Longitudinal studies in organizational stress research: a review of the literature with reference to methodological issues.

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Demonstrating causal relationships has been of particular importance in organizational stress research. Longitudinal studies are typically suggested to overcome problems of reversed causation and third variables (e.g., social desirability and negative affectivity). This article reviews the empirical longitudinal literature and discusses designs and statistical methods used in these studies. Forty-three longitudinal field reports on organizational stress were identified. Most of the investigations used a 2-wave panel design and a hierarchical multiple regression approach. Six studies with 3 and more waves were found. About 50% of the studies analyzed potential strain-stressor (reversed causation) relationships. In about 33% of the studies there was some evidence of reverse causation. The power of longitudinal studies to rule out third variable explanations was not realized in many studies. Procedures of how to analyze longitudinal data are suggested.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftJournal of Occupational Health Psychology
Jahrgang1
Ausgabenummer2
Seiten (von - bis)145-169
Anzahl der Seiten25
ISSN1076-8998
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 04.1996
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Ladwig, Bernd (2020): Politische Philosophie der Tierrechte
  2. Flexible transitions from work to retirement in Germany
  3. Meaning-Centered Group Psychotherapy in Cancer Survivors
  4. EduCamp - Bildung für nachhaltige Entwicklung in Ägypten
  5. Explicit Art Historical Image Referencing on a Big Scale
  6. Temporal discrimination as a function of marker duration
  7. Landscape approaches and GIS for biodiversity management
  8. Ecosystem service trade-offs from supply to social demand
  9. Inklusion und Naturwissenschaften systematisch verknüpfen
  10. Faulty Process Detection Using Machine Learning Techniques
  11. Rate constants for the gas-phase reaction of OH with amines
  12. Grundwasseruntersuchungsprogramm, Beprobung von Grundwasser
  13. Constrained Independence for Detecting Interesting Patterns
  14. Mind matters projects for mental health promotion in schools
  15. Von der natürlichen Auslese zur Bildungsselektion 1780 - 1980
  16. Transdisciplinary learning to foster sustainable development
  17. Neural relational inference for disaster multimedia retrieval
  18. Schulische Gesundheitsförderung aus Sicht von Schulleitungen
  19. Emotional design and positive emotions in multimedia learning
  20. Mathematische Kommpetenzen erheben, fördern und herausfordern
  21. Exploring crowdworker participation on digital work platforms
  22. 2016 Emerald Africa Academy of Management Trailblazer Awardee
  23. Health promotion, health promoting school and social inequality
  24. Mit Bildungsstandards arbeiten - kompetenzorientiert unterrichten
  25. Das räumliche Vorstellungsvermögen von Kindern im Vorschulalter.
  26. Das Problem der Eignung in der Aus- und Fortbildung von Pädagogen
  27. The global context and people at work: Special issue introduction
  28. The fall of the "great harlot" and the fate of the aging prostitute
  29. Lernumgebung und Aufgabenkultur reflektieren und weiterentwickeln
  30. Die Blockade der Energiewende wird die USA teuer zu stehen kommen
  31. Nitratbelastung im Grundwasser überschreitet Grenzwert seit Langem
  32. Entwicklung von Testverfahren für die Bildungsstandards Mathematik
  33. Betrieblicher Umgang mit alternden und altersdiversen Belegschaften
  34. Wie einst der Rock'n'Roll – Neue Zugänge zur Musik in digitalen Zeiten?
  35. Remedial scenarios for online and blended learning bridging courses
  36. Environmental performance, carbon performance and earnings management
  37. Suicide prevention in schizophrenia spectrum disorders and psychosis