Professorship for Natural Science Education

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

Today’s world is characterized by scientific and technological changes. In order to be able to make informed decisions in this world, one needs to have a basic understanding of scientific issues and the ability to apply scientific methods and procedures. Scientific Literacy can help foster a culture of scientific thinking in which people use evidence-based arguments to draw reasoned conclusions and, subsequently, to act in a reflective and responsible manner.

Main research areas

Headed by Prof. Dr. Simone Abels, we deal with two questions: firstly, with the question of how to create teaching-learning processes in order to optimally support all learners in acquiring scientific literacy and secondly, with the question of how to qualify (pre-service) teachers to meet this challenge. Following current developments in both society and science education research, we emphasize the topics inclusionsustainability and digitalization in teaching, (third-party funded) research projects as well as in bachelor, master and doctoral theses.

In addition to science teacher education, we are actively involved in the fields of teacher professional development and science communication. Beyond that, we provide an out-of-school learning lab called L3 – Leuphana Lernwerkstatt Lüneburg (Leuphana Workshop Centre). In our workshop centre, people from kindergarten to adulthood are encouraged to engage in inquiry-based learning.

This are our key topics and main research areas:

  • Inclusive science education
  • Inquiry-based science education & science workshop centres
  • Video-based professional development of pre-service teachers
  • Digital media in science education
  • Education for sustainable development
  • Language-sensitive science education
  • Gender-sensitive STEM education
1 - 10 out of 13Page size: 10
Sort by: Date
  1. Motivation in der Schule

    Koliander, B. & Abels, S.

    01.12.13

    1 Media contribution

    Press/Media

  2. Die Kleinen forschen wie die Großen

    Barth, M., Abels, S. & Richter, S.

    24.10.16

    1 item of Media coverage

    Press/Media

  3. Die Natur der Naturwissenschaften

    Abels, S.

    19.05.20

    1 Media contribution

    Press/Media

  4. Universität erfolgreich in der MINTchallenge

    Rodenhauser, A.

    15.03.21

    1 item of Media coverage

    Press/Media

  5. MINT-Cluster: Regionale Netzwerke stärken mit Schülerlaboren

    Haverkamp, H., Stuke, A., Ewig, M., Döhrmann, M., Janßen, N., Ballhausen, H., Harder, I., Tischer, J., Bliesmer, K., Fresemann, J. & Komorek, M.

    01.09.23

    1 Media contribution

    Press/Media

Previous 1 2 Next

Recently viewed

Publications

  1. Gesetz zur gebündelten Durchsetzung von Verbraucherrechten (Verbraucherrechtedurchsetzungsgesetz - VDuG)
  2. Distanzen von Lehrkräften und Studierenden des Sachunterrichts zur Physik
  3. Fiskalpolitische Maßgeblichkeit bei der Rückstellungsbewertung?
  4. Manifestationen der Demokratie? Von Sprechakten zu Körperakten
  5. § 394 Berichte der Aufsichtsratmitglieder
  6. § 64 Verordnungsermächtigung
  7. Gender Greenstreaming
  8. Annäherung an eine Fachdidaktik Nachhaltigkeit mit Beispielen aus dem Berufsfeld Ernährung
  9. Alle Kinder für eine Schule – eine Schule für alle Kinder?
  10. Frühwarnindikatoren und Krisenfrühaufklärung
  11. Antimicrobial activity of pharmaceutical cocktails in sewage treatment plant effluent
  12. Voto en el extranjero
  13. Grüne Transformation in Deutschland-nur mit echter Energiewende ein ökologischer und ökonomischer Erfolg
  14. Gegen die hohen Energiepreise hilft nur Unabhängigkeit vom Öl
  15. Rezension zu Christina Hünsche: "Textereignisse und Schlachtenbilder. Eine sebaldsche Poetik des Ereignisses", Bielefeld: Aisthesis Verlag, 2012
  16. University-School Partnerships in Teacher Education in Germany
  17. Die künftige Vereinbarkeit des EEG mit Verfassungs- und Europarecht
  18. Ehrenamtliches Engagement für Geflüchtete in Deutschland
  19. Feste sprachliche Einheiten in Erpresserbriefen
  20. Nachhaltigkeitsmanagement und Innovationsfähigkeit im Mittelstand
  21. Gesundheitsförderung für Mitarbeiter in sektorenübergreifenden Versorgungskonstellationen – worauf es ankommt und wie sie gesteuert werden kann
  22. Komik im (kinder)literaturtheoretischen Diskurs.
  23. Stabilitäten und prognostische Validitäten der Mathematikleistungen
  24. Was Ärzte und Pflegedienstmitarbeiter über Arzneimittelrückstände im Wasserkreislauf wissen und wie sie damit umgehen
  25. Linking Sustainability-related Stakeholder Feedback to Corporate Sustainability Performance