conducted in three different phases of three years each. In the first threeyear phase, the basic mechanisms of plant–soil-microorganism interactions as a function of crop rotation, soil type, fertilization and soil amendment regime as well as temperature and moisture will be investigated. Research will concentrate on: (1) characterization of the soil microbiome as a function of long-term nitrogen fertilization with different substrates (mineral, manure, crop residues) and of time since soil recultivation; (2) investigating the effect of different fertilization and soil amendment regimes,
varying in amount, timing and substrate stoichiometry, on nutrient dynamics in the plant–soil-microbial system; (3) developing novel management options on the basis of substrate-induced microbial N immobilization for buffering excess N after harvest; (4) assessment of environmental and socioeconomic effects and screening assessment of novel management options.
AcronymINPLAMINT
StatusFinished
Period01.04.1531.03.18

    Sustainable Development Goals

Project relations

Research outputs

Recently viewed

Publications

  1. Modellierung der Ammoniak-Emission nach Ausbringung von organischen Wirtschaftsdüngern
  2. Active Debris Removal: Legal, Policy and Economic Aspects
  3. Logik und Psychologik des Wandels der Universität St.Gallen
  4. Die Steine von Venedig
  5. Sind wir mit der ‚fraternisierenden Solidarität‘ fertig?
  6. Effekte eines achtwöchigen Krafttrainings der oberen Extremität bei Rollstuhlathleten
  7. Comedy in Serie : medienwissenschaftliche Perspektiven auf ein TV-Format
  8. Kontinuität und Innovation in der frühen deutschen Europarechtswissenschaft
  9. Entrepreneurship
  10. Die wirtschaftlichen Chancen des Klimaschutze
  11. Die projekt- und transferorientierte Ausbildung (PETRA) aus personalwirtschaftlicher Sicht
  12. Leitwerte als Basis für Markenwerte: Ein Markenidentitätsmodell für Kulturorginsationen
  13. Buch 6. Musterfeststellungsverfahren
  14. Grundfragen der Geschlechterforschung
  15. Generative KI wie ChatGPT und Learning Analytics im Zusammenspiel: Ein ko-kreatives Anwendungsszenario zur Entwicklung didaktischer Lernmaterialien.
  16. Verändertes Lernen - verbesserte Leistungen? Zur Entwicklung von Schülerfähigkeiten bei SINUS-Transfer
  17. Should agricultural policies encourage land sparing or wildlife-friendly farming?
  18. Außervertragliche Haftung der EG, zuständiges Gericht
  19. Druckmedien
  20. Interaktive Videoformate für den naturwissenschaftlichen Unterricht
  21. Civil Society Responses to the HIV/AIDS Crisis
  22. Deutschland bis 2050 CO2-neutral?
  23. Teilhabe behinderter Menschen am Arbeitsleben: Grundsätze
  24. Societal Culture and Leadership in Germany
  25. Das „Mantra der Mischung“: Die Problematisierung von ethnischer Segregation in Deutschland und den Niederlanden
  26. Kultur der Betäubung
  27. Sustainable lifestyles
  28. Außenwirtschaft in Zeiten der Globalisierung - Möglichkeiten und Grenzen der statistischen Messung
  29. VwGO §107 [Entscheidung durch Urteil]
  30. Demographische Strukturen in der Turkischen Republik Nordzypern
  31. Kulinarisches Kino
  32. Psychologie in der Lehrerbildung: Didaktische Konzeption zur Förderung von Conceptual Change, Selbstlern- und Reflexionskompetenz