Institute of Ethics and Transdisciplinary Sustainability Research

Organisational unit: Institute

Organisation profile

The aim of research and teaching at our institute is to make an active contribution to shaping societal transformation towards sustainability. We work on appropriate scientific and philosophical foundations as well as on ways to include different (civil) societal actors in research processes.

The institute is subdivided into the following four core areas: (i) Sustainability Ethics (ii) Transdisciplinary Sustainability Research, (iii) Sustainability Science and (iv) Social Sustainability.

Main research areas

Unsere Forschung deckt ein breites Spektrum an thematischen und methodischen Zugängen ab. Innerhalb der Fakultät Nachhaltigkeit am Schnittpunkt von natur- und sozialwissenschaftlich fokussierter Forschung angesiedelt, ist unsere Arbeit geprägt durch inter- und transdisziplinäre Zusammenarbeit - innerhalb der Universität und über ihre Grenzen hinaus.
Im Rahmen dieser Kooperationen arbeiten wir lösungsorientiert und zielen darauf ab, im wechselseitigen Austausch zwischen Wissenschaftlern/-innen unterschiedlicher Disziplinen sowie relevanten gesellschaftlichen Akteuren sozial robustes Wissen zu erzeugen.

Forschungsschwerpunkte und Kernkonzepte

Sustainability Science
Transdisziplinäre Nachhaltigkeitsforschung
Nachhaltigkeitsethik

  1. 2023
  2. Podiumsdiskussion zum Ukraine-Krieg: Keine Kriegspartei und doch im Wirtschaftskrieg

    Kück, T. (Moderator) & Oermann, N. O. (Participant)

    21.04.2023

    Activity: Participating in or organising an academic or articstic eventConferencesTransfer

  3. 2022
  4. Institutionalizing transdisciplinary learning on different levels

    Bürgener, L. (Speaker) & Weiß, M. (Speaker)

    09.2022

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsResearch

  5. Transdisziplinär und transformativ forschen im Format: Reallabor

    Lang, D. J. (Speaker), Drautz, S. (Speaker) & Bürgener, L. (Coauthor)

    2022

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsTransfer

  6. Von Lüneburg ins Baltikum und zurück. Reallabore als Lernumgebungen.

    Lang, D. J. (Speaker), Drautz, S. (Speaker) & Bürgener, L. (Coauthor)

    2022

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsTransfer

  7. 2021
  8. 2020
  9. Promoting the SDGs through transdisciplinary learning: Innovative approaches of transdisciplinary cooperation in transnational partnerships

    Bürgener, L. (Speaker), Barth, M. (Speaker) & Lang, D. J. (Speaker)

    01.09.2020

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsResearch

  10. Waldgärten als multi-funktionale Nachhaltigkeitslösung verstehen

    Albrecht, S. (Speaker)

    06.04.202010.07.2020

    Activity: Participating in or organising an academic or articstic eventExternal workshops, courses, seminarsEducation

  11. National Autonomous University of Mexico

    Lam, D. (Visiting researcher)

    02.01.202031.03.2020

    Activity: Visiting an external institutionVisiting an external academic institutionResearch

  12. 2019
  13. Was macht ein Investment nachhaltig?

    Oermann, N. O. (Reviewer)

    19.10.2019

    Activity: Other expert activitiesAcademic ConsultantEducation

Previous 1 2 3 4 5 6 7 8 ...17 Next

Recently viewed

Publications

  1. Accounting for Information Infrastructure as Medium for Organisational Change
  2. Contested future-making in containment: temporalities, infrastructures and agency
  3. Valuation Beyond the Market: On Symbolic and Economic Value in Contemporary Art
  4. Einfluss maschineller Pflegemaßnahmen auf die Nährstoffdynamik von Sandheiden
  5. Markttransparenz im CO2-Emissionshandel und Risikomanagement von Stromerzeugern
  6. Integrating rural development and biodiversity conservation in Central Romania
  7. Multiple Glacial Refugia of the Low-Dispersal Ground Beetle Carabus irregularis:
  8. Wie wirkt sich die externe Pflichtrotation auf den deutschen Prüfungsmarkt aus?
  9. Development and current criticism of asset impairment in German tax accounting
  10. Educating for Sustainable Consumption as a Response to the Global Water Crisis
  11. Beyond Urban Challenges-Virtual Reality Tools in Participatory Design Processes
  12. Historische Wissensordnungen, religiöses Wissen und die Grenzen der Sozialwelt
  13. Christlicher Glaube in ökumenischer Gemeinschaft von Kirchen und Konfessionen
  14. Alltägliche Unterrichtsplanung und -analyse in konstruktivistischer Perspektive
  15. Ökologische Bedeutung von Wildnisgebieten - das Beispiel Buchenwald-Ökosysteme
  16. Assessing the Sustainability Performance of Sustainability Management Software
  17. Was macht ein Buch zum Bestseller? Zum Geheimnis des Erfolgs von Charlotte Link.
  18. Brüchige Hermetik – Zu geschichtstheoretischen Figuren bei Spengler und Kittler
  19. Different responses of ant species to sugars and amino acids in a subtropical forest of China 
  20. Von der Internationalisierung der Hochschule zur transkulturellen Wissenschaft
  21. Use Cases for Artificial Intelligence in the Product Experimentation Lifecycle
  22. Schrifliches Argumentieren verbessern über Fähigkeits- und Fächergrenzen hinweg
  23. Psychological interventions to prevent the onset of major depression in adults
  24. Termineinhaltung versus Bestände - Positionierung mit einem Estscheidungsmodell
  25. The Influence of Wall Thickness on Hollow Lateral Extrusion of Tubular Billets
  26. Einsatzfelder betrieblicher Umweltinformationssysteme anhand des EMA Frameworks
  27. Correlation of trends in cashmere production and declines of large wild mammals
  28. Innovation und Evolution von Geschäftsmodellen dargestellt am Beispiel BP Solar
  29. Gender Differences in Grip-Strength Depending on Arousal and Valence of Emotions
  30. Die Umsetzung von Art. 7 Energieeffizienz-Richtlinie 2012/27/EU in nationales Recht
  31. Nachhaltige Entwicklung ländlicher Räume durch Feminisierung der Landwirtschaft?